20mm isolering over troldtekt-loft?

Hej. Jeg er ved at sætte troldtekt-lofter op i min garage. Jeg har lavet al forskalling, og der er 50 mm luft op til beton-loftetet. Jeg påtænker at sætte 20mm isolerings/flamingo op under beton-loftet. Således der er beton, flamingo, 30mm luft og så troldtekt-plader. Isoleringspladerne ville jeg fastmontere med fx. montagelim. Mit spørgsmål er om denne 20mm isolering overhovedet giver nogen effekt og er pengene værd? Garagen er iøvrigt hulmurisoleret. Men gulv og loft er ikke isoleret - det er bare beton. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har kun effekt, hvis garagen er opvarmet, og hvis den er det, har det en god effekt og endnu bedre med 30 mm eller 50 mm

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 14-06-2023 16:54:08

Det har kun effekt, hvis garagen er opvarmet, og hvis den er det, har det en god effekt og endnu bedre med 30 mm eller 50 mm

 Garagen er netop opvarmet. :) Bruges til opbevaring af motorcykel / værksted. 


Men skal der ikke være noget luft mellem Troldtekt og flamingo-pladerne? Et lille hulrum for at undgå fugt. Ellers kunne jeg sagtens fylde hele hulrummet med 40-50 mm isolering. 
Kermit_369 skrev den 14-06-2023 17:05:25

I dit sted ville jeg helt sikkert fylde hele hulrummet med isolering. Og jeg ville helt sikkert anvende rockwool i stedet for flamingo.

 Skal der ikke være lidt luft mellem Troldtekt og isolering? For at undgå fugt. 


Rockwool er også en mulighed. Kan det sættes op med montagelim direkte på beton-loftet ligesom jeg ville gøre med flamingo-pladerne?

 Skal der ikke være lidt luft mellem Troldtekt og isolering? For at undgå fugt. 

Jeg ved ikke lige hvor du har sådan en mærkelig ide fra...

Når det er opvarmet skal der dampspærre på (lige over Troldtekten). Er du lidt behændig kan du bruge damspærren til at holde isoleringen med. Ellers kan du bruge ståltråd. Rockwool er MEGET nemmere at få til at lukke tæt ind til forskalling m.m. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 14-06-2023 19:13:54

 Skal der ikke være lidt luft mellem Troldtekt og isolering? For at undgå fugt. 

Jeg ved ikke lige hvor du har sådan en mærkelig ide fra...

Når det er opvarmet skal der dampspærre på (lige over Troldtekten). Er du lidt behændig kan du bruge damspærren til at holde isoleringen med. Ellers kan du bruge ståltråd. Rockwool er MEGET nemmere at få til at lukke tæt ind til forskalling m.m. 

Det med hulrum har jeg fået fortalt... Men det giver da god mening med dampspærre med Rockwool over. Og så bare presse det godt sammen, så skulle det gerne kunne være der - og holdt oppe med ståltråd. 


Tak for rådet. 
Du skal ikke presse det "godt sammen" det sænker isolerings evnen. Du skal bruge den tykkelse som passer bedst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis loftshøjden tillader det, ville det være godt med 100 mm isolering og gerne mere.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis