Fungerer pillefyr til mindre parcelhuse?

Kort sagt, vil et pillefyr fungere til et mindre parcelhus på 100 kvm?

Talte med en vvs'er, han syntes at huset var for lille, og at det ikke vil blive godt med pillefyr. Han anbefalede varmepumpe stedet.

Så talte jeg med naboen, det var han ikke enig i. 

Hvad er jeres erfaringer herinde ift pillefyr til mindre parcelhuse? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du får monteret en stor akkumuleringstank så fyret ikke skal starte 10x om dagen kan det godt fungere, men piller er alt for dyre i.fht. drift med varmepumpen. Læg dertil arbejdet med opfyldning af piller og rengøring for sod/aske/slagger.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 15-08-2023 10:42:51

Hvis du får monteret en stor akkumuleringstank så fyret ikke skal starte 10x om dagen kan det godt fungere, men piller er alt for dyre i.fht. drift med varmepumpen. Læg dertil arbejdet med opfyldning af piller og rengøring for sod/aske/slagger.

 Alt dette + at du ikke deltager i den grønne omstilling, pillefyr larmer, sviner og fylder ift opbevaring vs varmepumpe. Særligt hvis du også skal have en akku tank. 


Jeg har selv pilleovn og vil ikke skifte fordi alle investeringer er store set ift noget etableret. Når den engang dør, skifter vi til varmepumpe eller andet. Måske koster det marginalt mere, men besværet og tiden brugt på træpiller betyder også noget. Så sent som i går bar jeg 2 tons træpilleposer ind i et skur, fordi der er for stejlt og kuperet til en palleløfter. Selvom det kun er 1-2x årligt, er det hårdt, kræver tid og er besværligt. Og vi skal fylde vores pillefyr næsten dagligt i vinterperioden. Det støver og sviner mere end man tror. Plus det også - lige ved opstart - skaber røg udenfor. 

Eneste fordel er hyggen fra flammerne. 
Et moderne pillefyr skal ikke bruge akkutank, og kan fint bruges i et lille hus. Desuden er støv og sod gener ret begrænset.
johnm skrev den 15-08-2023 11:20:48

Et moderne pillefyr skal ikke bruge akkutank, og kan fint bruges i et lille hus. Desuden er støv og sod gener ret begrænset.

 Det med akkutank er ellers gængs praksis for at opnå og bibevare jævn forbrænding. 

Det kan sagtens fungere, og som johnm skriver, så kræver moderne pillefyr ikke akkutank.
Og nej HrT, det er ikke gængs praksis, - det er en myte fra gamle dage, hvor det var stokerfyr, som ikke kunne tænde selv.
Moderne pillefyr fungerer som et oliefyr, og har gennemsnitlig virkningsgrad på over 90 %.
Der er blot mindre arbejde og en større frihed ved varmepumpe, den passer sig selv, også når du tager på 14 dages vinterferie.

Annonce
Et moderne pillefyr har  tidsstyring så man eksempelvis kan køre 3 x 2 timer i døgnet så man kun kører når der er behov, og dermed kører fyret med en god ydelse . Man kan også lade varmtvandsbeholder bestemme, eller udetemp.
Man får cirka den samme varmemængde ud af 1 kg piller (4,1 kWh varme) som fra 1 kWh el brugt i en varmepumpe (4,0 kWh ved COP=4).

Hvis prisen nu er 3,50 kr pr kg træpiller, vil det kun være billigere end varmepumpe, hvis el-prisen er over 3,50 kr i gennemsnit i vinter. Det var den sidste vinter, men da var pilleprisen omkring 7 kr pr. kg.
djaydjay skrev den 15-08-2023 12:00:04

Det kan sagtens fungere, og som johnm skriver, så kræver moderne pillefyr ikke akkutank.
Og nej HrT, det er ikke gængs praksis, - det er en myte fra gamle dage, hvor det var stokerfyr, som ikke kunne tænde selv.
Moderne pillefyr fungerer som et oliefyr, og har gennemsnitlig virkningsgrad på over 90 %.
Der er blot mindre arbejde og en større frihed ved varmepumpe, den passer sig selv, også når du tager på 14 dages vinterferie.

 Det kræver så at systemet er sat godt op og ovnen tillader temperaturhop. Vores ovn køres som John foreslår, men ift tilsvarende huse med varmepumpe, oplever vi større udsving og mindre fleksibilitet. Det kan sagtens værre fordi vores system er udtænkt af en mindre kyndig person. 


Og så narrede prisen os. For vi sammenligner vores pilleforbrug med tilsvarende huse, som bare sjældent er lige så isoleret. For vi har moderne isolering, trelags-vinduer, som tillige er 60% sydvendte. Det er min klare overbevisning, at like for like ville vi bruge samme beløb på varme om det var piller eller el. Forskellen ligger i, at pillerne kan indkøbes spekulativt til lavere pris end el. 

Uden at være energiekspert, har jeg virkelig svært ved at se markedet eksplodere igen. Markedskræfterne har det med at tilpasse kapacitet til stigende behov. Plus en krig, afhængighed af gas, service på a værker i Frankrig, nedluk af gasfelter i Danmark, og tørt i Norge… de hændelser ville være mærkelige hvis de sker igen.  

Nå ja, som

GodeVen skrev den 15-08-2023 12:20:52

Man får cirka den samme varmemængde ud af 1 kg piller (4,1 kWh varme) som fra 1 kWh el brugt i en varmepumpe (4,0 kWh ved COP=4).

Hvis prisen nu er 3,50 kr pr kg træpiller, vil det kun være billigere end varmepumpe, hvis el-prisen er over 3,50 kr i gennemsnit i vinter. Det var den sidste vinter, men da var pilleprisen omkring 7 kr pr. kg.

 Og så kigger huskøbere på energimærker. Vores hus ville med varmepumpe gå fra D til a2010. I det tilfælde at energipriserne eksploderer igen betyder et godt energimærke ved salg en del. Vi brugte (også) det til at underbyde på vores nuværende hus. 

Jeg har et gl. næsten totalrenoveret bondehus (nye vinduer, isolering, radiatorer, rørføring mv.) på 108 bolig m2. Dette opvarmer jeg fint med 3,6 tons træpiller incl. varmt brugsvand. Jeg køre ur-styrring året rundt med mit modulerende BS-pillefyr, men kun fordi jeg ikke har akutank, for det giver langt den bedste økonomi. Og ja der er lidt arbejde en gang om ugen (om vinteren) med at slæbe og hælde træpiller i siloen - samt lidt rengøring en gang om måneden. 

Ps. Jeg får som regel lev. træpiller med mobiltruck - så de 4 paller a 900 kg. bliver placeret lige hvor jeg vil have dem.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis