Kan for meget ventilation give skimmelsvamp?

Hej LDS. Jeg har længe draget nytte af de forskellige tråde herinde, i forbindelse med renoveringen af vores eget hus. Jeg har dog ikke kunne finde svar på mit spørgsmål her.

Vi har krybekælder under vores hus. Den er tør og lugter ikke - der er dog lidt salpeter udtræk nogle steder.
Jeg har etableret mekanisk ventilation, for at komme radon til livs. I den ene ende sidder et indsug, i modsatte ende sidder et udsug. Radon niveauet er faldet til under 100 (perfekt) - men mit fugt niveau er steget fra 71% til 76%.

Så mit spørgsmål er så, om man kan lufte for meget ud? Således jeg skaber gunstige forhold for skimmelsvamp. Hvis ja, skal jeg så modvirke det med en affugter?

Vh
Kristian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At det er steget kan også blot være fordi vejret har været mere fugtigt efter du har fået systemet.

Du skal lave sammenligninger på dage hvor den relative luftfugtighed udendørs er ens, og måle med hhv. Tændt og slukket ventilation.

Elektronikteknikeren
Ja, det er meget omstændeligt at måle luftfugtighed, hvis man vil konkludere noget fra målingerne.

Din fugtighedsmåler (hygrometer) måler relativ luftfugtighed. Den værdi du læser er derfor afhæng af temperaturen.

Du skal derfor sammenholde luftfugtigheden inde med luftfugtigheden ude og korrigere for temperaturforskellen for at finde ud af om der er mere eller mindre fugtighed i luften, sammenlignet med før. (Den korte forklaring: glem det)

Teknisks set gør ventilation, at du hurtigere får den samme absolutte luftfugtighed inde som ude.  Da luftfugtigheden inde øges af mennesker (udånding og sved) og i en kælder vægge i forhold til ude, vil ventilation altid sænke luftfugtigheden inde.



Hvis krybekælderen er koldere en udeluften stiger den relative fugtighed ved kraftig ventilation -og i visse tilfælde vil der dannes kondens

 

Hvis du blæser varm luft ind fra huset i en kold krybekælder, kan fugten godt kondensere, og derfor øge luftfugtigheden. Hvis du tager udeluft og blæser ind, har jeg svært ved at tro, at det skulle øge luftfugtigheden. Jeg er dog ikke fugt ekspert 

it is better to burn out than to fade away
Den minimale ændring er helt naturlig. Det giver på ingen måde skimmelsvamp eller andet. Så fortsæt med den udluftning så du har radon under kontrol.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for alle svarene. Det er frisk udeluft der blæses ind i krybekælderen, og "gammel" krybekælder luft, der suges ud samtidig. Det lyder mere omstændigt, at måle den relative/absolutte fugtigthed. Det er nok som i nævner, ændringer i vejret udenfor, der bidrager til forskellen i fugtighed. Jeg prøver at observere i en længere periode og justerer derfra.

Tak for input :)
Radon niveauet i kældre er højest om vinteren. Derfor er det bedst at måle om vinteren. Da det svinger meget, bør man bruge gennemsnittet over længere tid til sammenligning.

Der er dog ingen tvivl om at ventilation vil sænke mængden af radon. Det samme med fugtigheden. Hvis man følger de gængse råd om ventilation, vil det altid være en forbedring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis