16mm gulvarme plader m. 12mm pex i hele huset

Hej allesammen

Vi står midt i renoveringen af vores nykøbte 70’er villa og har besluttet os for at etablere gulvarme i hele huset.

Der har været mange overvejelser omkring etablering af nyt betongulv med gulvarme, men det bliver en ret stor omgang og besværligt så vi hælder lidt mere til at bruge gulvarmeplader til lav byggehøjde.
Helt specifikt 16mm plader med 12mm pex cc120.

Der er i forvejen etableret gulvarme i nogle af rummene, men de er koblet op på de gamle radiator rør som vi ønsker at lukke af og fjerne samtidigt med etablering af nyt gulvarme- anlæg og shunt. Så vi tænkte bare at lægge et helt nyt gulvvarme system i hele huset på nær bryggers ovenpå det gamle gulv.

Mit spørgmål lyder på følgende:

1. Kan det gå med 12mm pex og cc 120 i alle rum (selv i stue og spisestue) eller eller hvor mange kredse vil I anbefale og kan gå med 12mm pex?  Køkken stue og spisestue er et stort køkken alrum på forholdsvis 22 kvm + 46 kvm.

2. I forhold til fremløb/retur føring så kommer vi ikke til at lægge det i bryggers i første omgang så vi tænkte at lave indmuret rørføring og op igennem loftet eller ville det være bedre at føre det hele ind til kontoret og igennem væggen til anlægget?

3. Vi skal desuden også montere 14mm sildebens lamelparket som dette ovenpå, hvor vi ville høre hvad jeres anbefaler var. Som jeg forstår så skal både pladerne limes fast til underlaget (beton gulv) samt skal stavene limes fast til gulvpladerne.
Kan vi godt dette eller skal der lægges et yderligere underlag ovenpå varmeplanerne?
https://gulv-grossisten.dk/shop/wallmann-sildeben-eg-194p.html?CookieConsentChanged=1

Det skal siges vi har tænkt os at købe nogle plader med trykstyrke på 400Kpa i stedet for 300-350 for ekstra stabilitet.

Vi er igen lidt presset på byggehøjde, så vi hælder helst til en løsning med den laveste højde.

Lidt yderligere info omkring huset:

Underlag: Beton gulv
Varmeforsyning: Gas

Mvh
Emil



 





9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I et hus fra den tid er der sikkert 50 eller højst 100 mm støbebats under beton gulvet, lige som der ikke er kant isolering. Det blev først almindelig i 1980`rne  Den smule isolering anser jeg for helt utilstrækkelig når man etablerer gulvvarme. 
Jorden under huset vil nok om vinteren ligge på 5 - 10 grader. Hvor gulve nu kan have en temperatur på 16 - 18 grader så har gulve varme en temperatur på 28 - 30 grader. Altså over dobbelt så stor temperatur forskel .

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ved du, hvilken gulv-/terrændækskonstruktion der er nu?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
12 mm PEX er et problem. Den indre diameter er 7-8 mm så flowet kommer til at være ret lavt - måske ned under 1 Liter per minut. Det betyder at der ikke kan tilføres nok varme, og at der vil være temperaturforskelle der er store fra indløb til udløb.
Prøv selv at regne flowet her:
https://www.copely.com/tools/flow-rate-calculator/
Tænker at diameteren skal op på min 15 mm - med gas fyr og højt fremløbstemperatur. Hvis I vil over på varmepumpe så skal I have endnu højere diameter.
Enig, jeg ville nemlig også være bekymret for dels jeres energiforbrug, men også om det overhovedet vil kunne varme huset op, nogle gulve kan jo kun tåle en fremløbstemperatur på omkring 27 grader.
Hvordan er resten af huset isoleret, det spiller jo også gevaldigt ind på varmebehovet..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for alle de fine svar 😊

Det satte jo gang i en række nye spørgmsål og overvejelser.

Jeg kan se på de gamle tegninger, at den gamle og oprindelig gulvkonstruktion er:


- 30mm afretning (1:3,5)
- 80mm grovbeton (1:4:7)
- 50mm Rockwool batts
- Plastfolie
- 20 cm kapillarbrydende lag af singles

Der er på nuværende tidspunkt etableret gulvarme i køkkenet, spisestuen og badeværelse.

Nu hvor jeres bemærkninger omkring, at mindre pex rør vil udgøre et problem i forhold til flow og kredse, så er vi nok mere til tilbøjelige til bruge det gamle gulvarme og så få forbundet nye rør i gulvet der ikke er synlige.

Men her dukker så et nyt spørgsmål op, da jeg kan se man umiddelbart ikke må have skjulte samlinger, men synes jeg kan læse der er undtagelser når man ikke bruger direkte fjernvarme og blot har en vandbeholder som vores anlæg?


Det nuværende gulvarme er etableret med 20mm pex. Vil I anbefale det samme eller kan man køre de andre kredse i eventuelt 16mm pex?

Planen er nemlig nu at banke det 3cm tykke slidlag op af det gamle gulv og montere 25mm varmeplader med 20mm pex og så hælde flydebeton oven på - eventuelt hælde et par mm mere over hele gulvet (både det der ikke er banket op og med gulvarme) samt de nye gulvarmeplader med 20mm pex.

Tænker at hæve højden med 5mm på hele gulvet.
Dvs. Gulvet uden gulvarme får ca 10mm flydespartel ovenpå varmeplanerne og 5mm mere på eksisterende gulv med gulvvarme.

Eller hvad er jeres anbefaling til minimum lag af flydespartel oven på varmepladerne? 😊

Og endnu en gang tak for de fine tilbagemeldinger. De er guld værd 👍🏻

Mvh Emil 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Min anbefaling er simpelthen at banke hele gulvet op,  og isolere op til nutidig standard.. eller droppe gulvvarmen, da i har for lidt isolering under.. 
Ja, det vil være ærgerligt,  men hellere gøre det ordentligt..

Jeg undrer mig over at der skulle være gulvvarme i pexrør, I de andre rum, hvis de også har så lidt isolering. Jeg troede pex var nyere, og der derfor (burde!) Være tænkt mere isolering ind?

Hvordan er resten af huset isoleret?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tror det bliver svært kun at fjerne afretningslaget - der kommer til at stikke skærver/spidser op hist og pist. Det kræver eftermåling og slibning m.v. (Læs mange timer).

Hvis det var mig så ville jeg også gå efter en bedre isolering - så jeg ville tage den store murhammer og bryde det hele op - det er også meget hurtigere. Tænk på at 50 mm rockwool er dårligere isolering end et normalt vindue - så det kan hurtig koste en del at holde rummet opvarmet hvert år.

Jeg ville klart gå efter klassisk løsning med:
5 cm lecanødder 
30 cm flamingo + 5 cm kantisolering
PE-folie
Rionet på klodser
20 mm varmeslanger
12 cm beton/mørtel incl afretning

Med den løsning er du også fri for skjulte samlinger, dårlig varmefordeling, dårlig økonomi.


lyhne1 skrev den 22-08-2023 05:43:30

Min anbefaling er simpelthen at banke hele gulvet op,  og isolere op til nutidig standard.. eller droppe gulvvarmen, da i har for lidt isolering under..
Ja, det vil være ærgerligt,  men hellere gøre det ordentligt..

Jeg undrer mig over at der skulle være gulvvarme i pexrør, I de andre rum, hvis de også har så lidt isolering. Jeg troede pex var nyere, og der derfor (burde!) Være tænkt mere isolering ind?

Hvordan er resten af huset isoleret?

Tilbygningen som er spisestuen er lavet i 2010 og med gulvarme. Har tænker jeg der er isoleret efter helt efter bogen. 


Køkkenet og badeværelset som ogås har eksisterende gulvarme er også udført efter 1992, hvor de tidligere ejere har købt huset. Mener også det er lavet i samme omgang altså i 2010 som tilbygningen og derfor nok er udemærket isoleret også. Det hele er udført med 20mm pex.

Tror vi vælger at banke gulvet op i resterende rum og sætte 300mm isolering i og udføre de sidste kredse med 20mm pex også.

Mht. Fugtspærre/radonspærre så bliver det vel lidt bøvlet at få gjort tæt i sammenhæng med de eksisterende gulv, hvor det jo er lagt under betonen. Hvad vil jeres råd være der?

Jeg tænker det måske umiddelbart ikke bliver et problem, hvis vi blot montere fugtspærre under hele parketgulvet til sidst og på den måde lukker af helt af hele vejen rundt. Eventuelt med dette underlag her som ogås fungere lyddæmpende:
https://www.bauhaus.dk/wallmann-radonspaerre-gulvunderlag-no-noise-2mm-15m2-rl?gclid=EAIaIQobChMI-56s0rD4gAMVrS8GAB2M-ADAEAQYASABEgJo5fD_BwE&gclsrc=aw.ds#go-to-description



Men tilbage til, at vi er lidt presset på tiden. Gulvet skal jo hærde af i 28 dage inden vi kan montere parketgulvet og vi har sådan set allerede modtaget det nye køkken som bare venter på at komme ind.

Mit spørgsmål går så her på om der er en løsning, hvor vi kan montere det nye køkken i det mindste uden, at vi behøver at vente de 28 dage før det er helt tørt. Vi kan sagtens vente med gulvet, men køkkenet kunne være rart at få monteret i løbet af disse dage.

Min første tanke var bare enten at lægge plastfolie på hele vejen rundt under sokkelen altså oven på det færdige beton gulv (husk i køkkenet er der kun lagt et tyndt lag flydebeton, da vi beholder eksisterende gulv og kun nivellerer ud sammen med det nye gulv. Tykkelse bliver max 10-15mm i køkkenet) så spørgsmålet er om vi overhoved behøver et være nervøse for dette da min umiddelbare tanke var at afretningslaget her tørrer hurtigt?
Alternativet var også helt at udlade at lægge ny flydebeton under køkkenet, men blot ud til kanten ved sokkelen, men det bliver bare lidt bøvlet at lege med flydebetonen rundt om kogeøen så?

Beklager alle de underlige spørgsmål, men det er lidt en jungle når omstændighederne ikke lige er helt normale 😅


Der hvor du kun bruger lidt flydespartel kan du montere køkken og lægge gulv efter få dage. Du skal dog være opmærksom på at det vil svine en del når du skal til at arbejde med de andre rum. Og den beton som lægges vil afgive en masse vand, så der udluftes meget kraftig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også