Pilleovns udfordring. Inspiration søges

Har en pilleovn med vandgris tilsluttet lidt kringlet som jeg ser det. Jeg kan ikke tegne så beskriver istedet.


Pilleovn med vandgris sender vandet i streng A.

Streng A deles i 3:
- A1, som går til shunt til gulvvarme i en sydvendt stue, som bliver meget varm nu solen er fremme igen. Styres med temp termostat og er sat til 40° fremløb til shunt (og 21 grader i rum)
- A2, som går til VVB som også har elpatron. Den er på 160L og indgang og udgang er i bunden af tanken hvor spiralen iøvrigt også er. Styres af cirkulationstermostat. Lukker for cirkulation ved 55°.
- A3, som går til shunt til gulvvarme og radiatorer i resterende hus. Samme som A1.

Pilleovnen stopper ved 60°, og tænder igen ved 50°. Kører denne cyklus 2 x daglig i tidsrummene 4-8 + 15-22. Sættes den højere (eks 65°), oplever vi ofte alarm pga vand temp. 

Udfordringen er disse:
- morgenbadet er sjældent rigtig varmt (og vvb er netop afkalket så det er ikke det, der driller) / løber hurtigt tør for varmt vand. Jeg mistænker vvb (metro therm 105c) med bundafgang til varmt vand for at være synderen.
- om eftermiddag/aftenen løber ovnen op i alarm pga 95° vand. Det er noget møg, fordi det dels stresser pænt vildt, dels er uforudsigeligt, når nu den burde lukke ned. Det virker som om at de piller, den bruger til at brænde ren, får temperaturen til at stige alt for meget. Dvs når den stopper, så blæser den luft ind for at afbrænde det, der er i skålen. Der løber den løbsk. For når det sker er huset varmt pga solen.
- pillerne “klumper” sammen under afbrændingsrens, så den ikke kan tænde dem op bagefter ved næste opstart. 

Løsninger der overvejes:
- akkutank (som kræver et isoleret skur i tilbygning til bryggers) med en 3 vejs ventil, som åbner når termperaturen i pilleovnen når over 60°. Hvordan det skal sættes op er jeg i tvivl om.
- solvarme. Har et 120k tilbud på vakuum solfangere med 500L akkutank og skift til vekselvarmer. Det burde kunne løse alle problemer, særligt hvis tanken hertil udvides.
- alternativt en varmeveksler, som dog også skal kunne håndtere el. 

Jeg er glad for pilleovnen bortset fra 3 ting:
- at dens beholder og plads i stuen gør, at jeg ikke kan fylde mere end 15 kg på af gangen (så ferie er træls).
- at jeg ikke kan få et varmt bad hver morgen.
- at min kone stresser over alarmen og hvis jeg ikke er hjemme til at løse det

Alle råd modtages. Spørg endeligt

Nå ja, der kører med to Wilza pumper, hvis indstilling jeg ikke har rodet med. Der er 2 bar tryk i anlægget ved max temp (og så drypper det fra ventilen). Ved normal drift ~1.5 som passer med at radiatorerne fornyes henover loftet.

Det frustrerer mig dog inderligt, at jeg ikke kan lure, hvorfor vores alarm går så ofte. Eneste mærkbare løsning har været at øge vvb temp, men det medfører jo øget kalk, og dén operation gider jeg ikke igen foreløbig.

Og akku tank tænkes alene fordi det må give ovnen mulighed for at tænde en gang og fyre i lang tid med mulighed for at den eksempelvis kun brænder mens vi er på arbejde eller lignende.

Vi gør den rent, den serviceres regelmæssigt. Og skorstensfejeren har lige været forbi. Det er faktisk blevet være efter han var forbi, men det kan skyldes den øgede sol og ikke være korreleret til ham.

Sorry det blev langt. 
Har en pilleovn med vandgris tilsluttet lidt... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 15-03-2023 12:50:22

Hvis du tænker dig at tilgang med det varme vand kommer nederst i spiralen så vil vandet jo begynde at afkøles der og derfor kun være lunken opefter. Når det kommer øverst vil det holde vandet varmt øverst først, og efterhånden som det øverste lag er opvarmet vil der ikke ske afkøling på den øverste del af spiral og den nederst kolde del opvarmes.
Så fremløb på A er korrekt.
Det er sikkert er galt er at din vvb afgiver varmen igen når pilleovn slukkes. Den virker som accu tank.

 Tak for logikken. Giver mening. Og helt korrekt. Vvb er akkutank / integreret i kredsen pt. Det ligner at der skal sættes en avta ventil ind et sted. Er det afgørende om det er før eller efter varmespiralen? Sidder på en fjvr som vel kan skiftes til en avta?

Du kan godt bruge en Danfoss avta selvvirkende ventil, men du skal placere føleren et sted på afgangsrøret fra pilleovnen hvor cirkulationen ikke kan lukkes. Alternativt kan du bruge en 2-vejs motor/ soneventil. Vi har tidligere beskrevet at el-termostaten i varmtvandsbeholderen kunne bruges som styring, evt. med et hjælperelæ. Det rigtige er dog at måle temperaturen i afgangsrøret fra pilleovnen. Ved sidste løsning åbnes der for cirkulationen til varmespiralen når vandtemperaturen kommer op over den indstillede temperatur. Der lukkes for cirkulationen når vandtemperaturen ved pilleovnem kommer under den indstillede temperatur.
Det er ligegyldigt hvor på cirkulationskredsen ventilen monteres.

Søren O
Søren O skrev den 15-03-2023 22:39:34

Du kan godt bruge en Danfoss avta selvvirkende ventil, men du skal placere føleren et sted på afgangsrøret fra pilleovnen hvor cirkulationen ikke kan lukkes. Alternativt kan du bruge en 2-vejs motor/ soneventil. Vi har tidligere beskrevet at el-termostaten i varmtvandsbeholderen kunne bruges som styring, evt. med et hjælperelæ. Det rigtige er dog at måle temperaturen i afgangsrøret fra pilleovnen. Ved sidste løsning åbnes der for cirkulationen til varmespiralen når vandtemperaturen kommer op over den indstillede temperatur. Der lukkes for cirkulationen når vandtemperaturen ved pilleovnem kommer under den indstillede temperatur.
Det er ligegyldigt hvor på cirkulationskredsen ventilen monteres.

 Tak. Jeg prøver at lave en udførlig tegning i weekenden og se, hvor den skal ind. 

Har prøvet at tegne varmesystemet. Giver det mening?

Jeg bemærker at:

- stuens gulvvarme kører med egen shunt og pumpe FØR rørene kører mod bryggers og resten af systemet. Det hele sidder i tee’s, så den eneste måde at begrænse tilgang til stuen er dens fjvr ventil (som pt sidder på 40°, da shunt jo styres via rumtermos til 21° - fjvr kan sagtens sættes ned til 30° i den sydvendte stue).

- radiator, øvrig gulvvarme og vvb sidder alle ud fra samme rør uden nogen ventil. Rør til gulvvarmen har - som i stuen - egen fjvr, pumpe og shunt. De gør alle retur til ovn via samme rør. Kun VVB har ventil på tilbageløb (fjvr ventil).

Jeg formoder, at der ville skulle indsættes en styring der både gør, at der lukkes for tilgang til vvb, når vvb temperatur er over fremløbstemperatur + lukker for alt andet end vvb, hvis vvb temperatur er under fremløb. Er dette korrekt?

Vi diskuterede det iøvrigt i går herhjemme og er enige i, at primære fokus er at få varmt vand uafhængigt af ovnens drift, så vi ikke behøver tænde en ovn i et ellers varmt hus for at få et bad. Blot hvis det er relevant at vide for løsningen
Annonce
Søren O skrev den 15-03-2023 22:39:34
Det er ligegyldigt hvor på cirkulationskredsen ventilen monteres.

Skal den ikke sikre, at kun vvb bevirkes af ventilen for at det virker? For det bliver en udfordring som kræver nogle nye rør.


Har tegnet det på billedet. Rører deles flere gange før det rammer vvb. Først til gulvvarme, så mod radiator og vvb
Du kan ikke lave “varmtvandsprioritering” uden at trække et nyt rør fra pillebrænder til brholder.
Ventil til at lukke for varmespiralen i beholderen skal sidde på rørene ved beholderen, så der ikke lukkes for andet.
Jeg ville droppe den dyre avta ventil, og montere en “kedeltermostat” med dykrør ved pillebrænderen, og så montere en 2-vejs motor/soneventil. Det kan du lave for halv pris. Prøv at søge på ”kedeltermostat” og vælg en termostat med “slutte/bryde” funktion.
Det er vigtigt at temperaturføleren sidder tæt på pillebrænderen, da der ikke vil være nogen cirkulation i dine rør hvis ingen termostater “kalder på varme”.
Hust at der skal være cirkulation til varmtvandsbeholderen når minimumtemperatur ved pillebrænder opnåes.
Jeg har selv brugt funktionen mens vi havde brændefyr. Vi havde altid varmt varmt vand, selv om radiatorerne var kolde.

Søren O
Søren O skrev den 16-03-2023 15:56:57

Du kan ikke lave “varmtvandsprioritering” uden at trække et nyt rør fra pillebrænder til brholder.
Ventil til at lukke for varmespiralen i beholderen skal sidde på rørene ved beholderen, så der ikke lukkes for andet.
Jeg ville droppe den dyre avta ventil, og montere en “kedeltermostat” med dykrør ved pillebrænderen, og så montere en 2-vejs motor/soneventil. Det kan du lave for halv pris. Prøv at søge på ”kedeltermostat” og vælg en termostat med “slutte/bryde” funktion.
Det er vigtigt at temperaturføleren sidder tæt på pillebrænderen, da der ikke vil være nogen cirkulation i dine rør hvis ingen termostater “kalder på varme”.
Hust at der skal være cirkulation til varmtvandsbeholderen når minimumtemperatur ved pillebrænder opnåes.
Jeg har selv brugt funktionen mens vi havde brændefyr. Vi havde altid varmt varmt vand, selv om radiatorerne var kolde.

Undskyld de mange spørgsmål - det er virkelig god hjælp. 


Du siger der skal være et nyt rør til vvb for varmtvands prio. Dvs et selvstændigt ekstra rør. Det er umulig med nuværende rør? Er det pga den første gulvvarme enhed eller noget andet? 

Du nævner pris ift avta. Idet jeg skal have vvser alligevel til dette og materiale vs simpelt vs omkostninger - er avta  ventilens hurtige og enklere at få op?


Ift føleren tæt ved brænderen og setup  kræver det ekstra rør også? Hvis ikke, hvor i setuppet ville du sætte dem ind? 

- denne slags tæt ved ovn: https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-varme-automatik-t-g-termostat-kp-0-90deg-472011125#phpstudios-product-details-wrapper
- denne til at åbne når kedel temp > set punkt: https://easyvvs.dk/zoneventiler-488/neotherm-zoneventil-2-vejs-230v-1-2-p2048.
- så er der kun udfordringen med lang afstand mellem hhv kedel og vvb. Findes sådanne i trådløse? (Google sender mig fluks til aliexpress 😬).

Som jeg forstår pilleovnen, så kan jeg sætte et min temp hvor den tænder selvstændigt. Når temp derefter >50°, tænder den selv cirkulation og pumper vand rundt i kredsen. Jeg ved, at den har mulighed for tilslutning af ekstern termostat, men pt ved jeg ikke hvorvidt det hjælper noget i at få vvb væk fra at være akkutank?

Dit forslag forstår jeg som, at når vvb > set punkt lukkes for cirkulationen til vvb. Hvis øvrigt hus er koldt kører ovn videre. Hvis øvrigt hus er varmt, slukker ovn idet der ikke er aftag for dens varme. Ovn tænker automatisk når temp går under sat punkt. Hvis vvb tømmes og når under x temp, åbnes for cirkulation hvis temp i ovn > set punkt. Hvis det er korrekt forstået, hvad tænder så for ovnen når vvb har brug for varme?


Og hvis nogen anbefalinger til vvs med forstand på pilleovn i Nordsjælland, så modtages de med kyshånd 
Når kedel temperatur er større en setpunkt, så åbnes for cirkulation til vvb. Og der lukkes hvis kedel temperatur falder under.
Føler ( kedel termostat ) skal skal sidde ved pille fyr og ventil ( som styres af ny kedel termostat ) til at lukke kan sidde hvor som helst hen imod vvb. 
Så får du ikke trukket varme ud af vvb når fyret lukker ned. Og vvb optager den varme som fyret åbenbart har for meget af under pause brænding. 
OG du har varmt vand.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-03-2023 22:30:35

Når kedel temperatur er større en setpunkt, så åbnes for cirkulation til vvb. Og der lukkes hvis kedel temperatur falder under.
Føler ( kedel termostat ) skal skal sidde ved pille fyr og ventil ( som styres af ny kedel termostat ) til at lukke kan sidde hvor som helst hen imod vvb.
Så får du ikke trukket varme ud af vvb når fyret lukker ned. Og vvb optager den varme som fyret åbenbart har for meget af under pause brænding.
OG du har varmt vand.   

 Jeg nærmer mig forståelsen nu 😊Det må jeg prøve at regne ind på et diagram. 


Det er trælst med en stue imellem pilleovn og vvb. Det gør alting lidt mere besværligt 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis