Kan det betale sig at isolere garagen

Grundet fugtskade i garagen fra 70’erne (på loftbeklædning) skal det eksisterende listeloft og isolering (100mm) fjernes for at vurdere omfang af evt råd i spær/bjælker (da skaden vurderes først at være sket for ca 1 år siden er tanken at de bærende elementer ikke skal skiftes)

Kan det svare sig at gen-isolere tag når skaden er udbedret?
Een væg er hulmursisoleret mod hus
Een væg er murstensvæg (uden hulmur) og ikke isoleret
Port er ikke isoleret
Bagende på garage er i træ og ikke isoleret

Fremadrettet er planen at bilen og cyklerne skal have deres plads i garagen og der skal opbevares lidt forskelligt som ikke vurderes at være decideret frost-følsomt

Værktøj, maling og andet frost/fugt følsomt har plads i kælder.

Kan det svare sig at isolere igen med 100mm eller er det spildt arbejde
Findes der teoretiske beregninger for hvor hurtigt “varme” forsvinder hvis tag er isoleret kontra ikke isoleret?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej - hvis ikke du har planer om at varme det op (som har sine egne fugtudfordringer) så ville jeg undgå det. Det er betydeligt lettere at opdage fugtindtrængning hvis ikke der er isolering. 

Det kommer dog lidt an på hvilken type tag det er - ståltag er notorisk sårbare overfor kondensering, mens tagpap på planke eller plade er fint. 

Sørg for ventilation om vinteren og undgå ventilation om sommeren. 

Mvh Troels
Jeg ville helt klart isolere garagen igen. Jeg har en stor 25 år gammel garage. Der er isoleret som et hus, på undtagelsen af porten. Varmen fra biler og den gode isolering gør at ikke har problemer med at holde garagen frostfri uden ekstra opvarmning. Kun hvis der har været frost dag og nat i mere end 2 uger i træk, er temperaturen kommet under 5 grader.

Jeg holder min garage frostfri, så jeg kan opbevare maling og tilsvarende i den.

Selvfølgelig kan man udregne, hvor meget mindre varme der forsvinder ud af taget, hvis det bliver isoleret. Man skal blot kende arealet og loft konstruktionen, så kan man finde tabeller for det. Men da det ikke er konkret hvor meget varme du har, kan du ikke rigtigt bruge det til noget. Så bedre isolering = lettere at holde frostfri.
TRRA skrev den 26-06-2023 14:55:10

Det kommer dog lidt an på hvilken type tag det er - ståltag er notorisk sårbare overfor kondensering, mens tagpap på planke eller plade er fint.

Sørg for ventilation om vinteren og undgå ventilation om sommeren. 

 Det er ståltag (forglemmelse at jeg ikke fik det noteret). Så anbefaling er ændret til at isolere igen?

Der er kommet regnvand ind fordi jeg har afledt en tagrende ud på taget i stedet for ned i en nu nedlagt brønd. Der er ringe hældning på, så med en forkert vindretning er teorien at der har været “stillestående” vand på taget, som har kunnet sive ind ved samlinger.
Så garagen har fint kunnet håndtere det regnvand som lander på dets eget tag, men ikke det der kommer fra en anden 40 kvm tagflade
Pas på med fugt i en tæt uopvarmet garage.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu har jeg og andre kommet med nogle påstande. Så lad os regne på det:

For at få et bedre overblik har jeg prøvet at beregne ud fra følgende eksempel

Garage 7x4 meter, højde 2,5, Indetemperatur +5 grader, ude -5 grader.
Hulmur 30 cm med isolering, U=0,76, en langside mod hus (20 grader)
Let tag, uden isolering U=1,47 eller med 100 mm isolering U=0,35.
Gulv med 5 grader jord (dvs uden betydning)
Port 2,5x2,25 meter uisoleret U = 2
Bil med forbrændingsmotor og varm kabine og motor anslået varmeenergi i for hold til 5 grader 3 kWh

Det giver et varmeforbrug for at holde 5 grader, når det er -5 grader ude på 250 watt med isoleret tag og 570 watt uden isolering i taget.

Det vil sige at hvis man sætter en bil, der er kørt varm i en 5 grader varm garage, vil garagen holde temperaturen i 12 timer hvis loftet er isoleret og 5 timer og 15 minutter, hvis loftet ikke er isoleret.

Med isoleret loft sker det største tab gennem porten. Ved uisoleret loft er det største tab genne loftet. Huset tilfører lidt varme gennem den isolerede væg.

Hvis temperaturen holdes varmere i garagen end ude, vil man ikke have problemer med fugt, da luften aldrig bliver kondenserende.


GodeVen: Du lyder som om du har forstand på det, så jeg skal ikke modstride det du siger, udover, at hvis der er varmere inde end ude, er der risiko (garanti) for kondensering mod ståltaget, med mindre det bliver isoleret med ventilation og fugtspær - eller hur? 



Mvh Troels
Det vil kondensere, fordi det på undersiden af ståltaget er lige så koldt som ude. Hvis man blot har et minimum af isolering, så væg og loft vil have næsten samme temperatur som luften i rummet, vil der ikke ske kondensering.
GodeVen skrev den 27-06-2023 14:45:48

Det vil kondensere, fordi det på undersiden af ståltaget er lige så koldt som ude. Hvis man blot har et minimum af isolering, så væg og loft vil have næsten samme temperatur som luften i rummet, vil der ikke ske kondensering.
...Forudsat at der laves dampspær mod loftet!

 


Mvh Troels
Temperaturen i isolering vil være tæt på rumtemperaturen inde og tæt på udetemperatuen på ydersiden. Hvis der ikke er damspærre, vil der ske kondensering inde i isoleringen det sted hvor dugpunktet nås.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også