El gennemstrømningsvandvarmer

Hej, er der nogen der har erfaring med el gennemstr. Vandvarmere? Dur de eller er det middelmådigt? Skal have skiftet i sommerhus. Så var det nærliggende.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være en ganske god ide, hvis du har strøm nok. Den lille Metro Therm har behov for 3x16 amp, og kan klare at hæve temperaturen 33o på 4,8 l vand/min. Så hvis du ikke har det store behov er det da en løsning.

Søren O
Ja vil man bruge den til brusebad kræver det ret meget.
Her har de en 24kw, som kan hæve vandtemperaturen 30 gr ved 11,6 liter i minuttet, mener det skulle passe til brusebad, men så skal man have 3 x 35 ampere sikringer.
Link
Så alt i alt nok urealistisk, vælger man en 18 kw der kan levere ca 8,7 liter i minuttet, kræver den 3 x 26 ampere, det er jo stadigvæk en del.

Vi prøver igen, i morgen --
OK, tusind tak for jeres svar. Jeg har 25 amp inde. Jeg kan godt se, det blir for lidt. Var bare en ide, til lidt mere skabsplads, selvom man kunne knalde een op i køkkenet også. Der må en alm 60 liters ind. Tak for indsparkene!
Langejan skrev den 07-06-2023 22:57:44

Jeg har en på 17 kw og det passer fint til en bruser, men så skal der heller ikke tappes varmt vand andre steder samtidig. 

 Hej Langejan,

Jeg skal selv have lavet en løsning med gennemstrømningVV, hvor det er boost fra 30 grader til badevandstemperatur.
Jeg vil lige høre om din erfaring ifht din opsætning:
- hvor meget flow har du med 17 kw.
- er det opvarmning fra 8-10 grader (vandværks vand) til badevandstemperatur (40'ish)?
- er der begrænsning på flowet, hvis den ikke skal opvarme vand eller er der fuld vandværkstryk/flow



Robeden skrev den 30-01-2024 11:31:45

Langejan skrev den 07-06-2023 22:57:44

Jeg har en på 17 kw og det passer fint til en bruser, men så skal der heller ikke tappes varmt vand andre steder samtidig. 

 Hej Langejan,

Jeg skal selv have lavet en løsning med gennemstrømningVV, hvor det er boost fra 30 grader til badevandstemperatur.
Jeg vil lige høre om din erfaring ifht din opsætning:
- hvor meget flow har du med 17 kw.
- er det opvarmning fra 8-10 grader (vandværks vand) til badevandstemperatur (40'ish)?
- er der begrænsning på flowet, hvis den ikke skal opvarme vand eller er der fuld vandværkstryk/flow



Prøv at ring til eks Metro, som også laver gennemstrømningsvandvarmere, de må kunne oplyse hvor stor gennemstrømningen er, det kræver du kender dit indgangstryk.
Er gennemstrømningen stor nok i en 11kw,  som kan køre på 3x16 ampere, burde den være stor nok, når du kun skal hæve temperaturen ca 10 gr...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der skal opvarmes fra 10 grader til 40 grader kan en 17 Kw gennemstrømningsvandvarmer klare 8 liter vand pr minut. Det svarer til en sparebruser. En almindelig bruser bruger 2-3 gange mere.

Hej Robeden

Jeg har ikke noget tal for flowet, men med en håndbruser er vandmængden tilstrækkelig - jeg tænker det er omkring 8L/min og det er så varmt som jeg ville bruge i mit helårs hus med fjernvarme, dvs. ca 40 grader. 

Jeg har ikke prøvet at skrue helt ned på vandvarmeren og teste det du ønsker, men jeg tror ikke at der er forskel på gennemstrømningen om den varmer eller ej. 

Jeg er enig med GodeVen. 

Hvis nogen åbner for hanen et andet sted samtidig så falder temperaturen markant i badet.  

Jeg har en gennemstrømningsvandvarmer fra elvandvarmer.dk, som sidder efter min monoblock luft-luft varmepumpe, det fungere rigtigt godt og jeg har ikke oplevet at jeg kunne mærke noget temperaturfald i badet, når andre åbner for det varme vand. I starten bruger den det varme vand der er i buffertangen i udeenheden, men den er hurtigt tom og så varmer den bare det kolde vand op. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det er jo heller ikke gratis at have 200L varmt vand stående 24/7.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis