Lysninger ved tagvindue

Hej

Vores lysninger ved vores tagvinduer trænger til en udskiftning.

Vi døjer rigtig meget med kondens i vinduerne i de kolde måneder, men tørre hver morgen af i vinduerne. Alligevel er der kommet vand ned i de MDF-plader, som lysningerne er lavet af, hvilket næsten er uundgåeligt på den måde det i sin tid er lavet på.

Jeg har derfor to spørgsmål:

1: hvilke plader bør man bruge til at lave denne lysning? Jeg tænker ikke en alm. MDF-plade er løsningen igen. Overvejer selv at bruge en vådrumsgipsplade og så spartle skruehuller og male det til sidst.

2: jeg har vedhæftet billeder af hvordan de nuværende plader er monteret. På det højeste sted i lysningen sidder pladen helt tæt på vinduet, men på “sidepladerne” og det laveste sted i lysningen begynder pladerne og gabe mere og mere, hvorfor pladerne også har fået vand, da det løber ned i toppen af pladen, hvor der åbenbart ikke har været lukket af med maling. Bør pladerne ikke sidde tæt på tæt på vinduet? Hvordan vil I anbefale at lave det?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først skal du undgå at der kommer kondens vand. Så når du har skilt det ad, skal du få isoleret rigtig godt. Her skal du se bort fra de normalt anbefalede 5 cm luft afstand til spær. Du isolerer helt ud til taget. 
Så skal dampspærre være helt tæt. og gerne klæbes fast på ovenlys vindue, og i klemme ved inddækning. Når det er monteret kan det skæres til indvendig.. Jeg ser at det netop ser noget pjaltet ud. 
På velux vinduer er der en udfræset fals hele vejen rundt som inddækning skal gå ind i. Hvis der ikek er det så skal inddækning helt imod vinduet. 
Jeg har med god held brugt fibergips, men vådrums gips er sikkert også ok. 
Du skal så undgå at smadre de plader du tager ned. De er gode at bruge som skabelon når de nye skal skæres. Du skriver bare på hvor meget der mangler. F.eks. + 10 og så en pil. Så ved du at der her skal tillægges 10 mm i pilens retning når den nye plader skal tilskæres. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar. Og tak for anbefaling af isolering m.m. Jeg følger dine råd og tager pladerne ned forsigtigt. Jeg kan se der faktisk mangler dampspærre helt øverst, så alt må gennemgås, når pladerne er taget ned.

Bør der fuges mellem vindue og plader?

Igen tusind tak!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
dampspærre limes på vindue og du kan fuge ind til pladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super! Tusind tak og god dag!

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også