Hvad er det her for nogle pletter?

Hejsa,

I foråret overtog min kæreste og jeg et hus, som vi har renoveret lidt let på. Vi har opdaget, at der på børneværelset på to (yder???)vægge er en del plamager/pletter rundt omkring. Det er det eneste værelse, hvor der er det.

Da vi overtog huset fjernede vi al tapet. Der var RIGTIG mange store og mindre huller fra skruer m.m. Dem fik vi fixet af en murer, og efterfølgende blev alle vægge sparlet, pudset og grundet af en maler - og så malede vi dem selv.

Men nu til mit spørgsmål. Hvad er det for nogle pletter? Kan det stamme fra de store huller, der var i væggen? Hvem skal vi evt. kontakte, hvis der skal vurderes, hvad det er, og hvad der skal gøres ved det? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
svært at se . men umiddelbart ser det ud til at du har været for nærig med malingen
Er huset hulmurisoleret? Prøv evt. at måle vægtemperaturen med et infrarødt termometer om det er “kolde områder” hvor problemet er.

Søren O
Det ved jeg faktisk ikke, om det er. Men jeg tænker, at det er en god idé at undersøge. Jeg vil se, om jeg kan få nogle ud til at undersøge det nærmere. Skulle det være “kolde” områder, tænker du så, at det er fugtskader? 
Forresten - Velkommen på LDS - det glemte jeg sidst.
Det kan være fugt der viser sig på muren.
Har du ikke modtaget en energiattest i forbindelse med købet af boligen? Der burde det være oplyst om boligen er hulmursisoleret.
Prøv at bore et hul gennem murstenen. Når du er kommet 11-13 cm. ind, burde boret være i hulmuren. Normalt vil der så sidde isoleringsmateriale på boret. Du vil også kunne mærke “blødt” materiale når du trykker (stillestående) boret længere ind.

Søren O
Annonce
Hej Søren,

Tak for det. Som du måske kan høre, er jeg ikke der ikke gemt den helt store håndværker i mig :)

Jeg har fundet papirerne frem, og der står følgende: “ydervæg er ca. 30 cm hulmur med 1/2 sten tegl udvendig og indvendigt. Hulmuren er isoleret ved opførelsen” 
Ja så skal vi vide noget om husets alder for at afgøre sandsynligheden for isolerings metoden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huset er fra 1960. 
Fedtpletter har en enestående evne til at dukke frem igen noget tid efter de et blevet overmalet. Eneste løsning er at vaske pletterne ordentligt væk, og/eller bruge en spærregrunder.

Hellere leje end at bo på gaden.
I 1960 var det ikke almindeligt at hulmurisolere, så det skal du have undersøgt. Måske er der angivet noget på byggetegningen.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også