Høj fugtighed udhus - Affugte, varme eller udluftning

Hejsa.
Jeg har et 28 kvm udhus fra 68 isoleret med 100mm på loft og væge, mekanisk udluftning (100mm) + luftsolfanger, der bliver monteret ny dør og vinduer med energiglas
Desværre døjer jeg med høj fugtighed (70-85%) pga. et fugtigt gulv. (klaplag uden isolering)
Det er ikke et krav der er varme på, der mont. en frostvagt som holder 5-6 grader (400w bruger ca. 300-400 kwh)

Har overvejet mange løsninger, men håber der er nogle herinde der kan komme med nogle gode råd, det skal gerne være så økonomisk som muligt.

Det jeg selv har overvejet er bla.:

Varmepumpe - koster en del i anskaffelse men varme + mekanisk udluftning flytter fugten ud

Klimaanlæg med varme - samme som varmepumpe bare billigere i anskaffelse (og ingen udedel)

Affugter med tørrotor - Samme effektivitet ved temp ned til 1 grad + den giver varme så frostvagt måske kan undgås minus er den bruger meget strøm.

Lade det være som det er nu og skru lidt op for varmen (frostvagt) og mere udluftning (køre i dag 6-7 timer i løbet af dagen
 
Hvad tænker i ?

 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke løse problemet med gulvet ?
Hvis du vælger at affugte, skal rummet være helt tæt uden udluftning..(er en abstractions affugter, ikke dyr i el)
Udluftning hjælper kun de dage der er en lav fugtighed udenfor.

Jeg har et hobbyrum med 200 mm i væge og loft, samt 250 mm i gulvet, jeg har det stående med en grundvarme på 8 gr. og sætter så mere varme på hvis jeg arbejder der ude i den kolde tid.
Jeg har en almindelig billig affugter som er stillet til at holder fugten på 60%, men den køre næsten aldrig, men lader jeg døren stå åben hvor fugtigheden er højere udenfor starter den ret hurtigt. (rummet er helt tæt, uden udluftning)

Vi prøver igen, i morgen --
Enig med at fikse gulvet hvis der er opstigende fugt - støbemix+cement til 28kvm gulv + lidt isolering vil vel koste tæt på det samme som en varmepumpe?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvad måler du fugtighed med , 70-85 % relativ fugtighed inde i et uopvarmet skur , er på denne her årstid og vinteren over meget normalt , det svarer stort set til udendørs fugtigheden , sidst på vinteren og foråret er det lige modsat , da er luften knastør .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg er også enig i at hvis gulvet er problemet, bør det løses der. Der bør ikke være fugtproblemer i et velisoleret udhus. Især ikke hvis der er vindue i solsiden. Men når der ikke er opvarmning, fugtigheden være næsten som udenfor.

Hvis det ikke er nok, vil jeg anbefale at du forbedrer ventilationen.

Jeg ved ikke hvad det er for en type luftsolfanger du har. Dem jeg har set, har alle været ubrugelige. De have blot en simpel aksial ventilator (som dem brugt i en stationær PC). De er uegnede til formålet, da de ikke kan skabe nok differenstryk til at trække luften igennem solfangeren. Hvis ventilatoren giver en dyb brummende lyd fra sig, løber luften tilbage mellem bladene, og den virker ikke ordentligt.

Et vindue med energiglas i solretningen giver mere varme end luftsolfanger i samme størrelse. Der er forskellige muligheder for aktiv ventilation, fra en almindelig ventilator til badeværelse til noget mere avanceret.
je_ns skrev den 31-08-2023 00:39:09

Hvorfor ikke løse problemet med gulvet ?
Hvis du vælger at affugte, skal rummet være helt tæt uden udluftning..(er en abstractions affugter, ikke dyr i el)
Udluftning hjælper kun de dage der er en lav fugtighed udenfor.

Jeg har et hobbyrum med 200 mm i væge og loft, samt 250 mm i gulvet, jeg har det stående med en grundvarme på 8 gr. og sætter så mere varme på hvis jeg arbejder der ude i den kolde tid.
Jeg har en almindelig billig affugter som er stillet til at holder fugten på 60%, men den køre næsten aldrig, men lader jeg døren stå åben hvor fugtigheden er højere udenfor starter den ret hurtigt. (rummet er helt tæt, uden udluftning)

 Jo den bruger mere strøm en den affugter med kompressor jeg har men så tilføjer den også en del varme så tænkte på den måde det kunne holdes frostfrit. 

Annonce
BOFH skrev den 31-08-2023 09:56:04

Enig med at fikse gulvet hvis der er opstigende fugt - støbemix+cement til 28kvm gulv + lidt isolering vil vel koste tæt på det samme som en varmepumpe?

/BOFH

Desværre følger der ofte en del andet med også. 

Der er forsatsvægge og det kvæver nok de kommer ned og har da også overvejet at fjerne dem og få væggene efterisoleret i stedet for men alt strøm (230+kraft) er trukket i væggene, så skal der nye lysninger laves, bordplader (arbejdsbord) der skal forlænges osv

karl smart skrev den 31-08-2023 12:12:56

Hvad måler du fugtighed med , 70-85 % relativ fugtighed inde i et uopvarmet skur , er på denne her årstid og vinteren over meget normalt , det svarer stort set til udendørs fugtigheden , sidst på vinteren og foråret er det lige modsat , da er luften knastør .

 netatmo måler, ventus måler og måleren på min affugter :-)

GodeVen skrev den 31-08-2023 12:15:52

Jeg er også enig i at hvis gulvet er problemet, bør det løses der. Der bør ikke være fugtproblemer i et velisoleret udhus. Især ikke hvis der er vindue i solsiden. Men når der ikke er opvarmning, fugtigheden være næsten som udenfor.

Hvis det ikke er nok, vil jeg anbefale at du forbedrer ventilationen.

Jeg ved ikke hvad det er for en type luftsolfanger du har. Dem jeg har set, har alle været ubrugelige. De have blot en simpel aksial ventilator (som dem brugt i en stationær PC). De er uegnede til formålet, da de ikke kan skabe nok differenstryk til at trække luften igennem solfangeren. Hvis ventilatoren giver en dyb brummende lyd fra sig, løber luften tilbage mellem bladene, og den virker ikke ordentligt.

Et vindue med energiglas i solretningen giver mere varme end luftsolfanger i samme størrelse. Der er forskellige muligheder for aktiv ventilation, fra en almindelig ventilator til badeværelse til noget mere avanceret.
Ved ikke om jeg vil kalde det velisoleret :-)

Vinduer og dør bliver skiftet ud til nye med energiglas, nuværende er de org. fra 60'erne kun med termoruder (alle punkterede) og en dør med 1 lag glas.

Min solfanger skulle netop være en der er bedre til at opretholde trykket (SolarVenti SV7) men det ligner stadig en PC fan :-( 
Jeg skal huske at sige at vi også døjer med der lugter surt og hengemt. Jeg har boret huller flere steder i væggen og pillet et par vindueskarme ud, isoleringen er helt tør og trækonstruktionen virker også tør og der er umiddelbart ingen tegn på svamp.

Jeg har også forsøgt mig med et stykke plastik tapet til gulvet og der kan jeg ikke se fugt på (ca. 1 uge), men kasser på gulvet og vores måtte til fodtøj bliver surt og muggent efter længere tid.  

Der var den del svamp og mug på gulvet da vi flyttede ind efter de tidligere løseligt havde lagt et vinylgulv på for gøre det lidt pænt.

Det hele er blevet renset ned og slebet (6 år siden) men det lugter som sagt stadig og derfor tror vi det stadig er den høje fugt og evt. ekstra udluftning

Andreas_A skrev den 31-08-2023 20:21:32

je_ns skrev den 31-08-2023 00:39:09

Hvorfor ikke løse problemet med gulvet ?
Hvis du vælger at affugte, skal rummet være helt tæt uden udluftning..(er en abstractions affugter, ikke dyr i el)
Udluftning hjælper kun de dage der er en lav fugtighed udenfor.

Jeg har et hobbyrum med 200 mm i væge og loft, samt 250 mm i gulvet, jeg har det stående med en grundvarme på 8 gr. og sætter så mere varme på hvis jeg arbejder der ude i den kolde tid.
Jeg har en almindelig billig affugter som er stillet til at holder fugten på 60%, men den køre næsten aldrig, men lader jeg døren stå åben hvor fugtigheden er højere udenfor starter den ret hurtigt. (rummet er helt tæt, uden udluftning)

 Jo den bruger mere strøm en den affugter med kompressor jeg har men så tilføjer den også en del varme så tænkte på den måde det kunne holdes frostfrit. 

Blæser den ikke den varme luft ud i det fri ? 

Jeg har kun set en i drift på et vandværk, den blæste masser af varm luft ud i det fri...

Vedrørende fugt i gulvet kunne det måske løses med et omfangsdræn?
Jeg har en garage der er isoleret med 100 mm i væge og loft, og et uisoleret betongulv, den er kun opvarmet hvis jeg arbejder der ude, bliver ikke brugt til bilen, kun hvis jeg skal reparere på den .
Jeg har en plast membran under betongen i gulvet, men der er så tørt at blankt jern ikke ruster.

Fordelen ved et uisoleret betongulv er der er køligt om sommeren, og naturlig jordvarme om vinteren.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis