Ekspansionstank på kølersystem

Når min MC holder i kø i sommervarmen, smider den kølervæske på vejen, og så må jeg hjem og fylde op. De fleste/alle vandkølede MCer har jo en overløbsbeholder, som overskuddet af vand løber over i, når den bliver varm. Men den beholder sidder jo bag/efter køler dækslet, så kølervæsken kan ikke løbe tilbage i køleren. I biler er der derimod en decideret ekspansionstank, hvorfra kølervæsken kan suges tilbage i køleren, når væsken bliver kold. Jeg gider kort sagt ikke at rende og fylde efter hele tiden, så derfor vil jeg gerne have sådan en tank. Jeg ved, at de ofte eftermonteres i Australien. Har nogen prøver noget lignende, eller kender en tank der kan bruges?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du helt sikker på at du ikke overfylder køleren? Har du tjekket instruktionsbogen?
Ældre biler havde heller ingen ekspansionstank, og de skulle normalt ikke efterfyldes.

Søren O
Søren O skrev den 11-08-2023 15:23:21

Er du helt sikker på at du ikke overfylder køleren? Har du tjekket instruktionsbogen?
Ældre biler havde heller ingen ekspansionstank, og de skulle normalt ikke efterfyldes.

 Der står intet om væskestanden i køleren. Der står kun noget om standen i overløbsbeholderen, og det kan jeg ikke bruge til meget. Og køleren kan jo sagtens være tom, selv om overløbsbeholderen er fuld, når kølervæsken ikke kan suges tilbage i køleren. Det er derfor, jeg gerne vil have en ekspansionsbeholder.

Hvad er det for en mc/motor?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kølesystemer kan være med eller uden ekspansionstank. Det er to forskellige systemer. De er opbygget på forskellig måde. I systemer uden ekspansionstank er der normalt en overtryksventil (ofte indbygget i termostaten) i toppen af køleren. I systemer med ekspansionstank er ventilen mellem takt og resten af systemet. Man kan derfor ikke bare sætte en ekspansionstank på.

Der skal være luft i toppen af køleren så vandet kan udvide sig når det bliver varmt. Der vil normalt være mærker på køleren for min og max.. Ofte er det på ydersiden.

Hvis du ikke ved hvor meget vand du skal fylde i, kan du blot lade være med at genfylde når det løber ud. Du skal selvfølgelig holde godt øje med at motoren ikke bliver for varm og at du kan se at der vand i køleren. Husk kun at åbne når motoren er kold.
GodeVen skrev den 11-08-2023 19:46:37

Kølesystemer kan være med eller uden ekspansionstank. Det er to forskellige systemer. De er opbygget på forskellig måde. I systemer uden ekspansionstank er der normalt en overtryksventil (ofte indbygget i termostaten) i toppen af køleren. I systemer med ekspansionstank er ventilen mellem takt og resten af systemet. Man kan derfor ikke bare sætte en ekspansionstank på.

Der skal være luft i toppen af køleren så vandet kan udvide sig når det bliver varmt. Der vil normalt være mærker på køleren for min og max.. Ofte er det på ydersiden.

Hvis du ikke ved hvor meget vand du skal fylde i, kan du blot lade være med at genfylde når det løber ud. Du skal selvfølgelig holde godt øje med at motoren ikke bliver for varm og at du kan se at der vand i køleren. Husk kun at åbne når motoren er kold.

 Jeg ved godt, det er en større ombygning, og at overtrykket nu skal lukkes ud via ekspansionstanken.

Jeg kender intet til den motorcykel, men i følge denne manual, har den en ekspansionstank. Med markering for niveau.

Side 58-59

https://www.manualslib.com/manual/611299/Yamaha-Tdm900.html?page=58#manual


GodeVen skrev den 11-08-2023 22:18:27

Jeg kender intet til den motorcykel, men i følge denne manual, har den en ekspansionstank. Med markering for niveau.

Side 58-59

https://www.manualslib.com/manual/611299/Yamaha-Tdm900.html?page=58#manual


 Det er ikke en ekspansionstank, men en overløbstank.

Nu ved jeg iķke hvordan systemet ser ud, men noget kunne tyde på at der måske mangler en slange der går ned i bunden af din beholder. En sådan vil nå gøre at kølestemet kan suge væske tilbage når den afkøles og trykket falder. 
Og at du måske overfalder for den skal ikke smide væsken når den bliver varm. Kun hvis der skulle være noget galt med toppakningen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg tror, det gamle køler dæksel var blevet svag i den store fjeder, og at pakningerne var blevet lidt sammenklemte. Derfor har den lukket kølervæske over i overløbstanken ved for lavt overtryk i køleren. Nyt køler dæksel indkøbt og monteret.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis