Omdanne fyr til fast brændsel

Har sådan et kombifyr der pt kører med olie. Bruger det til varme og varmt vand.

Jeg gad godt vide, hvor stor en omgang der skal til for at konvertere det til at køre på fast brændsel?

Oliefyrs teknikeren nævnte for mange år siden, at man kunne gøre det, men han nævnte ikke om det var et større eller mindre projekt. 

Nogen der har erfaring med dette? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes der mangler en indfyrings låge, og lidt vanskelig at se med askeskuffe
Men ellers skal lågen som oliefyr sidder i skiftes ud, så der er en låge med luft tilgang til den primære luft. Den som kommer op under brændet. Så skal der også være en låge til sekundær luft altså luft ind over brændet så der er ilt til at brænde de gasser af der udskilles fra brændet. Hvis ikke de kommer med så ryger det fra skorsten, eventuel sod i skorsten og dårlig brænde økonomi.
Så skal du have en træk regulator i hullet hvor termostat sidder LINK . Det er en fjeder lignende anordning, eller som her et stempel med arm. som kan trække i nederste låge ved hjælp af en kæde. Så åbner den for luft når kedel temperaturen falder. På denne kan armens ( ligner unbacho nøgle)længde reguleres så man kan indstille hvor meget der åbnes for et givent temperaturfald på kedelvandet.
Men det allervigtigste er om skorstensfejer må godkende den. Der er kommet nye regler omkring fast brændsels fyr herunder brændeovne. De skal være typegodkendt efter regler fra jeg tror det var 2019-20. LINK
Vi har en meget gammel kakkelovn, og den må vi godt bruge så længe den står på vores matrikel, men ellers kan den kun godkendes ved salg til f.eks. museums formål. 
Du står din jo hvor den altid har stået, å det er spørgsmål om fortolkning af den meget anderledes anvendelse.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. 

På trods af en del udskiften, lyder det stadig overskueligt. Må hellere høre skorstensfejeren ad først og fremmest. 

De hersens låger og sager, man skal bruge, er den slags mon til at støve op i dag? Hvilken fagmand vil typisk foretage denne slags opgaver? 
Jeg er meget uvidende, også på dette område, så nu kommer idiot-spørgsmålet:

Kan man evt omkonvertere det pågældende oliefyr til et pillefyr, ved at montere en anden brænder? 


Ja det er muligt, men du får ikke samme effektivitet, som med et decideret pillefyr.
Men med de priser træpiller var oppe i sidste vinter, ville jeg tænke mig om en ekstra gang.

Vi prøver igen, i morgen --
Man skal dæleme sikre sig at skorstenen kan holde til fastbrændselsfyring (skovbrænde) ellers kan det nemt resultere i skorstensbrand - har selv prøvet det i en muret skorsten, hvor jeg konverterede fra olie til brænde.. ilden stod ovenud og ud gennem fugerne.  
Ps. Der er nok ikke vandfyldte røgslag nok til en effektiv udnyttelse af træpiller med en pillebrænder. Til gengæld er brugte velfungerende pillefyr langt nede i pris, da mange har skiftet til fjernvarme eller varmepumpe.  
Annonce
Hvis den skal typegodkendes, skal du have oplysninger om ombygning fra Tasso. Efter ombygning skal den nemlig være 100% lig, den der er typegodkendt. Ellers kan skorstensfejeren ikke godkende den.

Jeg tror ikke at det er realistisk. Da producenten næppe har ofret penge på, at få en ombygning typegodkendt.
Har talt med skorstensfejeren, han vil ikke anbefale det. Ifølge ham er der en del arbejde i det, der skulle både laves åben ekspansion og alt muligt andet, det vil være bekosteligt og ofte er der en del problemer efterfølgende - Men der er dog ikke noget ulovligt i det.

Tak for svarene. 
du kan ikke bygge det om tilfastbrændsel bare sådan lige men der kan godt bygges en pillebrænder på ret nemt
Nå ja naturligvis åben ekspansion den havde jeg lige glemt. Men meget fornuftig at spørg skorstens fejer. Det er ham der eventuel skal godkende det bagefter. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis