Udendørs vandhane på sommerhus med varme - problem med frost?

Hej alle kloge mennesker

Jeg har en gammeldags udendørs vandhane på et Kalmar sommerhus fra 1970, og jeg har 16 grader indendørs via varmepumpe. Tror I sådan en vandhane kan fryse til is selvom der er varmt i huset? Den kommer ud fra et rør i en væg ved badeværelset, og jeg har pakket den ind i en havehynde for lige at tage det værste frost. Røret er skjult i væggen, ingen mulighed for at lukke af med balofix - det tænkte de nok ikke over i 1970 hvor vintrene var koldere og hvor huset sikkert altid blev tømt for vand. Det plejer jeg ellers også at få gjort, men pga. corona er det rart at kunne køre væk fra byen :-) Hvad tænker I?


Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Hej alle kloge mennesker Jeg har en gammeldags... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er med garanti rigeligt når du også har varme på i hytten.

Du kunne jo lave den permanent som et skab, hvor man blot åbner en isoleret låge med nogle hængsler og slutter slangen til. 

Elektronikteknikeren
som flere har nævnt så er løsningen med en rigtig udendørshane den optimale, så behøver du ikke at tænke mere på den. Men en mere simpel og billigere løsning kunne være at montere en afspærringsventil inde på badeværelse, så kan du lukke den og åbne den udvendige om vinteren.
Hej solaris. Også en god ide. Tak. Dog er der lige det med røret som løber inde i væggen (se første billede), så uanset hvad skal en vvs derind og så kan jeg vel næsten ligeså godt få installeret den rigtige vandhane?

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Jo det ville jeg også gøre, dog koster en udendørshane 400-500 kr. og en ballofixen under 100 kr. arbejdslønnen er nogenlunde den samme. Jeg har dog ikke så meget fidus til skumgummi som isolering, så længe det er tørt er det sikkert ok, men hvis suger fugt så er isoleringsevnen lig nul, og du har jo kun den smule varme der siver ud gennem en isoleret væg. Hvis du vil tilføre en smule varme i kassen, så kan du anbringe en tændt 15w elpære i bunden af kassen, naturligvis i passende afstand til brændbart materiale.
Annonce
Hej alle. Vil lige skrive en opfølger hvis nogen googler sig til det her spørgsmål ude i fremtiden. Jeg nåede aldrig videre med at få installeret en rigtig udendørshane, men kassen med skummadras virkede som den skulle. Den holdte 11-12 graders nattefrost og 3-4 graders dagsfrost ud i 2-3 uger uden problemer denne vinter :-)

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Vi har haft et lignede system, og har haft en del problemer med frost. Men tror det kommer meget an på hvordan det enkelte rørsystem er bygget op... 
1976majbrit: Det er helt korrekt.
Det kommer også an på hvad der er umiddelbart indenfor. Står der skabe lige ud for den udvendige vandhane så kommer varmen i rummet jo ikke hen og påvirker ydermuren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1976majbrit skrev den 22-02-2021 21:27:00

Vi har haft et lignede system, og har haft en del problemer med frost. Men tror det kommer meget an på hvordan det enkelte rørsystem er bygget op... 

Vi havde 16 graders varme i hele sommerhuset og røret ud til udendørshanen løber inde i en væg og ud. Der er ikke andet der blokerer for varmen, så det er ganske rigtigt også en faktor for at det har virket. 


Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis