Renovering af kældervægge

Vi er igang med at fornye vores kælder og har brug for råd og idéer til væggene.

Vi vil gerne have en finish der ligger så tæt på almindelige pudsede stue vægge som muligt, da det skal bruges til beboelse.

Hvad ville du gøre hvis det var din kælder?

Der er lige blevet etableret omfangsdræn og 200mm udvendig isolering af alle kælderydervægge.
Derefter er der understøbt og etableret terrændæk med 300mm isolering og gulvvarme.

Al inde og ude kloak, vvs og el er udskiftet til nyt.

På gulvet skal der sidst lægges klinker.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var igennem samme projekt for snart 10 år siden. Også 30cm isolering, gulvvarme og fliser.
Jeg lagde en leca blok øverst i understøbningen for at reducere risiko for kondensering nederst. 
Kun 10cm isolering udvendig under terræn.
Indvendig skalmur (75mm gasbeton) med et par cm afstand (styrophor fyldt) til ydermur. Vandskuret. 
Det var det hele værd. God arbejdslyst.

 

Decollage skrev den 18-10-2023 22:54:37

Var igennem samme projekt for snart 10 år siden. Også 30cm isolering, gulvvarme og fliser.
Jeg lagde en leca blok øverst i understøbningen for at reducere risiko for kondensering nederst.
Kun 10cm isolering udvendig under terræn.
Indvendig skalmur (75mm gasbeton) med et par cm afstand (styrophor fyldt) til ydermur. Vandskuret.
Det var det hele værd. God arbejdslyst.

 Vi har 200mm isolering på ydersiden af væggene, så er det ikke i overkanten at lave indvendig skalmur?

Husets ene kælderside ligger mestens over terræn derfor bidrager den udvendige isolering ikke så meget. Men jo, sikkert overkill også i betragtning af der stadig er gamle 1 lags vinduer og kælder ikke benyttes til beboelse. Før klimarenoveringen havde jeg promer med saltudtrækninger. Det var også for at være sikker på at kommer ud over dette problem.

 

Decollage skrev den 21-10-2023 13:22:37

Husets ene kælderside ligger mestens over terræn derfor bidrager den udvendige isolering ikke så meget. Men jo, sikkert overkill også i betragtning af der stadig er gamle 1 lags vinduer og kælder ikke benyttes til beboelse. Før klimarenoveringen havde jeg promer med saltudtrækninger. Det var også for at være sikker på at kommer ud over dette problem.

Det lyder fornuftigt, jeg mente overkill i mit tilfælde hvor væggene er isoleret med 200mm på ydersiden og over terræn er der hulmursisolering. Jeg må nok ha en murer med erfaring i kælderrenovering til at kigge på det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis