Hjælp til fremløbstemperatur

Jeg har problemer med at forstå, hvordan jeg justerer min fremløbstemperatur til vores trægulv-gulvvarme, se billedet. Gulvet er lagt ovenpå korrekt isoleret betongulv.

Pt står temp ~50° men termostaten er sat til ~35°. Rummet er 22°.

Jeg vil gerne have fremløbet ned til 35-40°, så jeg ikke ufrivilligt skal skifte gulv. Jeg har to yderligere kredse ombygget på samme måde. Den ene er til badeværelser med beton, så der har jeg blot åbnet helt op (og det virker fint) og til køkken-alrum med trægulv, hvor jeg holder fremløb på ~30-35 via samme type termostat sat mellem 3-4. Forskellen med dette gulv er, at vores pilleovn med vandgris står i det rum, så derinde er gulvvarmen nærmest aldrig tændt. Gulvet er let gulvvarme med ~80-100 mm isolering under.

Herudover er der radiatorer, som indgår uden fremløbsjusteting på anlægget og iøvrigt også fint holder temperaturen (særligt nu hvor alle vinduer er 3-lags, lofter er efterisoleret til ~350-375 mm, og genvex installeret).

Hvad bør jeg gøre for at indstille fremløb på den kreds der er på billedet?

Det er lidt en bekymring, da vi oplever at gulvet arbejder en del om vinteren (som om det krummer / smiler en smule selvom der umiddelbart er de krævede afstande til væg). Gulvet er ~20cm bredde egetræsparket, hvis det har noget at sige.
Jeg har problemer med at forstå, hvordan jeg... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 11-12-2023 23:05:38

Prøv lige at stille termostat op på maks. som djaydjay foreslår og spænd omløber fast bagpå den. Og skrue så ned på mindst mulig igen. 

 Det gjorde jeg. Men den kunne kun spændes lidt. Til gengæld ligger temp nu mere stabilt. Når systemet er slukket i weekenden gør jeg det igen. Vil prøve om det spænder bedre når koldt. 

Nå, den skal nok skiftes. Den skal stå mellem 0 og 1, men indstilles fra 0 åbnende mod 1. Så kan jeg ramme ca 30. En my længere og det hedder 40-45 grader. Det virker som om den springer / hakker i niveauerne.

Den jeg har til en anden kreds virker upåklageligt. Står på ca 3 og giver 30 grader fremløb ca. Og responderer rigtig fint. Det er bare denne her kreds, hvor det driller.

Kan den skiftes uden at skifte føleren også?
Når du køber termostat hoved så sidder føler fast i denne. Så Ja føler skal også skiftes. en det ser ud som at føler sidder ind i en dyklomme. Altså ikke direkte i vandtryk. Den lille skrue skal løsnes og så kanføler trækkes ud uden at der kommer vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-12-2023 00:07:36

Når du køber termostat hoved så sidder føler fast i denne. Så Ja føler skal også skiftes. en det ser ud som at føler sidder ind i en dyklomme. Altså ikke direkte i vandtryk. Den lille skrue skal løsnes og så kanføler trækkes ud uden at der kommer vand.

 Ok, det vil jeg tjekke og få nogle flere billeder af den så jeg undgår vand ud over det hele. 


God jul
Det kan du ikke tjekke med billeder, men prøve at løsne den lilel skrue og mærke efter om ikke føler nemt kan trækkes forsigtig ud. Skulle der komme vand stopper du den ind igen og tager en ny plan i brug.
Du må endelig ikke klippe føler af eller hvad du tænker på. Det er kobberrør og kan ikke samles / repareres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 23-12-2023 13:57:20

Det kan du ikke tjekke med billeder, men prøve at løsne den lilel skrue og mærke efter om ikke føler nemt kan trækkes forsigtig ud. Skulle der komme vand stopper du den ind igen og tager en ny plan i brug.
Du må endelig ikke klippe føler af eller hvad du tænker på. Det er kobberrør og kan ikke samles / repareres.

 Ok, det lyder som en ok plan. Tak og god jul

Har bestilt en Roth fremløbstermo og fik foreslået et rør til den, som ligner den skrue jeg har. Så efter julen kan jeg forsøge :)
Jeg tror ikke du skal bruge røret. Det er det som allerede er monteret med den skrue. Du kunne jo have fulgt mit råd og prøve at løsne skruen, og liste følern ud inden du bestilte, å var du jo blevet lidt klogere. Men så smider du dykrøret væk og det går alt sammen alligevel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-12-2023 22:31:09

Jeg tror ikke du skal bruge røret. Det er det som allerede er monteret med den skrue. Du kunne jo have fulgt mit råd og prøve at løsne skruen, og liste følern ud inden du bestilte, å var du jo blevet lidt klogere. Men så smider du dykrøret væk og det går alt sammen alligevel. 

 Bestilte ikke røret :) mente blot, at både termostat og rør er reservedele til Roth shunts, som jeg har. Termostaten kostede 350,- så jeg vil hellere løsne, trække ud og skifte, hvis intet vand. 

Nå, næste problem. Der er ikke tilstrækkeligt plads til at få føleren ud. Har fjernet gips, men skal hugge 2-3 cm ind i muren bag. Det gør jeg gerne, men kan jeg spænde shunten fri, vinkle dem, bytte føler og så få shunten på plads? Ved ikke hvor stive sådanne rør er når de er fyld af vand 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis