Hvilken type badeværelsesfliser har jeg?

Hejsa
Jeg er for nylig flyttet i ny lejlighed og skal til at fjerne kalk fra mit badeværelsesgulv. Udlejer ved ikke hvilken type gulv det er. Nogle der kan se det ud fra billedet? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se gulvtypen, men det har vel helle ringen betydning. Der er 2 ting som kn bruges. Det er almindelig eddike eller LIP fliserens. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har god erfaring med Borup Rust- og kalkfjerner. Jeg bruger det normalt ufortyndet. Det virker som ren eddikesyre, blot hurtigere og lugter ikke.

https://www.jemogfix.dk/borup-rust-og-kalkfjerner-500-ml/6123/9047236/

Bemærk: at det sælges både som Rust- og kalkfjerner og Kalk- og rustfjerner. Det er samme produkt. Det må ikke forveksles med Borup Kalkfjerner (Tyktflydende), der slet ikke har samme styrke. Jeg har brugt det i flere år og det er venligt mod fugerne. Ligegyldigt hvad man bruger, er det dog bedst at gøre gulvet vådt. Vente til det tørrer næsten op eller tørre fliserne af, inden man bruger afkalker-produktet. Det mætter fugerne med vand og gør dem mindre sårbare.

Hæld produktet på gulvet. Fordel det godt med skrubbe eller tilsvarende. Skyld af efter 5 minutter. Der skal en del vand til.
Kan man se om det er natursten? For ud fra hvad jeg kan læse, må man ikke anvende syre på natursten
At man ikke må bruge syre på natursten er en grov generalisering. I en lejlighed til udlejning vil man aldrig bruge en klike der ikke kan tåle almindelig rengøring. Desuden ville de klinker du har koste flere tusinde kroner pr kvadratmeter, hvis det var natursten.

Du kan roligt bruge nogle af de rengøringsmidler der anbefales her. Du kan starte med at bruge dem fortyndet op i vand og se om det er virksomt nok.

Det er rigtigt at nogle typer sten ikke tåler syre fx marmor. Det er fordi de indeholder kalk. I dit tilfælde er det nok fugen der er den mest sårbare for syre. Hvis du sørger for at mætte fugen, vil du dog ikke få problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis