Udskiftning af træfacade

Dav Folkens

Jeg bor i en bolig, hvor 1. sal er beklædt med træ, som kan ses på vedhæftede billede.
Denne beklædning er ca. 40 år gammel, så den skal nok udskiftes indenfor det næste årti?
Jeg har fundet et produkt kaldet Hardie Plank. Jeg synes det lyder som en nem løsning, da det angiveligt er vedligeholdtfrit, og kan holde i ca. 50 år. Jeg vil dog gerne høre, hvad i synes om dette produkt.

Er der andre alternativer, som ville være bedre?

Vil der være en gevinst, ved at fjerne den gamle isolering fra 1984, og monterer noget nyt bag facaden?

Et lidt andet spørgsmål: Kan i vurderer, om trækonstruktionen bagved er bærende for taget?

På forhånd tak.

Mvh Frank
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personlig syntes jeg oftest beklædning i Hardie plank er grimt, da det kan ses på lang afstand at det skal ligne træ uden at være træ.

Hvis din beklædning i træ har holdt +40 år hvorfor så ikke lave det i træ igen?
Der kan ændres meget på udseendet af huset ved at ændre på beklædningen, så en time hos en arkitekt kan være givet godt ud.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 16-11-2023 16:52:29

Personlig syntes jeg oftest beklædning i Hardie plank er grimt, da det kan ses på lang afstand at det skal ligne træ uden at være træ.

Hvis din beklædning i træ har holdt +40 år hvorfor så ikke lave det i træ igen?
Der kan ændres meget på udseendet af huset ved at ændre på beklædningen, så en time hos en arkitekt kan være givet godt ud.

 Dette. Falsk træ er synligt på lang afstand. Kun overgået af dårligt design. En arkitekt kan hjælpe dig med at undgå begge dele på en gang

Det ligner et rækkehus. Tjek evt. regler i ejerforeningen med hensyn til materialer, farver mv.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg havde også overvejet, at vi skulle sætte nyt træ op. Jeg synes dog det lyder en del nemmere med fibercement, da det kræver en del mindre vedligeholdelse end træ gør.

Jeg er godt med på, at man tydeligt kan se, at det ikke er ægte, men dette gør heller ikke så meget. Så vidt jeg kan se på billeder, så kan det stadig se ganske fint ud.

Det ville dog nok være en god ide, med en arkitekt.
Fibercement bliver solbleget som alt andet der er udenfor året rundt. Det skal også renses for alger, med højere frekvens jo ældre det bliver.
Så helt fri for vedligeholdelse er det ikke.

/Morten  

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis