Støbt vinduesplade - hulmur

Jeg har desværre skiftet vinduer i hele hytten, da tidligere ejere, som havde huset i 50 år, tilsyneladende ikke kendte til opfindelsen af en pensel samt maling, så de stod simpelthen ikke til at redde. En stor skam, for det var flotte, gamle vinduer af noget vidunderligt træ fra forrige århundrede.

I de gamle vinduer var vindue og plade snedkereret sammen, så de udgjorde en flot helhed. Jeg kan med møje og besvær godt få adskilt plade og vindue, så jeg kan bruge denne til de nye vinduer,

I køkkenet vil vi dog gerne støbe og derefter lægge fliser, som passer forrygende ind i vores "storkøkken", som vi har lavet.

Problemet er bare, at de gamle vinduesplader dækkede hen over hulmuren, så der efter skift nu er kig ned til denne - ikke helt åbent, men større huller, da der også ligger nogle sten i rulleskifte henover. Men stadig så åbent, at jeg nok får hulmuren godt fyldt ud, hvis jeg begynder at kyle beton eller mørtel på.

Nogen forslag til, hvad man kan lægge under eller lukke af med, før man begynder at støbe? Således at det stadig er en fast og solid bund, man får skabt?

Jeg tænker ikke, at jeg er den første, der står med den opgave - så mon ikke nogen her har haft succes med dette.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok lægge en Jackon vådrumsplade i bunden. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Altså, skal pladen (hvad enten det er jackon eller krydsfiner) dække hele fladen eller bare kiles ned mellem de to øverste skifter?
For hvis den dækker hele fladen, ligger det jo sådan set bare løst ovenpå.

Der er ikke hulmursisolering (endnu), så tænker, at det med at fylde isolering ned i hulmuren kan komme med det, når jeg skal det. 
Jackon pladen ville jeg lægge ovenpå. 
Der er to måder at fastgøre den. Lime den med nogle klatter fliselim eller montagelim. Eller give den et par skruer.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Og i tilfældet Jackon, så ville du ikke støbe ovenpå, men blot lime fliser direkte på denne, da de jo er beregnet til det? 

Kermit_369 skrev den 28-10-2023 12:12:10

Jackon pladen ville jeg lægge ovenpå. 
Der er to måder at fastgøre den. Lime den med nogle klatter fliselim eller montagelim. Eller give den et par skruer.

 

Det var også min indledende idé, men jeg ville bare høre jer kloge og erfarne hoveder herinde, om det er gangbart. 

Søren O skrev den 28-10-2023 12:46:48

Det ville være ideelt at “kile” krydsfinerpladen fast mellem yder-og indermur. 

 

Selvfølgelig er det nemmeste at lægge fliser direkte på pladen. Hvis ellers højden kan passe.
Jeg ville undgå organisk materiale.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvad tænker du om polystyren/styropor, der kiles fast? 

For det første er det vanvittigt svært at få noget finer tilpasset, så det passer ned i et meget ujævnt område, hvor polystyren nemmere kan tilpasses og møfles ned og sidde i spænd. . Og for det andet, er det jo ikke andet end 3-5 cm beton, der skal ovenpå, så det er jo ikke sådan, at det skal bære alverden. Desuden ligger der en del rulleskift, det kan hvile på, så det ikke bare hænger i sig selv. 

Søren O skrev den 28-10-2023 12:46:48

Det ville være ideelt at “kile” krydsfinerpladen fast mellem yder-og indermur. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også