Rense og vedligeholde tag

Hej. Jeg vil gerne rense og vedligeholde mit tag. Jeg vil gerne undgå algerens, da jeg har en lille havedam med fisk, hvor regnvand fra tag kan løbe ned i. Jeg ved at man kan få taget damprenset.

Men er der noget jeg selv kan gøre for at få teglene pæne igen og kan jeg evt imprægnere dem? Jeg har det fint med at rengøre tegl manuelt hvis det kræver det. Kan jeg børste, vaske dem. Og imprægnere dem eller lignende?
Tak
 

 Vh.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan altid rense mekanisk med børste men uagtet dine fisk er algefjerner/tagrens på en varm sommerdag + vind og vejr om vinteren det mest effektive.
Jeg kan nå til det hele fra stige med skumlansen til højtryksrenseren, der skal kun en let skum på det hele så der er meget begrænset afdrypning. Evt afløb forhindres ved at blokere eller afmontere nedløbet fra tagrenden midlertidigt, når det er udtørret et par dage senere er det ikke længere skadeligt for vandlevende organismer.

/BOFH 
  


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 30-09-2023 16:07:30

Man kan altid rense mekanisk med børste men uagtet dine fisk er algefjerner/tagrens på en varm sommerdag + vind og vejr om vinteren det mest effektive.
Jeg kan nå til det hele fra stige med skumlansen til højtryksrenseren, der skal kun en let skum på det hele så der er meget begrænset afdrypning. Evt afløb forhindres ved at blokere eller afmontere nedløbet fra tagrenden midlertidigt, når det er udtørret et par dage senere er det ikke længere skadeligt for vandlevende organismer.

/BOFH
 

Hvad bruger du af skumlanse? jeg købte en fra Nilfisk, den synes jeg ikke om, synes ikke der var styr på dosseringen, og der løb alt for meget i tagrenden. (brugte dengang tagrensemiddel fra Nilfisk)

Jeg har for en måneds tid siden givet mit tag, ved at bruge en elpumpe til en havesprøjte, og en teleskob lanse, og så blande midlet op i en 60 liter dunk, det fungerede rimelig godt, og der endte næsten intet i tagrenden.

Har overvejet om man kunne bruge en Patio cleaner, og på den måde undgå kemikalier, men har ikke fået afprøvet det.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 30-09-2023 18:42:56


Hvad bruger du af skumlanse? jeg købte en fra Nilfisk, den synes jeg ikke om, synes ikke der var styr på dosseringen, og der løb alt for meget i tagrenden. (brugte dengang tagrensemiddel fra Nilfisk)

Jeg har for en måneds tid siden givet mit tag, ved at bruge en elpumpe til en havesprøjte, og en teleskob lanse, og så blande midlet op i en 60 liter dunk, det fungerede rimelig godt, og der endte næsten intet i tagrenden.

Har overvejet om man kunne bruge en Patio cleaner, og på den måde undgå kemikalier, men har ikke fået afprøvet det.

Bruger den der fulgte med til min Kärcher,  med BN Almo afrenser ufortyndet. Lægger en fin skum, lader det sidde lidt så det tørrer mens man tager en anden flade og forsøger så at ramme det igen fra en anden vinkel så det har været dækket ordentligt.

Det er heller ikke for at det ikke løber mens jeg gør det. Jeg stiller en spand under nedløbet når jeg gør det og der plejer at være under en halv liter per tagflade.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Super, tak. Kan jeg bare påføre det med en almindelig havesprøjte? 

 Vh.

Frederoxx skrev den 03-10-2023 05:50:34

Super, tak. Kan jeg bare påføre det med en almindelig havesprøjte? 

 Ja hvis du kan nå hele taget, dysen skal vel holdes 50-75 cm væk fra taget.

Jeg brugte en lang teleskopstang, en jeg selv biksede sammen, så har ikke link til den.
Men søger du på teleskoplanse havesprøjte kommer der da en del frem. ​link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis