Misfarvning i pex-rør

Der er opstået en blålig misfarvning indeni det pex-rør der fører koldt vand op til vandvarmeren i vores skurvogn. Er der nogen der har et bud på hvad det kan skyldes?

Og er det nødvendigt af skifte det ud eller kan man gøre noget andet?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lave en ionfælde, som forhindrer messing eller kobber at mødes med jernet i tanken.

I praksis er det blot at tage et længere stykke pexrør, så man kan lave en enkelt Krølle/sløjfe således at ionerne skal gennem et loop. Det plejer at være tilstrækkeligt.

Jeg tænker lige om du mon har husket envejsventil/sikkerhedsventil på indløbet til tanken?

Elektronikteknikeren
Ok det lyder da som en enkel (omend måske ikke så køn! 😅) løsning!

Bør jeg skifte røret?

Har købt skurvognen med installationen i, så ved ikke lige med ventilen...kan lige tage et billede af den når jeg er hjemme igen...
Har du undersøgt om det ikke bare er lidt okker fra vandet, der har misfarvet røret. Skru det løst og se hvad der i røret.

fase
Gregeren skrev den 09-09-2023 09:54:20

Du skal lave en ionfælde, som forhindrer messing eller kobber at mødes med jernet i tanken.

I praksis er det blot at tage et længere stykke pexrør, så man kan lave en enkelt Krølle/sløjfe således at ionerne skal gennem et loop. Det plejer at være tilstrækkeligt.

Jeg tænker lige om du mon har husket envejsventil/sikkerhedsventil på indløbet til tanken?

 Ok her er et billede af samlingerne under vandvarmeren - det ligner at der er en sikkerhedsventil?

Men der er en t-samling lige under ventilen så loopet må laves nedenunder - og så bør t-samlingen vel skiftes ud?
Billedet viser sikkerhedsventilen, så det er OK. Loopet kan du lave under T-stykket uden at fjerne det. Har du undersøgt hvad misfarvningen kommer af og om det betyder noget?

fase
Annonce
Ja den er jo fin. Skift slangen for en sikkerheds skyld.
Jeg kan ikke rigtig se om det lille stykke over t-stykket også er misfarvet. Det fremgår ikke tydeligt på billedet.

Elektronikteknikeren
Jeg har ikke nået til at skille det ad endnu (har lige et andet projekt igang 😅), så ved endnu ikke hvad der er i røret. Men det lyder jo til at jeg bare kan nøjes med at skifte slangen under T-stylket - det lille stykke rør ovenover er ikke misfarvet.

Tak for hjælpen. 🙏
Lige en opdatering - nu er røret skiftet ud og der er lavet loop.

Har skrabet lidt af det grønne ud af det gamle rør - det ligner algevækst?? Hvilket kan forklare at der ikke er grønt der hvor monteringsringene har dækket for lyset. Men hvorfor kommer det kun i det ene rør og ikke de andre?
Fordi der er i ilt i vandet til tilgangen.

Mikkel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis