Renovering af gulv

Vi har et ældre hus fra 1969 hvor vi gerne vil renovere gulvet i et par af værelserne. Lige pt. er der gulvtæppe, men vi overvejer at lægge trægulv i stedet.
Fra at gå fra tæpper til trægulv er vi selvfølgelig lidt bekymret over om det kommer til at blive meget fodkoldt. At lægge gulvvarme er udelukket da det er for omstændigt.
Ud fra den nuværende opbygning af gulvet, hvordan kan jeg så gøre det bedst og varmest muligt ud fra de muligheder jeg har?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke gøre det varmt uden gulvvarme, men under tæppet er der vel den gamle bøgeparket. Under den er der isolering, så det burde ikke være koldt.

 

Der står at der er Beton og plastfolie, som er dampspærren, isolering og så parket, men selve parketten kan jo være erstattet af gulvplader hvor der har manglet. Mere isolering er bedre, men det fylder jo også mere.

 

Du må ikke lægge mere end 50mm isolering oven på betonklaplag. Lægges der mere, kommer dugpunktet til at ligge i isolering, som bliver fugtigt og danner grobund for svamp osv.

Derfor er det bedste at bryde gulvet og og lave det forfra, med beton eller let terrændæk, oven på isoleringen.

Du kan se mulighederne i "træfakta 12".

En mellemvej kan være at lade klaplaget ligge hvis der er god højde op til gulvet, og betragte klaplag som en del af undergrunden. Herpå afrette og udlægge trykfast isolering, og herpå en radon/dampspærre med efterfølgende udstøbning af beton eller etablering af let terrændæk.

Elektronikteknikeren
Jeg har haft dele af gulvplade, samt isolering op. Det ser ikke ud til der er noget plastfolie? Se billeder, der er beton, efterfulgt af isolering og så gulv.
Folien ligger under beton, jf. Din beskrivelse i første post.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis