Varmvæg og Radiator

Jeg er startet på en større renovering af et hus fra 1960 med fuld kælder. Huset er fuldmuret og hulmursisoleret. På indervæggene af ydermurerne sidder i dag celotex plader som jeg vil skifte ud med varmvægs plader. Een af mine udfordringer er at hvad jeg gør med radiatoren. Rør til radiator gå lige ned i gulvet til kælderen. De nuværende celotex plader er ca 1cm tykke, men varmvæg pladen er 43mm. Så skal jeg have flyttet rørene i gulvet ca 33 mm ind i rummet, eller kan man få smallere beslag til væggen, eller har i erfarne folk andre gode idéer ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor langt  fra  væggen er dine nuværende rør  ?

Måske du kan bruge  2 x  vinkel + 1 x brystnippel ?

Alternativt koster en ny radiator ikke så meget.
Da jeg selv satte radiatorer op for 10 år siden så valgte jeg netop en model som sad meget tæt op ad vægen  og som samtidig var plan på forsiden og som havde et noget større areal en nødvendig. Men fordi den var plan på forsiden så syner det ikke af meget.
Dernæst satte jeg nogle hjemmelave  beslag op  på vægen som jeg  hængte radiatorerne op på. Det betyder at radiatorerne i dag kun stikker ca. 5-6 cm ud fra  vægen i alt. 
Tænker at du burde kunne lave et tilsvarende setup og bruge de nuværende rør i gulvet. Mener at radiatorerne kostede ca. 1000 kr/stk.

Et par billeder omkring rørtilslutningerne vil hjælpe os meget. Måske en vinkel med ind- og udvendig gevind er løsningen i afgangssiden.
Pas på med at sætte radiatoren for tæt på væggen. Det er nødvendigt med ”god plads” omkring radiatoren for at sikre effektiv luftcirkulation og god afkøling på radiatoren.

Søren O
Tak Thomas og Søren, som i måske kan fornemme er jeg ret ny i dette, herunder om man kan få "smalle" beslag, samt hvor smalle de må være. Huset som vi ikke bor i til hverdag og derfor har jeg kun et billede taget fra overtagelsen, men det viser rør og radiator
Annonce
Ville det pæneste ikke være at bore nogle nye huller i gulvet og så lave ændringen nede i kælderen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 24-11-2023 13:58:52

Ville det pæneste ikke være at bore nogle nye huller i gulvet og så lave ændringen nede i kælderen?

 Jo det er nok den løsning det må blive, så kan det også være at radiatoren bliver skiftet samtidigt

Bemærk at på fotoet sidder termostaten, alt andet lige, forkert.
For på Danfoss montagevejledninger er det forkert at termostats hoved sidder lodret op over ventilen, pga. at varmen fra ventilen går op og forstyrre reguleringen.

Som der bliver skrevet, der skal være plads bag radiatoren, derfor er det en dårlig ide med hjemmelavet beslag hvor radiatoren kommer tættere på væggen.

 En  1/2" pibe (1/2" ud-og indv. gevind) samt afg. radiator forskruning giver en forskydning på ca. 50 mm.
Ligeledes giver en 1/2" pibe + 1/2" vinkel (indv geving) en forskydning på ca. 50 mm.
Kombineret med 7 mm afstandsstykke, f.eks. af træ, så er dem "hjemme" (43 mm + 7 mm = 50 mm).

Alt andet lige, som der også bliver spurgt til, er der ikke mere end 43 mm, fra indvendig side af rørene  og ind til væggen, når man ser på fotoet?

At lave forskydning i kælderen, samt flytte rørene i gulvet, kan måske blive en "kryptisk" omgang.

Hvad løsning der er pænest afgøres måske af fruen i huset.  



"Alt andet lige så sidder termostaten forkert"  men det er sådan termostathuset er lavet du kan ikke vende det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vælger du løsningen med “pibehovedvinkler” får du indgangen til termostatventilen “bagfra”. Dermed kommer termostatventilen til at sidde vandret “ud i rummet”, og korrekt placering.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis