Søger venlig sjæl med amperetang der kan måle start strøm.

Jeg søger som sagt en venlig sjæl med en seriøs amperetang der kan måle korrekt start strøm på en 220v 0,75 hp, grundvandspumpe. 
Det skal være en af de dyre instrumenter med en rigtig "inrush" måle funktion der måler præcist. 

Årsagen er at jeg skal vurdere hvilken størrelse inverter jeg skal anskaffe mig for at kunne starte pumpen, da den skal have backup strøm i tilfælde af strømafbrydelser. Producenten oplyser kun et maksimalt forbrug på 1000w, hvilket nok ikke helt stemmer overens med det egentlige startstrøm forbrug.

Jeg befinder på Vestfyn.

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I = 1000/230 = 4,35A. 0,75 hp = 736*0,75 = 552W In = 552W/230V = 2,4A, 
Det er ikke unormalt at regne startstrømmen som 4-5 x In

fase
Jojo, men gode invertere i den størrelse koster også lidt, jeg kigger på victron multiplus, og der er mange variabler i regnestykket, så det er dyrt at købe stort nok til at være 100% sikker, og endnu dyrere at købe for småt der slet ikke kan starte pumpen. Så det ville være super at kunne få en måling at gå ud fra, så jeg kan nøjes med at købe en inverter der bare er lidt større end hvad den skal trække. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Pumpens data er jo velkendt og som Fabrin beskriver. Det er mere hvad spids strøm den påtænkte inverter kan afgive. 
Du skal sikkert bruge C12/1600/ 50

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mit bud er også umiddelbart en 1600va som minimum. 

Jeg kan bare læse mig til at effektiviteten på sådanne pumper kan være ret dårlig og de derfor kan have et forbrug der er større end hvad der fremgår af data. Og det er som sagt også lidt træls bare at kaste de ekstra par tusind efter noget bare for at være totalt sikker. Lidt en irriterende balance gang. 

Men jeg ender jo nok med bare at springe ud og i det, men hvis der nu lige var en der ude der gad komme og smide en ordenlig tang på, ja så kunne jeg da bestille med lidt mere ro i maven. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Som du selv indleder så skal det være et ret fint instrument. Den helt store Startstrøm er kun på nogle millisekunder, hvorefter det falder, så pumpen er på sit normale på måske 1 sekund.  Det kan du selv prøve at høre dig til. Især vandpumper kommer nogenlunde let fra start, da pumpeydelse er meget afhængig af omdrejninger. Så ved de meget lave startomdrejninger, er det stort set kun vingens og det omgivende vands enerti der skal overvindes. Der er først når hastighed kommer opad ( 1/4 - 1/2 sekund ) at pumpen kræver lidt power. Og der er man på vej nedad startstrømmens kurve. 
Du kunne jo også vælge en lidt mindre og så kombinere det med en soft starter. Så kan du holde startstrøm på måske X 2 men med ca. 5 sekunders indløb. 
En tredje mulighed er at skifte til en mindre grundvands pumpe. Så tager det noget længere tid at pumpe op, men det er oftest ikke et problem. Jeg har ikke set på pris på inverter og softstarter ( m. boks) 
Og en sidste mulighed er at grave dybere pumpebrønd og sænke pumpen længere ned, så du har noget længere tid inden det kommer til at blive et problem med strømsvigt. 
Min pumpe sidder under dræn niveau, og derfor skal drænrør og jorden omkring fyldes med vand ved pumpesvigt. Det tager vel 1-2 dage så der er rigelig tid her. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
En tommelfingerregel siger at startstrømmen er 6 gange større end mærkestrømmen for asynkronmotorer.

Sæt en 1-faset softstarter mellem inverter og motor. Eller køb en inverter med softstart. Så behøver du kun  en inverter, der er lidt over mærkestrømmen. En inverter med softstarter skruer ned for spændingen. når motoren starter. Så det kan være at man skal bruge en ekstra inverter, hvis der er andet tilsluttet.

Det er jo ikke hver år at der kortvarigt er et strømsvigt , jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har haft et længdere  strømsvigt , vi skal nok mindst 30 år tilbage , her kan man bruge vendingen "seler og livrem og med hænderene i lommerne ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for at du gad læse mit indlæg .
ev elmand skrev den 03-03-2023 11:11:56

Og en sidste mulighed er at grave dybere pumpebrønd og sænke pumpen længere ned, så du har noget længere tid inden det kommer til at blive et problem med strømsvigt. 
Min pumpe sidder under dræn niveau, og derfor skal drænrør og jorden omkring fyldes med vand ved pumpesvigt. Det tager vel 1-2 dage så der er rigelig tid her. 
Vi pumper grundvand herhjemme og vi snakker +1000 liter i døgnet alt efter perioden. Så det skal bare fungere, vi har før i løbet af natten været udsat for at HFI havde taget strømmen og det resulterede i 30cm vand. Vi bor i en mose, og man har angiveligt bygget hus med kælder oven på en kilde. Billigt hus med sjove projekter, haha :) 
Måske vi ender med bare at sløjfe kælderen når pillefyret engang står af og man skifter til varmepumpe. 

Jeg tænker egentlig at pumpen som tidligere ejer har valgt er rimeligt dimensioneret da den pumper ca. 1min hvert 10min, og oftere i meget våde perioder. Vandet skal også løftes 2 meters penge op ad kælderen. Jeg har derfor tilføjet en tilsvarende model til brønden for at have mekanisk backup i første omgang, da vi også har oplevet at svømmeren havde sat sig. De er så selvfølgelig sat forskudt i højden så de starter ved forskellig vandstand. 

Den nye pumpe som fungere som primær pumpe, fylder så først lige vand på en 1000L palletank, så der er til havevanding. Derfor der er monteret kontraventil, da den løfter noget højere og jeg ikke gider pumpe alt vandet fra slangen igen og igen. Så lidt får vi da ud af problemet. 

Jeg tror egentlig bare at jeg prøver lykken med den 1600va, så må det bære eller briste.   

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Har i ikke en vandsensor eller to tilsluttet en hørbar alarm?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er de 2 pumper ens. Ellers kunne det jo være en ide at tilslutte inverter til den mindste pumpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis