Hvilken jordvarmepumpe?

Hej. 

Da jeg står og skal have 9 ugers barsel til foråret, vil det være en oplagt mulighed at låne en rendegraver med hjem og få gravet jordvarmeslanger ned, og sendt det gamle oliefyr på pension. 

Men her starter forvirringen. Der er jo en del spiller på markedet, og de forskellige installatører, har som regel hver deres mærker de forhandler. Og en del har både et "billigt" og et "dyrt" mærke de forhandler. Man kan jo hurtigt slå op, hvad de er opgivet til at yde. Men hvordan holder det i virkeligheden? Og hvad med service og veligehold, på de forskellige mærker? 
Det er jo et anlæg der skal køre mange år i fremtiden. Så hvad har folk af erfaringer med forskellige producenter? Både indkøbspris nu og her, og prisen på at holde anlægget i gang? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beklager; jeg svarer ikke på dit spørgsmål. 

Jeg kender selvsagt ikke jeres situation, så denne kommentar kan givetvis ramme helt ved siden af! Men du bør som udgangspunkt bruge de 9 uger med dit barn. Jeg har mødt flere mænd, som antog at de kunne ordne alt muligt under deres barsel. For de fleste forblev den plan utopi. For nogle gav det anledning til (uberettiget) skuffelse. For alle vil det være en forkert prioritering af tiden - barselstiden skal bruges med/for barnet.

Hvis du tror, at du dagligt finder timer til at arbejde under din barsel med et lille barn, bliver du måske skuffet. Udover at sørge for barnet i dets vågne timer, er der sikkert en masse husholdning, der også kræver din tid, for at du/I kan trives. God barsel!

TulleMulle skrev den 08-12-2023 08:43:49

Beklager; jeg svarer ikke på dit spørgsmål. 

Jeg kender selvsagt ikke jeres situation, så denne kommentar kan givetvis ramme helt ved siden af! Men du bør som udgangspunkt bruge de 9 uger med dit barn. Jeg har mødt flere mænd, som antog at de kunne ordne alt muligt under deres barsel. For de fleste forblev den plan utopi. For nogle gav det anledning til (uberettiget) skuffelse. For alle vil det være en forkert prioritering af tiden - barselstiden skal bruges med/for barnet.

Hvis du tror, at du dagligt finder timer til at arbejde under din barsel med et lille barn, bliver du måske skuffet. Udover at sørge for barnet i dets vågne timer, er der sikkert en masse husholdning, der også kræver din tid, for at du/I kan trives. God barsel!

 Det er barn nr 4, så vil mene at jeg godt kan vurdere hvad der er muligt at nå/ikke nå. 

Barnets mor har 4 uger ferie der skal afvikles. Havde ikke lige umelbart regnet med at hun rejser på ferie de 4 uger, så hun står til rådighed til at passe barn, og husholdning. 

Er der andet jeg overser? 
Vi kan også lege med tanken om at jeg holder barsel på fuld tid, også tager jeg en uges ferie senere, og graver der. Alternativt kan vi sige at jeg betaler mig fra alt arbejdet. Er det så iorden at spørge? 
Jeg kan ikke hjælpe dig med at fortælle hvilke modeller, der har god holdbarhed. Hvis jeg kunne, var det nok en udgået model.

Jeg har har hørt fra et par stykker, at deres anlæg havde problemer med at give varme nok på rigtig kolde dage. Så jeg ville nok overdimensionere et jordvarme anlæg.

GodeVen skrev den 08-12-2023 15:17:26

Jeg kan ikke hjælpe dig med at fortælle hvilke modeller, der har god holdbarhed. Hvis jeg kunne, var det nok en udgået model.

Jeg har har hørt fra et par stykker, at deres anlæg havde problemer med at give varme nok på rigtig kolde dage. Så jeg ville nok overdimensionere et jordvarme anlæg.

 Den problemstilling har jeg også hørt om. Men tager varmepatronen ikke over, og bruger mere el, så den kan følge med? For jeg mener at have hørt at, hvis du har et overdimensioneret anlæg, får du for mange start og stop ved "normale" dage. Det skulle tage hårde på anlægget og bruger også mere strøm. Så er spørgsmålet hvad der er billigst over en lang årrække. Hvis vi kendte vejret 30 år ud i fremtiden, ville det være nemmere at svare på hvad vej man skulle gå. 

Jeg er lidt "farvet", til at besvare dit spørgsmål mht. mærke, da jeg arbejdede i branchen i nogen  år som konsulent/sælger m.m.
Men allerførst, et dit hus/varmesystem lavet til lavtemperatur ? Ellers kan det hurtigt blive alt for dyrt med en varmepumpe.
Hvor mange meter jordvarmeslange har du plads til ? Hellere 50 meter for meget end for lidt.
Vælg et anerkendt mærke. så kan du få reservedele i årene fremover også.
Vælg en VP som passer i størrelse til dit forbrug. En invertermodel kan være en fordel, da der ikke er så mange start/stop.
Et lille fif her i 2023 : kik til Sverige når du skal købe din VP, Valutakursen er meget gunstig for tiden.
Bare mit indput ;-) 
Kan du læse Svensk er Varmepumpsforum.com en fantastisk side, men også en tidsrøver af format :


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
shortcut skrev den 09-12-2023 08:31:22

Jeg er lidt "farvet", til at besvare dit spørgsmål mht. mærke, da jeg arbejdede i branchen i nogen  år som konsulent/sælger m.m.
Men allerførst, et dit hus/varmesystem lavet til lavtemperatur ? Ellers kan det hurtigt blive alt for dyrt med en varmepumpe.
Hvor mange meter jordvarmeslange har du plads til ? Hellere 50 meter for meget end for lidt.
Vælg et anerkendt mærke. så kan du få reservedele i årene fremover også.
Vælg en VP som passer i størrelse til dit forbrug. En invertermodel kan være en fordel, da der ikke er så mange start/stop.
Et lille fif her i 2023 : kik til Sverige når du skal købe din VP, Valutakursen er meget gunstig for tiden.
Bare mit indput ;-) 
Kan du læse Svensk er Varmepumpsforum.com en fantastisk side, men også en tidsrøver af format :

 Gammelt landhus fra midt 1900 tallet, efterisoleret og renoveret nedenunder med gulvvarme over alt. "Ny" over det vil sige vi lagde nyt tag, med nye spær og lavede ny 1 sal med 300 mm i taget, og gulvvarme. 147 m2 i grundplan og 250 m2 ialt. Vi har 4 ha grund, så god plads til slanger. 

Hvad menes der med invertermodel? 

Som tidligere "farvet konsulent/sælger" er konklusionen så at de anerkendte mærker som bosch, mitsubishi, panasonic Osv. 
At de ligger meget tæt pris-, ydelses- og veligeholdesmæssigt? 
 

Huset lyder umiddelbart som egnet til jordvarme.
En inverterpumpe er en model som tilpasser ydelsen efter forbruget. Ligesom f.eks en Luft/luft varmepumpe.
Som Vølund S1255 Som også hedder Metrosaver MB F -Og i Sverige Nibe S 1255.
https://varmepumpe.dk/ (DVI) Kan du i øvrigt lave en beregning af størelsen på din varmepumpe.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hej DanielM
Prøv at henvende dig på www.heatpump.dk
Her er nogle af landets mest erfarne vedr. jordvarme.

1. prioritet valg af kompetent VVS'er
2. prioritet korrekt antal meter jordslange, ud fra given jordbund, aldrig skrabet udgave.
3. prioritet valg af kendt fabrikat varmepumpe.
Halløj.

Rigtigt mange nye varmepumper kører med en frekvensstyret kompressor. -Så der kan du droppe snakken om for mange start/stop. I min optik er det kun gammeldags varmepumper der kører med on/off styring.

Der findes mange forskellige. Min erfaring er, at man skal vælge et firma man stoler på, fremfor at gå efter et bestemt mærke. Altså gerne en lokal, hvor du kender installatøren, eller er blevet anbefalet.
Så er det også lidt nemmere med at få lavet service osv, når installatør ikke skal køre tværs over landet.

Samtidig vil jeg også sige, at man skal huske på ordsproget “Pris og kvalitet hænger sammen”

Flere af “De store” mærker, har specielle pumper eller andet, som kræver at man skal købe ved dem, og ikke umiddelbart kan bruge andre. -Det bryder jeg mig personligt ikke om.

Der bliver nævnt noget om at grave rigeligt rør ned. -Det er også korrekt, at det er billigere at gøre, når man er igang.
men alt med måde. (I en anden tråd her i forummet, foreslår en bruger at man graver 50% mere ned) Find en installatør du har tillid til. Og en der er VE-Godkendt.

Måske kan du få anbefalet en installatør, hvis du skriver hvor du bor.

/Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformanden skrev den 10-12-2023 11:20:21

Halløj.

Rigtigt mange nye varmepumper kører med en frekvensstyret kompressor. -Så der kan du droppe snakken om for mange start/stop. I min optik er det kun gammeldags varmepumper der kører med on/off styring.

Der findes mange forskellige. Min erfaring er, at man skal vælge et firma man stoler på, fremfor at gå efter et bestemt mærke. Altså gerne en lokal, hvor du kender installatøren, eller er blevet anbefalet.
Så er det også lidt nemmere med at få lavet service osv, når installatør ikke skal køre tværs over landet.

Samtidig vil jeg også sige, at man skal huske på ordsproget “Pris og kvalitet hænger sammen”

Flere af “De store” mærker, har specielle pumper eller andet, som kræver at man skal købe ved dem, og ikke umiddelbart kan bruge andre. -Det bryder jeg mig personligt ikke om.

Der bliver nævnt noget om at grave rigeligt rør ned. -Det er også korrekt, at det er billigere at gøre, når man er igang.
men alt med måde. (I en anden tråd her i forummet, foreslår en bruger at man graver 50% mere ned) Find en installatør du har tillid til. Og en der er VE-Godkendt.

Måske kan du få anbefalet en installatør, hvis du skriver hvor du bor.

/Næstformanden

 Tak for uddybene svar. 

Bor midt i Vendsyssel. Har aftale med strandby el-tenik (vvs energi), om at de kommer ud næste uge. De tilbyder bosch og mitsubishi. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis