Spørgsmål til vådrum

Hej
Jeg skal til at renovere badeværelse og vil gerne lave det efter bogen. Helt konkret den bog der hedder "Vådrum, SBI-anvisning 252". Den har jeg anskaffet fra biblioteket og efter at have læst den igennem, har jeg stadig nogle spørgsmål. Men først lige en redegørelse for den ønskede konstruktion:

Rummet er ca. 2,4x2,3
Terrændæk: 400 mm EPS, 100 mm armeret beton m. gulvvarme, vådrumsmembran og fliser
Vægge i vådzone: Eksisterende træskelet, 15 mm fibergips, vådrumsmembran og fliser.
Vægge i vådzone: Eksisterende træskelet, 15 mm fibergips, glasfilt eller -væv med vådrumsklæber og vådrumsmaling.
Rummet ligger midt i huset, så der er ingen ydervægge.
2 af væggene har støbt sokkel. De 2 andre sokler er opmuret af mursten, men er skæve og i dårlig stand.
De tilstødende rum er nyrenoverede og har fået let terrændæk (Dvs. uden betondæk). Tidligere var der krybekælder. I det ene tilstødende rum er et tykt klaplag bevaret (soklen står på dette). I det andet rum er klaplaget fjernet og isoleringen hviler på afrettet sand.

Nu til mine spørgsmål:
1: De 2 skæve, dårlige murstenssokler skal skiftes. Da de ovenstående lette skillevægge er nyrenoverede mod de tilstødende rum, skal de bevares. Jeg regner med at lave en lave en midlertidig understøtning og opmure nye sokler med Leca-blokke. På undersiden af bundremmen sætter jeg murfolie, som nabogulvenes fugtspærre kan klæbes til. I mellemrummet mellem Lecablokke og murfolie kommer der et lille mellemrum der skal understøbes. Kan jeg bruge almindelig beton til dette eller skal der bruges ekspanderende beton? Det er jo kun lette, ikke-bærende skillevægge. Dog kommer der til at hænge skabe m.m. på den ene væg (Den der stadig står på det gamle klaplag). Jeg kan kun finde ekspanderende beton i 25 kg sække og jeg skal jo bare lave en fuge på 2,3+2,4m.

2: Hvordan skal fugtspærren (PE-folie) fra de tilstødende gulve videreføres? I tørre rum placeres den jo normalt på oversiden af et betondæk, men i et vådrum er der jo en vådrumsmembran her. Jeg kan forstille mig 3 løsninger: A: Fugtspærre over hele isoleringen med beton oven på. (Men det giver jo en dobbelt dampspærre, så det går nok ikke). B: Fugtspærre over isoleringen i kanten af rummet med beton ovenpå. Jeg har set lignende detailtegninger af dette ved ydervægge (https://info.rockwool.dk/da/den-lille-lune/nybyggeri-konstruktioner-og-u-vaerdier/ydervaeg/), men er usikker på hvor langt fugtspærren skal gå ind over isoleringen. B: Fugtspærren føres op og klemmes mellem bundrem og fibergips. Eller måske en kombination af B og C.

3: Væggene i fugtig zone skal som nævnt beklædes med glasfilt eller -væv (Har ikke besluttet mig til om det skal være væv eller filt endnu, så herefter siger jeg bare glasvæv) samt vådrumsmaling. Ifølge SBI-Anvisning 252 skal materialerne hertil være et samlet system, dvs. fra samme producent. De skal dog, modsat vådrumsmembranen, ikke være MK/ETA-godkendt. Alligevel skal det kunne dokumenteres, at de lever op til kravene til at blive godkendt. Det er jo ikke helt nemt, at finde ud af hvilke produkter, der lever op til dette, men hvis jeg vælger en anerkendt malingsproducent, burde jeg være på den sikre side. Særligt hvis de selv nævner noget med et "vådrumssystem". Men jeg har et problem med glasvæven. Ifølge anvisningen (6.4.4) skal glasvæv eller filt have en minimumsvægt på 100 g/m2. De eneste væv jeg har fundet er dem der er forgrundet - de ugrundede ligge typisk på 35-45 g/m2. Selvom det sikkert er en god ide at bruge forgrundet væv, er jeg usikker på om grunderen kan regnes med i minimumvægten eller om det er den ubehandlede væv, der alene skal have denne vægt. Kravet til glasvævets vægt har jeg i øvrigt kun set omtalt i anvisning 252 og Danske Malermestres vådrumspjece (Der er baseret på anvisningen). Ingen producenter nævner det.
Nogle malingsproducenter har et vådrumsprogram, men producerer ikke selv væv. Typisk består systemet kun af grunder/lim (samme produkt) og vådrumsmaling. Kan man så bare selv finde et passende væv? Producenterne gør heller ikke meget ud af at fortælle, at man skal bruge en bestemt vådrumsspartel eller forankringsgrunder("blåt vand") i deres vådrumssystemer. I andre sammenhænge plejer de eller nok at være gode til at promovere hele deres produktprogram.

4: Vådzonen dækker de nederste 100 mm af væggen. Her sætter jeg sokkelfliser på 100 mm. De sokkelfliser man kan købe dækker typisk kun 70-90 mm, men jeg regner med at skære dem selv (Det er nok også billigere). Men ifølge anvisningen skal der være et overlæg på mindst 30 mm - gerne mere - mellem gulvets membran og væggens malebehandling. Se illustration fra anvisningens figur 86 (Der også findes i førnævnte vådrumspjece som figur 13):

Her er overlappet dog 50 mm. Spørgsmålet er om vådrumsmembranen kan gøres jævn nok i overlægget til at man kan lægge væv eller filt ovenpå? På billedet er der spartel lige over membranen for at udjævne niveauforskellen, men må denne spartel gå ind over memnbranen?
En anden lille detalje på billedet er den akrylfuge, der er på sokkelflisens overkant med væv og maling udenpå. Jeg vil mene at kanten af vævet er ret udsat her. Den eneste malingsproducent der beskriver overgangen til sokkelfliser er Jotun. De skriver:
"Når der anvendes sokkelklinker skal vægfladen færdigbehandles med hele malingssystemet, inden
sokkelklinkerne sættes op. Malingssystemet skal overlappe gulvmembranen med min. 25 mm. Sokkelklinkerne sættes op, og der lægges egnet vådrumsfugemasse i overgangen mod malingssystemet."

Her ligger vævet således bag fugen. Hvilken metode er mon den bedste?

5: Skal der maling og væv bag skabene, der står i fugtig zone? Og skal der manchetter e.l. omkring de gennemføringer (Vand afløb og el), der er skjult bag disse skabe? Eller er det nok med manchetter i vådzonen?

Jeg har sikkert flere spørgsmål, men det er blevet "lidt" langt så jeg må hellere stoppe nu. Jeg håber jeg får svar på det hele. Ellers må jeg oprette separate tråde.

Palle Dam
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Du kan bruge almindelig beton / cement mørtel til de øverste 1-2 cm På den lille tykkelse er det mikroskopisk et det synker. Det har ikke nogen betydning. Du skal ikke blande det tyndt, men sådan at det kan stoppes ind men fugeske.
2. Jeg mener ikke at der skal bruges folie fugtspærre når der kommer vådrums membran.
3. den del ved jeg ikke noget  om
4. Jeg mener der bør spartles hen over samlingen og vævkanten føres de 25 - 30 mm ned bag sokkelklinker.
5. Kun manchetter i vådrums zone m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan købe ekspanderende i mindre sække hos betonapoteket

https://www.beton-apoteket.dk/produkt/heydi-rapid-ex/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
3. Jeg endte selv med at købe et sammenhængende system i ‘Bauhaus i Malmø. I Sverige kan filt + malingsystemer godkendes til brug selv i vådzonen.. Beckers (som leverede systemet) forhandles også i Danmark. Det består af Beckers Vådrumsgrund til grunding og klæbning af filten, særlig tæt filt + en særlig vådrumsmaling. Jeg har set vådrumsgrund og maling til salg i Danmark. Så mon man ikke også kan få filten med, hvis man ringer og spørger Beckers pænt?

NB: Mener det er deres BECKERS G135 V der er til vådrum?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også