Fugt i gammelt hus

Jeg har en ældre hus fra 1924 på 144m2 i grundplan og 2 plans. Jeg jobber på vandet, hvilket betyder jeg er væk 2 måneder af gangen. Jeg har lige købt en fugtmåler for at se hvor jeg egentlig var henne, og jeg blev da pænt overrasket, huset ligger på lige godt 70% og i sidste uge var jeg væk og sænkede temperaturen fra 21 til 17, så steg luftfugtigheden til godt 80% I huset.
I dag skulle jeg ind til byen og tænkte “nu skal der luftes grundigt ud“ så den fik lige 3 timer med alle vinduer åben, men lige meget hjalp det, den siger stadigvæk godt 70%, så hjælper det jo ikke ret meget at lufte ud?
Jeg er umiddelbart ikke lige klar til at installere et ventilationsanlæg med affugter i hele huset, det er jo alligevel noget af en omgang med kanaler i alle rum. Men hvad kan man gøre, skal der opsættes flere små affugtere i de forskellige rum, eller kunne man nøjes med en eller to større affugtere (industri), de findes jo også brugt. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan læse mig til, om hvis man nu sætter en midt i huset, og lader alle døre stå åben, vil fugten fra de andre rum så lige så stille fordele sig ud i det rum man affugter, så man derved sænker luftfugtigheden i hele huset? ( og ja, jeg bor alene, ingen kvinder ville sikkert gå med til at have sådan et skrummel stående i køkken/alrummet 😉)
Der er jo også de der ventilatorer med genvækst på, jeg har da et gammelt emhætte hul, der kunne bruges til formålet, er de noget værd ?
Det kan da også godt være jeg slet ikke skal gøre noget, huset har jo snart stået i 100år, og det står da stadigvæk, indtil sidste år fyrede jeg med træpiller, og når siloen var tom, fik jeg den bare fyldt op. Men nu har jeg fået varmepumpe, og det er blevet lidt mere synligt hvor meget det koster at fyre pr dag. Faktisk har jeg i nogle år slet ikke haft varme på, når jeg jobbede, men det var nok ikke særlig sundt for huset, så derfor vil jeg jo gerne have lidt varme på når jeg sejler.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er dit problem, udover at du synes fugtmåleren viser et stort tal?

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 18-11-2023 19:15:07

Hvad er dit problem, udover at du synes fugtmåleren viser et stort tal?

Ikke rigtig noget, ud over vand på indersiden af de ældste vinduet, Velfac 400 som er kendt for kuldebroer, så det kan jo også komme derfra. Men jeg har 2 fabrikater af vinduet i stuen, Velfac i østsiden og et andet fabrikat (noget billigere) på vestsiden, og ikke en dråbe vand på vinduerne i vestsiden.

Har du ingen eller kun begrænset varme på, kunne du lave udluftning i dine vinduer, kondens i vinduerne er blot tegn på dårlig isolering i termoruderne og for højt indvendig luftfugtighed. Gulve mod  krybekældre skaber også kulde/fugt, men som du selv siger vil en affugter kunne hjælpe, men er ikke gratis i strøm. Ift. til nye huse, vil der altid være kompromisser i ældre, som kun en total renovering kan mindske. 
Prøv at installere et nøjagtigt hygrometer indenfor, så har du et finger praj om relativ luft fugtighed der..

 

Hvis du udlufter med vinduerne åbne (og derfor næppe nogen opvarmning) kan du på denne årstid umuligt komme under 70% i luftfugtighed.
Her kan du læse morgendagens vejrudsigt , kig på luftfugtigheden,
https://www.yr.no/nb/detaljer/tabell/2-2613887/Danmark/Region%20Midtjylland/Skanderborg/Skanderborg
den gælder osse inde i et uopvarmet hus.
Hvis huset varmes op, vil luftfugtigheden falde i forhold til temperaturen, -efter ganske bestemt naturlov.
Lidt dug på gamle vinduer er normalt i disse dage med kolde nætter, -jeg tror ikke du har problemer.

Venlig hilsen
Knud
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis