Nyt tag (ståltag) - Lav det selv med medhjælp eller ej? Material pris tjek!

Hej,
som så mange andre skal vi have nyt tag da det gamle betonsten fra 73 ikke kan mere på vores 143 m2 1-plan hus (tag. ca 187 m2 ved 30 grader hældning og udhæng). I den forbindelse har vi forelsket os lidt i ståltag/klicktage fra enten Lindab eller  Areco. Det er et ønske om at skille huset lidt ud i en eller noget kedelig byggestil i vores område. Vi er med på disse ståltage nogle gange kan falme og coatingen kan skalle af, hvormed en omgang rensning og maling af taget så kan komme på tale om 10-15-20 år evt. 2 gange. Men eftersigende skulle disse problemer efterhånden være løst i større skala.

Pt. indhenter vi tilbud på projektet, og spørgsmål 1 er material gennemgang og dermed pris tjek både ud fra hvis jeg selv alver det og iht. indkommende tilbyd:
  1. Fjerne betonsten
  2. Fjerne gamle lægter.
  3. Oplægge undertag i form af 23x125mm tagbrænder direkte på spær = 187m3 ~15000kr ved 75kr m2.
  4. Underpap a la ca. 6-7000kr
  5. Metaltag med alle dele er der givet tilbud på ca. 65-70.000kr
  6. Gavltrekantx2 skal også laves med metal, og er ca. 5000kr
Så spørgsmålet er om de ca. 100.000 kr i materialer er ok betragtning? 
Samt, hvor meget tid det tager en eller 2 tagdækker/firma? 
Dvs. hvad skal man tænke er en fornuftigt pris for sådanne en entraprise?

Vi skal også have isat 4 velux vinduer som ovenlys (inkl. lysning ned gennem isolering/gips). Det kan både være 4 enkle eller anden kombination og her er vi ikke så kritiske med vinduer, synlige bjælker, udveksling eller ikke, men er mere interesseret i et pris overslag på noget fornuftigt lys ind i et ellers mørkt rum. Så hvad kan man regne med det koster at få lavet af en tømmer, 50.000?

Det endelige spørgsmål i henhold til at lave det selv er: Jeg er ikke håndværker, men har dog revet vægge ned og side fixede vægge derefter, reparerede gipslofter, lagt gulv, lavet 200m2 indkørelse, og i bund og grund er det gået ganske ok, men jeg skal heller ikke stå på mål for et tag-projekt alene. Bare det at få halvdelen af materialer op kræver jo 2 mænd. Så såfremt jeg skal lave det selv skal jeg have en tømmer eller tagdækker på timelån i en 3-4 uger som jeg ser det. 

Kan man finde en sådanne og hvad skal man tænke timeløn på midtsjælland?

Lysten er nemmelig stor til at være med, og tænker man kommer langt på overstående måde, og et eller andet sted går prisen nok fra 400k, til 200k? 
Mvh, Klaus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, 

vi har netop selv været igennem et ret stort tagprojekt på vores hus der på mange måder minder om det du beskriver, dog med udskiftning af betonsten til ny beton uden undertag (Danflock) isolering af spidsloft til nutidig standard og isolering af skunke med kingspan, udskiftning af eksisterende Velux'er samt nymontage af 2 yderligere (1½ plans hus). Jeg tror da godt du kan aftale at gå med som arbejdsmand i en samlet enteprise, men ift. det du skriver her så tænker jeg indledningsvist:

> Hvad med isolering - jeg tror ikke du kan skifte taget uden at udlægge yderligere isolering på loftet (medmindre isoleringsstandarden p.t. er 'up to date' - og hvis det skal udføres, så skal det laves korrekt og uden at kende dit hus, så skal der typisk laves en del i den forbindelse, særligt omkring tagfoden. Måske skal du have ny isoleret loftlem og stige?

> Er der skorsten på huset, og i så fald, er inddækninger osv. inkluderet i de tilbud du får ? skal skorstenen eventuel fuges?

> Er aftrækshætter, rygning, afslutning af tag mod stern med i tilbud du har fået OG er nye sternbrædder også inkluderet ? 

> I forhold til Velux, så kræver det en del håndværksmæssig kundskab at montere disse korrekt og garantiopretholdende i en tagflade og sikre at inddækning er korrekt udført. Hvis du går med tanker om at du kan få 4 Veluxvinduer i fornuftig energiklasse indkøbt og monteret med tilbehør af kvalificerede håndværkere i nye lysningskasser (nye gennembrud fra loft ned i hus) samt montage i tag, for 50.000 i postnr. 2770, så tror jeg du tager fejl for at være helt ærlig :)... 

> Og i forhold til hvor meget du selv vil påtage dig at koordinere projektet, hvad så med presseninger, bestilling af containere, stillads ... så tænker jeg 'uha' :)

Erik 

Der er meget af det du selv kan lave også selvom du ikke er håndværker eller særlig øvet, men dine priser er skudt noget ved siden af, og der mangler alle småtingene.

Tagbrædder 187 m3 + 5% spild a' 130 kr/m2 + søm = 27.000 kr
Underpap 210 m2 incl overlap a' 67 kr/m2 + 3 flasker gas= 14.500 kr
Nye lægter ca. 560 m a' 25 kr = 14.000 kr
vindstopplader 5000 kr
Ny tagrender og randjern 5.000 kr
Vindskeder + underdæksbrædder ca. 7.000 kr

Er det overhovedet den rigtige løsning med fast undertag under et bliktag? Det er i hvert fald den dyreste. Hvis en simpel undertagsdug er ok kan du lægge undertag på hele huset for 5000 kr.

Selvbygger med stort S. 
Hej og tak for svar til jer begge,
er meget med på at især vinduer der skal tømmer på iht. sikker sig de er korrekt isatte. Og jeg skal bestemt ikke stå med projektet alene, og en "voksen" tømmer skal med ind over. Såfremt priser på tilbud kun adskiller sig med 100-150.000 fra hvad jeg kan regner i "matrialer + noget tømmerløn", så ses det jo ikke ved et 30-årigt tillægslån.....!

iht:
Superdiy skrev den 08-12-2023 11:15:11

Er det overhovedet den rigtige løsning med fast undertag under et bliktag? Det er i hvert fald den dyreste. Hvis en simpel undertagsdug er ok kan du lægge undertag på hele huset for 5000 kr.

 Disse tage kan laves både med fast tagbund + tyndt uderlagspap, hvorefter metalplader ligges. Denne faste bund + under tagpap kan også efterfølges af klemliste + lægter, hvorefter metalplader siden lægges. En andne mulighed er bare undertag af enten dug eller træfiberplader, klemliste + lægter, hvorefter metalplade lægges.

Jeg tænker at dug ikke holder i 40år og dermed er en dårlig kombination med et metaltag der håbes at holde i 40 år, og denne diksution bare blvier værrer hvis man evt. tager tegltag osv. 

Så jeg er nok der hvor jeg tænker træfibetrplader + klemlister + lægter og så metalplader er den bedste løsning.

 

Superdiy skrev den 08-12-2023 11:15:11

Tagbrædder 187 m3 + 5% spild a' 130 kr/m2 + søm = 27.000 kr
Underpap 210 m2 incl overlap a' 67 kr/m2 + 3 flasker gas= 14.500 kr
Nye lægter ca. 560 m a' 25 kr = 14.000 kr
vindstopplader 5000 kr
Ny tagrender og randjern 5.000 kr
Vindskeder + underdæksbrædder ca. 7.000 kr
 
Takker, har glemt at tænke på Vindstopplade/Ventilation.
Og hvis jeg bare forholder mig til lidt hurtige priser på selve undertag delen og hvor der er regnet 10% extra:
NPI undertag, olieimpr hård 
træfiberplade E-1 3,2 mm, 120x210 cm
8500kr
210 m2 træfiberplade svarende til 84-90 stk.


https://www.bygmax.dk/byggematerialer/plader/traefiberplader/traefiber-undertag-i-hele-bundter/
indækning, extra, tagpap, dug1800krDiverse til extra indækning omkring 
træfiberplader


T1 liste8500kr36stk*18m*11kr (30cm mellem lægter)

https://www.bygmax.dk/byggematerialer/trae/laegter/
klemliste1500kr36stk*5,6m*6kr

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling-trykimp/25x50mm-ru-forskalling-1087025050420
Vindstopplade/Ventilation5000kr

Tagrender af zink og af nyer dato, samt underdæksbrædder er i meget god stand og skal "bare" males sorte. Så dette regnes ikke med, samt Vindskedbræt er af en ubetydelig størrelse iht. pris og oversteånde, tænker jeg :-)




Kangodt skrev den 08-12-2023 10:32:14

Hej, 

> Hvad med isolering - jeg tror ikke du kan skifte taget uden at udlægge yderligere isolering på loftet (medmindre isoleringsstandarden p.t. er 'up to date' - og hvis det skal udføres, så skal det laves korrekt og uden at kende dit hus, så skal der typisk laves en del i den forbindelse, særligt omkring tagfoden. Måske skal du have ny isoleret loftlem og stige?

> Er der skorsten på huset, og i så fald, er inddækninger osv. inkluderet i de tilbud du får ? skal skorstenen eventuel fuges?

> Er aftrækshætter, rygning, afslutning af tag mod stern med i tilbud du har fået OG er nye Vindstopplade/VentilationVindstopplade/Ventilationogså inkluderet ? 

> I forhold til Velux, så kræver det en del håndværksmæssig kundskab at montere disse korrekt og garantiopretholdende i en tagflade og sikre at inddækning er korrekt udført. Hvis du går med tanker om at du kan få 4 Veluxvinduer i fornuftig energiklasse indkøbt og monteret med tilbehør af kvalificerede håndværkere i nye lysningskasser (nye gennembrud fra loft ned i hus) samt montage i tag, for 50.000 i postnr. 2770, så tror jeg du tager fejl for at være helt ærlig :)... 

> Og i forhold til hvor meget du selv vil påtage dig at koordinere projektet, hvad så med presseninger, bestilling af containere, stillads ... så tænker jeg 'uha' :)

Erik 

 Der skal muligvis ligges en 50 till 100mm mere isolering iht. BR2018, og der skal laves Vindstopplade/Ventilation ved tagfod som jeg ser det. Takker for at bemærke dette.

Skorsten er rund metal, samt hætterx3 + gas er huket med iht. indhentning af tilbud. Sternbrædder er af i god stand, og yderst vindskedebræt er også fornuftigt, men tænkes skiftes nu vi er i gang.

For Velux vinduer og inddækning af dem, så skal det udføres af en tømmer. Det tror jeg ikke selv jeg/vi kan, og tænker nu at afsætte en 75-90.000 for dette som en selvstændig post. Det kan snildt være her "break-even" forsvinder i at gøre det selv.....!

Contaniner er nu ikke min bekymring, men presseninger er især hvis man laver det selv og skal bruge en 2-3-4 måneder ved siden af job.

Mvh, Klaus
Jeg fik lavet ståltag 100% af firma på 120 kvm beboelse (140-50 kvm tagflade)
Og 6 Velux ovenlys

Desværre med billigt undertag, så det bliver en fortrydelse når levetiden er overstået

Prisen pr vindue (der var ikke ovenlys i forvejen) var i gennemsnit 10.000 pr vindue og 10.000 for montering, lyskasse osv
Endnu en læring - snak grundigt igennem med tømrer hvordan der laves en pæn afslutning ved loft - og hvordan der sikres at det materiale lyskasser laves af ikke bevæger sig i samlinger og skaber tydelige revner - det var vi ikke gode til og må leve med noget der efterhånden er blevet 90-95% pænt og ikke 100%

Samlet projekt pris blev 360-380.000 hvoraf jeg tror ca halvdelen er gået til timeløn (der blev ikke arbejdet fuld tid hen over en periode på 5-6 uger af 2 personer)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også