Sædevarme vw polo 1.2 tsi årg. 2016

Hej LDS.
Sædevarmen i min polo begyndte af slukke af sig selv efter 5-10 min i en måneds tid, og til sidst slukkede lampen på kontakten efter 1 sek.
Jeg har en formodning om at en varmetråd er knækket. Dog har jeg ikke haft noget knæ nede i sædet, og bilen er kun fem år gammel.
Jeg har så kastet mig ud i at undersøge trådene ved at afmontere sæde og betræk, men jeg kan ikke se noget som helst på trådene.
Mit spørgsmål er så: Er der nogen der ved om trådene nærmest er “brændt” over, hvis de er knækket. Altså kan man se en form for sort plet på selve måtten med sædevarme?
I så fald tror jeg ikke det er problemet. Og hvis det ikke er det, hvad er det så?
Sikringer er tjekket og stik sidder som de skal.
På forhånd tak.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er sædevarme i begge forsæder, kan du jo skille stikkene og måle modstanden på tråden. Hvis de er ens, går du videre og kobler dem modsat ( brug et par ledninger til at forlænge ) flytter fejlen med, er det forsyningen. Det kan være flere ting - relæ, stel, stik osv. Er det typen, der slår fra når sædet er varmt, sidder der jo en føler - den kan også fejle. Men først, check sikringer, ledninger, stik, spænding mv., så problemet indkredses.  Afbrændte tråde, vil give højere modstand eller " over limit ", mindre varme og måske trikke forsyning.
Håber det er forståeligt.
Vh. Carsten

 

Emog skrev den 15-01-2021 19:27:49

Tak for hjælpen, Carsten. Jeg kører på i morgen med fejlfinding efter dine råd :-)
 Pøj pøj - vær lige opmærksom på evt. sæde/gardin airbags - hvis de afmonteres, så fjern minus pol fra batteriet først.
 Mærker ECU'en fejl skal der slukkes lampe med tester.  - OG INGEN SPÆNDING I DISSE.!!!
 

 


 

Hej igen. Jeg har nu haft koblet førersædet til passagersædets forsyning, og den slog fra ligesom ved førersædets forsyning. Jeg prøvede så omvendt, med passagersædet til førersædets forsyning, og det virkede helt fint. Så der er ingen problem med forsyningen. Det er førersædet som den er gal med. Da jeg som tidligere skrevet ikke kan se noget tegn på afbrændte tråde, er det nok en føler. Hvad jeg kan se, hænger det hele sammen i selve varmemåtten. Så der er nok ikke andet for end at skifte varmemåtterne, desværre. En lidt dyrere omgang da jeg kun kan finde det til ca. 2300,- på nettet. 

Kan du ik flytte passagersædets varme tråde over på føre siden. så har du da i det mindste varme i bagdelen. Personligt bruger jeg aldrig sædevarmen. synes det er virkelig ubehageligt.
 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Måske varmelegemet er kortsluttet mellem trådene, så det bruger for meget strøm.
Hvis du har mulighed for det så mål ampere forbruget, og sammenlign med pasaser sædet.
Alternativt mål modstanden, dog nok ikke så nøjagtigt...

Vi prøver igen, i morgen --
I forhold til at bytte rundt på varmelegeme, tror jeg at bettemor bliver lidt sur😬 Jeg er ikke den helt store elektrikker, men kan jeg evt. få en idiot-sikker fremgangsmåde at måle ampere/modstand på sædet? Jeg har et multimeter, men jeg er ikke helt inde i hvordan jeg skal måle. Hvilken strømkilde skal man bruge for at kunne måle gennemgang? På forhånd tak.👍🏼
Ang.forbrugsmåling - i princippet skal dit multimeter sættes i serie med varmelegemet (husk at indstille probe ). Det kræver jo at stel el. forsyning adskilles og kan blive lidt bøvlet. Desuden kan de fleste metre kun tåle 10A, så der er fare for det brænder af. ( hvor stor sikring er der til sædevarme? ) Hvis ikke ledningerne er pakket for godt ind, så brug om muligt et tang amperemeter - alternativt sæt en 100W forlygtepære i serie i stedet. Er der mindre ohm"sk værdi på den dårlige, vil det givet kunne ses på pærens lys. Jens nævner kortslutning, hvilke jo betyder flere ampere (helt enig ) - er der i stedet afbrændte tråde, skulle forbruget teoretisk være mindre. 

 

Cpd, tak for svar. Det giver mening. Jeg kan ikke huske sikringens størrelse, men det tjekker jeg lige inden jeg går igang. Hvis nu det så viser sig at være kortsluttet, kan det vel kun laves ved at udskifte varmelegemet? Jeg kan vel ikke selv gøre noget ved det?
Sikkert ikke, men se lige medsendte link - det omhandler godt nok en 9N (2002) model, men lur mig om der ikke er visse ligheder.
SÆDEVARME
Go" vind..  

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis