Vurdering af tag og tagskift - hvordan finder man reel viden?

Vi har et hus fra 1972 med betontegl uden undertag. Der er ret delte meninger om taget. Håndværkere, der kan skifte tag, synes det skal skiftes. Dem, der ikke har interesse i det, mener det kan vente. Bygningskonstruktørerne er delte: nogle mener vent. Andre hellere skifte før det bliver utæt.

Med andre ord: jeg kan ikke finde hoved og hale i det. Hvordan kan jeg reelt afgøre om mit tag dels kan holde, dels hvor længe det kan holde?

Beregnet på 1:1 udskiftning med beton tegl med danlock og intet nyt undertag kan jeg skifte selv for 60.000. Det beregnet uden lysninger osv, men det er nok mere realistisk at skifte selv 1:1 end bygge helt nyt tag. Men igen, der er ingen grund til at skifte tag hvis det kan holde 15-20 år mere 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Resterende tid kan i praksis kun vurderes ved visuel/fysisk inspektion af en fagperson med erfaringen i orden, jeg selv købte i sin tid en "vurderings-time" ved en lokal erfaren tømrer der havde haft samme cvr pp samme adresse i over 15 år, det gav meget mere viden end alt muligt andet.

Ang. nyt tag og prissætning så ville jeg aldrig overveje en løsning hvor der ikke laves undertag når man alligevel skal have det hele af, det er en marginal merpris for undertag og klemlister. Lægter skal alligevel skiftes for at garantien på den nye tagbelægning er overholdt.
Har du i dit prisskilt husket at der generelt er krav om rentabel efterisolering ifm udskift af tag?

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2023 12:49:38

Resterende tid kan i praksis kun vurderes ved visuel/fysisk inspektion af en fagperson med erfaringen i orden, jeg selv købte i sin tid en "vurderings-time" ved en lokal erfaren tømrer der havde haft samme cvr pp samme adresse i over 15 år, det gav meget mere viden end alt muligt andet.

Ang. nyt tag og prissætning så ville jeg aldrig overveje en løsning hvor der ikke laves undertag når man alligevel skal have det hele af, det er en marginal merpris for undertag og klemlister. Lægter skal alligevel skiftes for at garantien på den nye tagbelægning er overholdt.
Har du i dit prisskilt husket at der generelt er krav om rentabel efterisolering ifm udskift af tag?

/BOFH

 Tak! Overvejede din fremgangsmåde, men det var den der gav mig de mange “skift snart - hos mig” tilbud. Tror jeg prøver at se om netværket har en tømrer, så der på den måde er troværdighed med. 


Jeg tænkte, at undertag (som skal være hundolit for at holde i tagets levetid) med nye lægter og klemlister blev for dyrt ift de ~350kr / m2 som betontegl med danalock koster. Men korrekt, så kan jeg måske gå bedre tegl og dermed et længere tids holdbart og pænt tag. Men jeg forestiller mig at projektet så også bliver det mere omstændigt og dermed dyrt?

Jeg regnede ikke isoleringen med da vi alligevel skal have efterisoleret ved lejlighed. Det gør vi så først når taget evt er skiftet, hvis det skal ske inden for 10 år. 
hundolit plader eller hvordan det staves koster ca 15.000 ved 2lag. Derudover kommer prisen til clips osv. så max 20.000kr ekstra. (Der er ca 130m2 tag at skifte).

Det er dog lidt mere besværligt at se hvordan det skal lægges og ramme ned i tagrenden + rundt om tagvinduer og skorsten osv vs 1:1 udskiftning af sten. Men det gav stof til eftertanke for det er ~150kr m2, hvoraf 50% kan spares ved at vælge tegltagsten frem for danflock betonsten. Endda sorte engoberede tagsten.

Udgiften til lægningen er dog større med undertag. Der skal jo to lag, klemlister og nye lægter vs 1:1 på eksisterende lægter. Må man hæve taget ved at lægge hundolit pladerne på eksisterende taglægter, eller er det en dum ide? (Sparer jo en del tid på nedtagning)
HrT skrev den 07-08-2023 14:38:59

hundolit plader eller hvordan det staves koster ca 15.000 ved 2lag. Derudover kommer prisen til clips osv. så max 20.000kr ekstra. (Der er ca 130m2 tag at skifte).

Det er dog lidt mere besværligt at se hvordan det skal lægges og ramme ned i tagrenden + rundt om tagvinduer og skorsten osv vs 1:1 udskiftning af sten. Men det gav stof til eftertanke for det er ~150kr m2, hvoraf 50% kan spares ved at vælge tegltagsten frem for danflock betonsten. Endda sorte engoberede tagsten.

Udgiften til lægningen er dog større med undertag. Der skal jo to lag, klemlister og nye lægter vs 1:1 på eksisterende lægter. Må man hæve taget ved at lægge hundolit pladerne på eksisterende taglægter, eller er det en dum ide? (Sparer jo en del tid på nedtagning)

Du roder lidt rundt i det ;-)

Alt gammel tag skrælles af inkl gl. lægter - hvilken funktion skulle de have udover at være i vejen når du laver et nyt tag med nye T1 lægter længere oppe til at bære de nye sten?
Hvorfor tror du der skal to lag huntonit (eller har jeg misforstået noget)?? - prøv at kigge lidt i deres vejledning hvor der er mange detaljerede eksempler på montering.
Ved ovenlys monteres der vandnæse over vinduet og ovenlysets inddækningskrave klæbes ned på huntonitten. Ved tagfod afsluttes enten direkte ved nedklæbning på metal-profilen til tagfod eller evt udføres tagfod istedet med en tagpap-strimmel der føres op under huntonit (evt også med nedklæbning).

Er der indvendige tagrender skal du kraftigt overveje at få det lavet om som en del af projektet - har du overvejet det ifm din samlede økonomi?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2023 15:39:25

HrT skrev den 07-08-2023 14:38:59

hundolit plader eller hvordan det staves koster ca 15.000 ved 2lag. Derudover kommer prisen til clips osv. så max 20.000kr ekstra. (Der er ca 130m2 tag at skifte).

Det er dog lidt mere besværligt at se hvordan det skal lægges og ramme ned i tagrenden + rundt om tagvinduer og skorsten osv vs 1:1 udskiftning af sten. Men det gav stof til eftertanke for det er ~150kr m2, hvoraf 50% kan spares ved at vælge tegltagsten frem for danflock betonsten. Endda sorte engoberede tagsten.

Udgiften til lægningen er dog større med undertag. Der skal jo to lag, klemlister og nye lægter vs 1:1 på eksisterende lægter. Må man hæve taget ved at lægge hundolit pladerne på eksisterende taglægter, eller er det en dum ide? (Sparer jo en del tid på nedtagning)

Du roder lidt rundt i det ;-)

Alt gammel tag skrælles af inkl gl. lægter - hvilken funktion skulle de have udover at være i vejen når du laver et nyt tag med nye T1 lægter længere oppe til at bære de nye sten?
Hvorfor tror du der skal to lag huntonit (eller har jeg misforstået noget)?? - prøv at kigge lidt i deres vejledning hvor der er mange detaljerede eksempler på montering.
Ved ovenlys monteres der vandnæse over vinduet og ovenlysets inddækningskrave klæbes ned på huntonitten. Ved tagfod afsluttes enten direkte ved nedklæbning på metal-profilen til tagfod eller evt udføres tagfod istedet med en tagpap-strimmel der føres op under huntonit (evt også med nedklæbning).

Er der indvendige tagrender skal du kraftigt overveje at få det lavet om som en del af projektet - har du overvejet det ifm din samlede økonomi?

/BOFH

 Tak for opklaringen. 


Ift to plader læste jeg denne som min to plader men kan se det er ved påforing, hvad det så dækker over. https://rindom.dk/CustomerData/Files/Folders/5-brochure-dokumenter/14_huntonit-undertag.pdf

det positive må være at taget jo er vejrtæt (dog ikke til dagens værd) ved hundolit undertag så arbejdet på den vis bliver hurtigere. Jeg er dog fortsat usikker på inddækningerne ved Velux og skorsten, men det må jeg google mig mere så.

Med kun et lag hundolit, som jeg kan se det komiske i jeg fik til 2, så er springet til rigtige tegl ikke så stort vs uden undertag. Tror selv at engoberede tegl vil være meget pænere på lang sigt.

Plus undertag alt andet lige gør huset mere tæt, taget mere “normalt” og ejendommen mere værd end nu, hvor taget er 51 år gammelt 
Annonce
Nå ja, tagrender kører uden på udhæng, som dog også skal skiftes engang. Det behøver så ikke være sammen med taget (og med tagplader som vindskede er vedligehold på den front også mindre)
 Jeg er dog fortsat usikker på inddækningerne ved Velux og skorsten, men det må jeg google mig mere så.
Det står på side 7 i den vejledning du linker til (samme som jeg selv inkluderede).


Tror selv at engoberede tegl vil være meget pænere på lang sigt.
Helt sikkert, det tager ikke mange år før nye betontegl ser kedelige ud mht begroninger. De glaserede og engroberede overflader er væsentligt mere hårdføre i overfladen.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 07-08-2023 16:40:23

 Jeg er dog fortsat usikker på inddækningerne ved Velux og skorsten, men det må jeg google mig mere så.
Det står på side 7 i den vejledning du linker til (samme som jeg selv inkluderede).


Tror selv at engoberede tegl vil være meget pænere på lang sigt.
Helt sikkert, det tager ikke mange år før nye betontegl ser kedelige ud mht begroninger. De glaserede og engroberede overflader er væsentligt mere hårdføre i overfladen.

/BOFH


 Realistisk set: er det et GDS projekt som kan klares på en uges tid fuld tid 2 mand, eller er det helt urealistisk? 

Det lyder jo som et hyggeligt sommerferieprojekt, når man kan tjene en pool i besparelse 

Altså en uge på opsætning. Det tager nok mindst et par dage (måske en uge?) at pille det gamle ned. 
Har du prøvet at lægge et tag før? Hvis ikke, så vil jeg anbefale at du får professionel hjælp, for det er træls at have et utæt tag.. her hos os tog det 2 dage at tage 100m2 tag ned. To gutter kan nemt gøre det på den halve tid. Det tog en uge at lægge tag + 3 vinduer og en lørdag at lave lysninger.

Vi valgte en bane are som undertag. De holder fint i dag (ikke 100 år som stenen, men det gør fast undertag heller ikke)
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også