Er det skimmel på mit loft? Og skal det afrenses

Hej LDS'ere.

Jeg er igang med renovering af gammelt kolonihavehus, og er nået til loftet, som skulle tilses og isoleres.
MEN. Det var en værre omgang. Loftet var kun halvt isoleret, og kun på en tredjedel af taget med en dampspærrer der bare lignede opskårene plasticsække. Derudover var der isoleret helt ud til kanten mange steder og generelt var der kun en meget tynd sprække for ventilation, hvis der overhovedet var en sprække.
Jeg har nu fjernet al den gamle isolering, støvsuget loftet for skidt, og gået igang med at skære en større rille under taget så det kan blive ventileret grundigt. Derudover har jeg købt 2 stk ventilationsriste til at sætte på hver gavl.

Billederne viser skaderne og hvordan der sidder kondens på flere af de søm der stikker frem.
Men er al den hvide belægning skimmel? Og skal det i så fald afrenses, eller er det nok at loftet nu bliver udstyret med ordentlig ventilation?

Jeg er ikke 100 % sikker på at fugten udelukkende skyldes kondens pga. dårlig ventilation, men kan også muligvis stamme fra en utæthed i taget. Jeg har dog endnu ikke fundet den endnu, så må op og ligge på loftet en dag når det øspjask-regner for at inspicere det.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den hvide belægning er meget almindeligt når der har været en smule fugt. Det kommer til at ligge i dvale når det bliver tørt. Jeg vil tro at en god ventilations sprække i begge sider er nok. Det er det normalt ikke i helårs huse, men mon ikke dit hus er smallere så vinden kan blæse igennem fra den ene side til den anden. Men et par huller i gavle vil ad hjælpe lidt.
Den meget blå plamage på et enkelt bræt kan jeg ikke genkende. Måske er det genbrugs bræt med maling på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu engang tak for svar Erik.
Det blå bræt er et malet genbrugsbræt - det bekymrende på det billede samt alle de andre er de fugtige mørke områder fra spærrene. Jeg krydser fingre for at det vil forsvinde ved ventilation, men har som sagt på fornemmelsen at der også kommer fugt udefra.
Ved nærmere eftersyn af tagpappet udefra kan jeg se at det er ret træt i det og gummilaget har set bedre dage. Derfor tænker jeg at give hele taget en omgang flydende tagasfalt til foråret. Og så nok lægge nyt tagpap om 3-5 år.

Mht. den nye isolering på loft, så har jeg læst en masse delte meninger om dampspærre. Min plan er ikke at lægge dampspærre da huset jo primært vil blive anvendt i sommerhalvåret, dog med periodevis ophold henover vinterhalvåret nu når det bliver isoleret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også