Kasse af krydsfiner med huller og tapper

Hej
Jeg vil gerne lave en kasse, som den der ses på fotoene til at have på min ATV, når jeg kører med motorsave, buskrydder m.m. Jeg har pladerne men er i tvivl om, hvordan jeg samler kassen med huller og tapper, når det er krydsfiner. Jeg planlægger at skære tapperne ud med stiksav, hvorefter jeg markerer tapperne på den modsatte plade for at lave hullerne. Jeg vil så bore hullerne ud og skære kanterne rene med en stiksav. Bør det kunne lade sig gøre, og kan man få en fintandet stivsavsklinge, så kanterne på hullerne ikke bliver flosset?

Jeg har også overvejet at samle kassen med dykkere og lim, men da pladerne kun er 10 mm tykke, så overvejer jeg, om pladerne flække, når jeg sømmer dem sammen.

Vh
Klaus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra de billeder er det helt klart de gennemgående bolte der holder det hele sammen.
De 2 endeplader har skåret tappe i siderne, kun for at de ikke skal skride når man spænder de gennemgående bolte.
Tror i øvrigt det er lavet på en cnc maskine. Læg mærke til at der ikke er et eneste retvinklet hjørne.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej PinkHenrik og Knud
Tak for jeres svar. Jeg har ikke adgang til en cnc-maskine, så jeg vil forsøge at skære pladerne med en stiksav. Dejligt at vide, at det er sammenspændingen, som gør, at kassen sidder sammen.
Vh
Klaus 

Det ville være nemmere for mig at skrue de 2 store sideplader sammen og bore/save alle huller i begge plader på samme tid, så man har 2 ens plader. 
Så skal man bare lave tappe i de plader som er mellem de 2 sideplader og jeg ville starte med bundpladen.

Hvis kassen er 600x300, så ligner det en 12mm tyk krydsfinér plade og 6mm gevindstang, som findes i 1m længde i alle byggemarkeder, savet over i passende stykker, med skiver og låsemøtrikker. 
Håndtag er et rør som sikkert er undersænket 6 til 8mm inde i pladen. 
Godt Nytår og godnat   
Så er det lykkes at lave kassen til ATV'en. Det var lidt svært, men jeg er tilfreds med resultatet. Jeg havde lidt problemer med monteringen på atv'en, men jeg fandt nogle excenterlåse, hvor jeg monterede "krogene" på enderne af en lægte, som jeg ligger under bagageholderen og sætter kassen ovenpå. På den måde kan jeg fjerne begge dele, når jeg ikke har behov for kassen.
Vh
Klaus
Flot resultat du har fået  
Hvis du bruger den i fugtigt vejr, skal du tage at forsegle alle kanterne på pladen, da de på længere sigt ikke er vandfaste..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak . Kassen bruges i regnvejr. Hvad forsegler jeg kanterne med?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis