Gulvkonstruktion udebruser

Hej, jeg er ved at bygge en udebruser i mit sommerhus med et ca. gulvareal på 2 m x 2 m. Heraf ca. 1 m2 brusegulv. Herunder vil jeg lave afløb der føres over i kloak så jeg kan bruge vand og sæbe i udebadet jævnfør lovgivningen.
Er der nogen der har lavet lignende løsninger og har fotos jeg kan bruge som inspiration? Jeg har overvejet både at støbe en flade med udløb eller lave en svejst RF bund med udløb. 

Gode ideer?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet en, hvor selve brusebunden, er støbt op i beton, afløbet er et auqva dræn, vores går på regnvandsafledningen, da vi ikke bruger sæbe, men kun lige for at kunne køle ned en varm sommerdag.
Der er lavet en rist af terrassebrædder, det fungere rigtig godt, de skal bare have en gang algefjerner, hvis de begynder at være glatte.


Hvis du tilslutter spildevandssystemet, så husk at der skal være en vandlås.
Hvis du kan bruge en færdig brusebund kunne det måske også være en mulighed ??


Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns
vores går på regnvandsafledningen, da vi ikke bruger sæbe, men kun lige for at kunne køle ned en varm sommerdag.
Den installation er ikke lovlig, uanset om I bruger sæbe eller ej. Der er en mulighed for at bruge sæbe, og dermed skal der tilsluttes på spildevandsledningen.
Hvis du bruger vand fra den offentlige vandforsyning, betaler du også afledningsafgift.

fase
S. Fabrin skrev den 12-06-2023 12:58:32

Je_ns
vores går på regnvandsafledningen, da vi ikke bruger sæbe, men kun lige for at kunne køle ned en varm sommerdag.
Den installation er ikke lovlig, uanset om I bruger sæbe eller ej. Der er en mulighed for at bruge sæbe, og dermed skal der tilsluttes på spildevandsledningen.
Hvis du bruger vand fra den offentlige vandforsyning, betaler du også afledningsafgift.

 Ja jeg bruger almindelig hanevand, og dermed afledningsafgift.

Bruseren er fra før vi fik separatkloakeret, så derfor, spurgte kloakmestren da vi fik separatkloakeret, han mente det var ok, når den kun er tilsluttet kold vand, via en vandslange, og vi ikke bruger sæbe.

Men kan du henvise til konkret lovgivning, vil det være fint..

Men ellers er det jo bare at hægte bruseren af, så er det et almindeligt auqva dræn.  

" sakset fra bolius"
Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken, da det betragtes som spildevand. Eller kan det fx afledes til en faskine. Husk, du skal søge om tilladelse ved kommunen, hvis du ønsker at etablere en faskine. Er det begrænsede mængder vand, der skal afledes, kan det fx afledes til et bed 

Vi prøver igen, i morgen --

Du har egentlig selv givet svaret med dit indlæg fra Bolius. Din kloakmester burde have fortalt dig, at din bruser skulle tilsluttes til kloakken, når der var mulighed for at bruge sæbe. Dit rensealæg/forsyning kan fortælle dig om reglerne i dit forsyningsområde.
"Sakset fra Bolius"
Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken, da det betragtes som spildevand. Eller kan det fx afledes til en faskine. Husk, du skal søge om tilladelse ved kommunen, hvis du ønsker at etablere en faskine. Er det begrænsede mængder vand, der skal afledes, kan det fx afledes til et bed

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 12-06-2023 14:27:29


Du har egentlig selv givet svaret med dit indlæg fra Bolius. Din kloakmester burde have fortalt dig, at din bruser skulle tilsluttes til kloakken, når der var mulighed for at bruge sæbe. Dit rensealæg/forsyning kan fortælle dig om reglerne i dit forsyningsområde.
"Sakset fra Bolius"
Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken, da det betragtes som spildevand. Eller kan det fx afledes til en faskine. Husk, du skal søge om tilladelse ved kommunen, hvis du ønsker at etablere en faskine. Er det begrænsede mængder vand, der skal afledes, kan det fx afledes til et bed

Synes nu det kun lyder som om der er hvis man bruger sæbe.
"Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken "

 

Så du kan heller ikke finde lovgivning ..

Vi prøver igen, i morgen --
Synes nu det kun lyder som om der er hvis man bruger sæbe.
"Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken " 

Helt ærligt hvordan vil du over bevise en fra din forsyning om, at der aldrig vil blive brugt sæbe. Hvis jeg som ansat på forsyningen skulle tage stilling til om bruseren skulle tilsluttes kloak eller ej, ville min  afgørelse være, at der kan bruges sæbe og derfor er det kloaktilslutning. Jeg har ikke gjort noget særligt ud af at finde regler for tilslutning af din bruser. Du kunne slå op i bygningsregulativet. For min skyld behøver du ikke tage din bruser ned. Du bruger den sikkert uden sæbe.

fase
S. Fabrin skrev den 12-06-2023 18:32:28

Synes nu det kun lyder som om der er hvis man bruger sæbe.
"Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken "

Helt ærligt hvordan vil du over bevise en fra din forsyning om, at der aldrig vil blive brugt sæbe. Hvis jeg som ansat på forsyningen skulle tage stilling til om bruseren skulle tilsluttes kloak eller ej, ville min  afgørelse være, at der kan bruges sæbe og derfor er det kloaktilslutning. Jeg har ikke gjort noget særligt ud af at finde regler for tilslutning af din bruser. Du kunne slå op i bygningsregulativet. For min skyld behøver du ikke tage din bruser ned. Du bruger den sikkert uden sæbe.

"Ja ifølge bolius" Hvis der skal kunne anvendes sæbe i udendørsbrusebadet, skal vandet afledes til kloakken.
Altsår underforstået, bruges der ikke sæbe, skal det ikke nødvendigvis afledes til spildevands kloak.

Men siden du nu er så nidkær på mine vegne, så kom med en konkret lovtekst.

 Der er ikke mit forsyningsselskab jeg i så fald skal i lag med, det er kommunen der har beføjelserne til af komme med påbud, forsyningsselskabet kan kun indstille til kommunen at de griber ind.


Kommer kommunen med et påbud, får man typisk 6 måneder til at rette fejl.

Mit sidste indlæg vedrørende lovligheden af af aflede ikke sæbeholdig vand til regnvandskloak.
Der er ingen grund til at spame trådstarterens tråd yderligere.

Vi prøver igen, i morgen --
Du har igen misforstået mit indlæg. Jeg er på ingen måde nidkær og slet ikke på dine vegne. Du kan for min skyld sætte alle de brusere op, du lyster. Jeg er ligeglad, men hvis du læser trådstarters indlæg, hvor det påtænkes at føre afløbet til kloak. Det har jeg bekræftet er god ide. Længere er det ikke. At du ikke kan finde reglerne, er ikke mit problem. Jeg har bare henvist til, hvordan sagen løses i virkeligheden. At du ikke er enig med mig er noget andet.

fase
Er der andre med billeder, tegninger og ideer til etablering af en bund med afløb. I behøver ikke linke til en bund man kan købe på nettet, dem har jeg set   
Jeg vil lave en bund med afløb placeret på sandunderlag, og så etablere træguld henover.
VH Claus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis