Festlokale/orangeri

Kære LDS’er!

Vi er pt. I færd med en renovering af det gamle maskinhus. I et tilstødende rum har vi i forvejen et orangeri, så tanken er, at der skal sættes en gammel fransk dør fra orangeriet og ind til det gamle maskinrum. Vi vil gerne selv forsøge at lave så meget som muligt og har ingen tidshorisont ☺️

Vi har valgt ikke at ville isolere gulvet, for at få fornøjelsen af “jordvarmen” om vinteren og dermed nogenlunde holde det frostfrit - dette af flere årsager.

Tanken med gulvet er, at der med gamle mursten skal lægges et gulv i sildebensmønster. Men hvordan vil I bygge de underliggende lag op, med det in mente, at vi bor o et område med højt grundvand?

Der skal i midten af rummet sættes en gammel bjælke der er med til at støtte den øvre gennemgående bjælke - hvordan støttes den ved jorden - bare ovenpå gulvet?

Væggene skal naturligvis repareres og males og så skal der nogle store gamle støbejernsvinduer i ud mod marken.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at lave et hul og så støbe en lille sokkel til bjælken (punkt fundament)  Denne sokkel skal så slutte et stykke under færdig gulv så stenene kan lægges hen over sokkel.
Jeg tror i vil få mest fornøjelse af at lægge mursten ned på samme måde som man lægger terrasse fliser. 
Altså rydde gulvet totalt ud og så lægge flisesand ind, vibrere og rette af, lægge mursten ud og vibrere igen ovenpå. 
 Når det er gammel fast underbund så mener jeg ikke det er nødvendigt at komme med stabil grus eller lignende.
Jeg kan se at det gamle gulv er revnet på alle ledder, og det undgår du ved at lave det på sandbund. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tusinde tak for svar.

Jeg har formentlig formuleret mig lidt sparsommeligt omend det lange opslag. Men tanken var også at få brudt det gamle gulv op og kørt afsted for så at bygge det op igen med stabilgrus og sand. Du tænker ikke det er nødvendigt med stabilgrus? 
Det kommer jo an på hvor hårdt jorden er når i har gravet beton ud. Du skal ikek grave yderligere ned, da den oprindelige jord sikkert er meget fast. Og det er absolut nødvendig med vibrator, både før sandlaget lægges ud og ovenpå sandlag. Og så skal det laves snarest efter at man har kørt sandet ind. Hvis det ligge og får lov at tørre så er det svært at rette af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dejligt med gode råd! Det lyder som en god fremgangsmåde, og den vil jeg forsøge at følge! Får lige dannet mig et overblik når betonen er rykket af ☺️

Tak
Glem alt om jordvarme der kan holde det frostfrit , den varme der er i jorden er akkumuleret solvarme fra sommeren , og er begrænset , og et par døgn med en iskold østenvind , hård vind til kuling , så er der lige så koldt inde som ude , medmindre man tilfører eksternt varme .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 17-07-2023 18:36:43

Glem alt om jordvarme der kan holde det frostfrit , den varme der er i jorden er akkumuleret solvarme fra sommeren , og er begrænset , og et par døgn med en iskold østenvind , hård vind til kuling , så er der lige så koldt inde som ude , medmindre man tilfører eksternt varme .

 God pointe - og den har også været med i overvejelserne. Men i og med, at det er et “orangeri/festlokale”, der ikke som sådan skal benyttes vinteren over, så tænker jeg det går. Vi har en træpilleovn, der kommer derud, så skal den bruges i den kolde tid, så kan der fyrres lidt varme på i den ☺️

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også