Jernbjælke, limtræ eller alm. tømmer ved tagkonstruktion.

I forbindelse med konstruktion af et tag med 'loft til kip' (6 meter spænd for bjælken, og 'spærene' bliver knap 3 meter pr. stk. med en vinkel på ca. 48 grader), er den øverste bjælke (kipdrager) dimensioneret til at være på 115*330 mm.

Er der nogen der ved, hvilken dimension en IPE henholdsvis en HEB jern-bjælke skal have for at svare til dette? Og virker dimensioneringen på 115*330 nogenlunde rimelig?

vh
jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jan

Jeg kan ikke lige give dig et svar, men iforhold til hvad jeg har set i sommerhuse er det vist meget OK...

Men belastningen afhænger jo også af tagmateriale ??

Er det tegl, beton eller stålplade ??

MVH Njord
Citat fra njord

Hej Jan

Jeg kan ikke lige give dig et svar, men iforhold til hvad jeg har set i sommerhuse er det vist meget OK...

Men belastningen afhænger jo også af tagmateriale ??

Er det tegl, beton eller stålplade ??


Tænkte nok jeg havde glemt noget - let tag. Tagpap eller zink.

/jan
Skal du have zink slkal du huske på at der faktisk kræves et paptag under zinken... Så zinken bliver dyr, men er også hamrende flot....
Jeg kender ikke nogen der har åbent til kip og zinktag, men nogen med alm loftrum og zink !! På dette tag er der adskillige små udluftninger gennem zinken og paptaget, men om det er nødvendigt eller ej ved jeg ikke.

Et Paptag med de trekantlister er efter min mening også meget flot..

Men hvorfor laver man disse trekantlister på taget ??

Hvis det er udseende forstår jeg godt at det bryder og er med til at give det særlige look der kendetegner netop disse tage...

Men i gamle tage var paptage jo typisk en flade med ret lille hældning, fx et hønsehus, halvtag eller lignende.

Et der så i en periode er lavet "fladetage", lidt for flade, er jo lidt noget andet for her ser man ikke selve taget..

Omkring disse trekanlister er det jo ikke så nemme lige at få taget tæt.
Det er jo ret enkelt at brænde et lag pap på enten et "fladt" tag eller et alm halvtag, men disse revler gør jo arbejdet meget mere besværligt...

MVH Njord
Hej Njord,

Trekantlisterne er udlukkende til pynt, og dem jeg har set bliver monteret oven på det "færdige" undertag der vel er vandtæt, og der bliver derfor ikke problemer med tætning.

Peter
OK Haugaard...

Verden vil bedrages og det bliver den ( altså også mig !! )

Men det ser jo rimelig let ud... Men det mest tricki sted er jo top og bund af disse trekanter... Har du også lige nogle billeder af hvordan man fikser den...

Jeg tænker jo lidt på at bygge sommerhus så .........

God Weekend til jer alle

MVH Njord
Annonce
Hej Njord...

Inden du går i gang kan du læse icopals håndbog igennem, det er retningslinier der i store træk gælder for alle typer pap. Et lille råd herfra er dog: Hold dig fra det produkt der hedder Derbigum, specielt hvis det skal bruges med Zink.

Her er et link til håndbogen, se bla. punkt 9.10:

http://www.icopal.dk/usr/icopaldk/Icopal_dk.nsf/0/2DA18F8E439E52EFC1256D240050AAAB?OpenDocument#

Og her er et til billeder af tagryg og tagfod:

http://www.icopal.dk/usr/icopaldk/Icopal_dk.nsf/0/F022807A0F185F11C1256D60003C3EF5/$file/det31.pdf


Venligst

Peter
Citat fra Staunstrup

I forbindelse med konstruktion af et tag med 'loft til kip' (6 meter spænd for bjælken, og 'spærene' bliver knap 3 meter pr. stk. med en vinkel på ca. 48 grader), er den øverste bjælke (kipdrager) dimensioneret til at være på 115*330 mm.

Er der nogen der ved, hvilken dimension en IPE henholdsvis en HEB jern-bjælke skal have for at svare til dette? Og virker dimensioneringen på 115*330 nogenlunde rimelig?

vh
jan


Hvis du skal have beregnet limtræ eller Jernbjælke er der en faktor som du også skal have med det er længden af limtræ eller bjælke for at kunne beregner belastningsbreden.confused
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis