Hjælp: Mit Velux vindue lukker ikke ordenligt

Mit gamle Velux vindue på mit badeværelse er begyndt at drille. Når jeg forsøger at lukke vinduet, griber det ikke fat og lukker ordenligt. Man skal normalt bruge rimelig meget kraft for at få lukkemekanismen til at gribe fat, men det er som om noget blokerer, så det ikke kan lukke. Er der nogen der ved, hvad løsningen er på dette problem? Jeg har optaget denne lille video, hvor man kan se, når jeg forsøger at lukke. Billeder af vindue er vedhæftet.

Video: https://drive.google.com/file/d/1JVXn9xISnQfzedunoqIAyIpx3UkRXoDh/view?usp=share_link
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at se om du kan bevæge de 2 "klør" på låsehuskasse med fingrene, dvs. mens vinduet er åben, tryk samtidig på ventilationsklappen, for at lukke den.
Kan den ikke lukkes, er der muligvis noget der er kommet i klemme inde i låsehus kassen, så skal du have de 2 skruer skruet ud, for at kunne se hvad der er som blokere den.

Prøv først det med låsehuskassen, hjælper det ikke, skrue låsehuskassen af og prøv at se om du kan lukke vinduet, det kan være noget andet der blokere vinduet end lukkemekanismen.
Fandt du ud af, hvorfor vinduet ikke lukkede?
Hej JHB, tak for dine svar! Jeg har ikke kigget på det endnu, men skal gøre det i dag. Giver lige en update, når jeg forsøgt at gøre det, som du skriver 😊
Hej igen, nu fik jeg forsøgt. Jeg kan godt bevæge de to kløer, og aktivere håndtaget (ventilationsklappen?), som jeg normalt smækker vinduet i med. Jeg prøvede at par gange at skubbe kløerne, samtidig med at aktiere håndtaget, og det synes at fungerer. Når jeg dog prøver at smække vinduet i igen, oplever er jeg samme problem: Håndtaget (ventilationsklappen?) smækker ikke i, så vinduet er stadig åbent...

Jeg kan sende en video, hvis du har behov for at se, det jeg har gjort - kan være svært at beskrive ordenligt på tekst 😊
Annonce
Før vi går videre skal du lige prøve om du kan lukke ventilationsklappen helt, det skal gøre med åben vindue.
"Pres" på begge kløer samtidig, indtil de kommer forbi "dødpunktet", derefter kan du lukke ventilationsklappen.
Kan ventilationsklappen lukke uden problemer, er det ikke låsehuskassen, der er problemet.
Nu skal du se om vinduet i det hele taget kan lukkes, (uden låsemekanismen), det kan gøres på 2 måder, (pas på at du ikke taber skruerne).
  1. Metode: Fjern slutblikket, der skal skrues 2 skruer ud, se vedhæftet foto. Når slutblikket er fjernet, prøv om vinduet kan lukkes helt.
  2. Metode. Tag låsehuskassen af, der skal 4 skruer ud, se vedhæftet foto. Når slutblikket er fjernet, prøv om vinduet kan lukkes helt. 
Hvis vinduet NU kan lukkes helt, er det slutblikket der er blevet bøjet, så de 2 flige skal bøjes udad.
Monter slutblik/ låsehuskassen igen, tag fat om de 2 flige på slutblikket med en tang, og bøj fligene 1-2mm udad mod dig selv, prøv så om du kan lukke vinduet.
Hvis vinduet IKKE kan lukkes, når slutblik/ låsehuskassen er afmonteret, skal du finde det her afholder vinduet fra at lukke, det kan være beklædningen eller andet.


 


Tak for fin beskrivelse og billeder.

Vi har gjort det, du har skrevet, men den driller stadig.

Jeg har:
- Presset på begge kløer og lukket ventilationsknappen, mens vinduet et åbent. Det fungerer umiddelbart fint.
- Afmonteret slutblikket og forsøgt at lukke vinduet, men det løser desværre ikke problemet. Der er ingen ændring, når jeg forsøger at smække vinduet i.

Jeg optog denne video, hvor du kan se, hvad jeg har gjort, og hvordan vinduet opfører sig: https://drive.google.com/file/d/18oxmWtyqWJz292WUt8z-vwvzVENRTWUa/view?usp=share_link

Havde regnet med at det var slutblikket, som skulle justeres, men synes ikke at være tilfældet, efter jeg har afmonteret det.

Som du skriver til sidst: "Skal jeg finde det, der afholder vinduet fra at lukke (beklædning eller andet)". Jeg kan umiddelbart ikke se, at der er noget forhindre vinduet i at lukke. Jeg kan jo også lukke vinduet 95%, det er bare låsemekanismen, som af en eller anden grund driller (selvom det synes at virke når jeg gør det manuelt med fingrene).

Har du et forslag til næste skridt? 😊 Tak for hjælpen!

PS: Skal siges, at jeg et par gange er lykkes med at lukke vinduet de sidste dage, men sker mere eller mindre tilfældigt. Kan ikke lukke det som normalt, selvom jeg forsøger mange gange.
Har set din video, men kan ikke se om vinduet kan lukkes helt, som normalt, når slutblikket er afmontert, (du skal ikke smække det i, men kun lukke det det helt, ved at presse på det). Det skal det kunne, pakninger får det nok til at åbne sig en smule igen, men du skal kunne lukke det helt, hvis du presser på vinduet.
Tag gerne et foto, hvor du holder det lukket, ved at presse på vinduet. 
Hvis vinduet ikke kan lukkes helt, når du presser på det, er det noget der sidder i klemme et sted. :-)

Jeg vil mene, at jeg godt kan lukke vinduet, når jeg bare presser på det. Har taget et par billeder, men ved ikke om det dokumenterer det sønderligt. Synes det lukket tilpas meget ligesom mine øvrige vinduer. 

Jeg kan se på mine andre Velux vinduer, at jeg nemt kan trykke ventilationsknappen på plads - se video. Altså uden at bruge kraft.

I det vindue som jeg har problemer med, har jeg dog altid skulle smække det ret hårdt for at det lukkede, og nu kan jeg jo så slet ikke. Jeg har en mistanke om, at det er ventilationsknappen-mekanismen, som er træg og ikke fungerer. Jeg har forsøgt at sprøjte lidt olie ind, men synes det er svært t komme ordenligt til.
Uden at vide det, kunne det så ikke være hele mekanismen inde i låsehuset (som vel er det som diktere hvor nemt ventilationsknappen går i), som har brug for lidt vedligehold.... altså olie?
Ja vinduet kan godt lukke uden beslag, så intet er i klemme, godt at få det konstateret. 
Jeg skal på indkøb nu, men vender tilbage senere i eftermiddag, hvad du så kan prøve. :-)
Er alle de andre Velux vinduer, også ældre modeller?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også