Fladt tag og ovenlys - lede vand "udenom"?

Hej LDS

I mit fladtags-hus fra 1963 har jeg de seneste par år installeret nogle ovenlysvinduer (VELUX fladtags som kupler). Selve taget har fået ny pap på i 2000, hvor tidligere ejer forsøgte at brænde det oven på tynde strimer kileskåret isolering for at skabe bare lidt hældning mod de 2 indvendige afløb (og dem har jeg indvendigt fået skiftet til PVC hele vejen fra tagbrønd og ud af huset). Det er med svingende succes. Efter regn ligger der mange pytter, og der er en del lunker og "tilbagefald".

Min udfordring er, at det seneste ovenlys virkelig står "badet i vand" efter regn - også mere end de andre gør. Jeg har svejst 2 lag tagpap på og oversmurt alle kanter i Borup tagtæt-masse. Det er tæt - der siver ikke vand ind (konstateret før jeg satte gipsloft op da alt var råt), men det må næsten være et spørgsmål om tid, når I ser billederne efter en stor skylle. Her kan I se, at vinduets kanter sopper i vand.

Om nogle år skal taget laves, hvor der etableres minimumshældning og udvendige nedløb.

Mit spørgsmål - kan man lave en form for nødløsning indtil da, for at lede vandet udenom vinduet og hen mod tagbrønden, som I kan se på et af billederne? Når først vandet kommer rundt om vinduet, løber det bedre afsted. Jeg tænker fx at lave en "pyramide" af tagpapstumper, hvilket bør skabe en lille top som så flader ud hen mod hver side.

Indtil det nye tag laves, vedligeholder jeg kanterne med tagtæt årligt.

Mvh. Emil
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mange år var standarden fladt tag uden hældning og det virkede sådan set godt. Måske med lidt kortere holdbarhed end de 40 - 60 år som man kunne ønske. Men det var ikke den manglende hældning der har skylden, men også lidt dårligere materialer end der er i dag.
Så lad taget være og det skal nok holde 10 - 15 år mere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-11-2023 17:54:08

I mange år var standarden fladt tag uden hældning og det virkede sådan set godt. Måske med lidt kortere holdbarhed end de 40 - 60 år som man kunne ønske. Men det var ikke den manglende hældning der har skylden, men også lidt dårligere materialer end der er i dag.
Så lad taget være og det skal nok holde 10 - 15 år mere. 

Også selvom ovenlysene tager en tur i badekar ved hvert større regnskyl? Er det blot et spg om at vedligeholde tætte samlinger med fx Tagtæt?

Strimler af tagpap vil ikke betyde en afgørende forskel ift faldopbygning, den del skal løses i den bærende konstruktion. Der er opkant ved alle vinduerne, om der står blankt vand rundt om dem eller i andre lunker rundt på taget kommer ud på et, på den slags tage er der nærmest garanti for at der ad åre opstår huller som vand ikke kan undslippe fra pga spærtræet sætter sig.

På billede 2 ser det ud til at der er begyndende revnedannelse i overpappet, du kan behandle det med overstrygning med tagasfalt med fibertilsætning + ny skifermel - men det er en symptombehandling, det altovervejende problem er dårligt/for lidt fald og løses kun ved ny opbygning ifm ny tagdækning. Typisk laves faldopbygningen ved at der lægges lange kiler ind ovenpå de bærende spær hvorpå der fortsættes med plader eller rupløjede brædder, ofte sættes der også lægter på tværs ovenpå kilerne for at skabe bedre ventilation.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er helt med på, at taget ikke har ubegrænset levetid tilbage plus at der skal være fald på sigt. Lige nu var det mere en slags “kan man lave en førstehjælp” indtil et tagprojekt er aktuelt. 😊

Jeg nyder at det indtil videre er tæt, og ser om det ikke kan symptombehandles i 3-5 år mere indtil ny konstruktion etableres.

Men du har helt ret BOFH - der er mindre revner i toppappen rundt omkring. 

Tak for svarene. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis