Gulvarme eller radiatorvarme

Min kone og undertegnede har købt et hus fra 1963.Huset  som er opvarmet med jordvarme, i stuen er der store vinduespartier mod øst og syd, gulvbelægningen er pt. tæppe ,som skal udskiftes med et trægulv . vi vil lægge gulv oven på det eksisterende cement gulv som er dårligt isoleret, 10 cm grovbeton  +10 cm leca beton og et pudslag på 2 cm som er lagt rigtigt flot. Der er pt radiatorer under alle vinduer mod syd og øst . Der er  2,1 m2  radiator med dobbelt konvektor og 2,3 m2 dobbeltpladet  radiator uden konvektor og en pilleovn til at supplere opvarmningen i stuen som er 88 m2 . 
Jeg har spurgt flere energikonsulenter og de siget at man ikke skal lave gulvarme , men den VVS mand jeg bruger, siger at der helt klart skal laves gulvvarme Hvad er det mest rigtige ?
 at lave let gulvarme uden at isolere gulvet yderligere og fjerne radiatorerne  eller fortsætte med radiatoropvarmningen , evt udskifte de gamle 2 lags radiatorer til nye med  konvektorer, Vil el forbruget til varmepumpen falde ved at fremløbs temperaturen sænkes, og vil levetiden på kompressoren øges ?  lige en oplysning  mere. Den foregående ejer har oplyst os  et el forbrug på 15000 kw om året til opvarmning og andet forbrug ( 2 pers.) og huset er på 230 m2 + 65 m2 udnyttet kælder    CHC

CHC
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Energimæssigt er det ikke så godt, med gulvvarme i et uisoleret gulv.

Men rent komfortmæssigt, er det selvfølgelig rart at have, for med radiatorer og et uisoleret trægulv vil det føles meget koldt.
 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ikke påtænker at banke op, ville jeg klart beholde radiatorvarme.
 I stedet ville jeg skifte vinduer, da du så undgår kuldenedfaldet, som er markant, hvis de er gamle. Det får også gulvet til at føles koldere, nemlig..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis