Skal bor være runde?

begyndte at rode op i de gamle bor, for at få lidt styr på dem. Der bemærkede jeg, at alle mine bor, både standart byggevarehus kvalitet, men også det, jeg tror der kaldes fræsede bor, der også er lavet af bedre stål. Fælles var, at når jeg lod dem trille over et ligeplan, var Det tydeligt, at de var langt fra runde, de dyre bor klarede sig dog bedre.
Så jeg tænkte, at det aldrig vil kunne give et flot hul. Men nu ved jeg meget lidt om bor, og er nysgerrig på, om der skulle være nogen, der kan forklare mig, om jeg fokusere på noget ligegyldigt, eller måske bare har mange ringe bor.
Nu sidder jeg med præcisions slibestenen og prøver at slibe dem mere runde. Det ser godt ud, men er det spildt arbejde?
Ærbødigst Metal-jens
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de skal da helst være runde, og ikke slå, men måske er det spiralen der snyder.
Prøv at kik om de løber lige når de er spændt op i borepatron, eller konus..

Det vigtigste for at de laver præcise huller, er at skærene er lige lange.. 

Vi prøver igen, i morgen --
Hej BentJeg skulle lige tænke over dit svar, men jeg tror godt jeg kan se pointen. Vil du mene, at et bor med 250 facetter istedet helt rundt, vil gøre arbejdet ligeså godt. Umiddelbart tror jeg at det gør det, hvis det blot er lige. Tak for den vinkel.
Kvalitets bor, er som regel slebne i spiralen, og ægkanten, så her er de runde, forstået på den måde, at de løber koncentrisk med skaftet på boret. (og det burde de billigere valsede bor også gøre)


Vi prøver igen, i morgen --
Det rigtige ord er nok, at de skal være symmetriske omkring aksen... skønt den holder heller ikke rigtigt, da der findes bor med kun ét skær.
Takker for de gode svar, nu har jeg fået styr på den del af boret’s teori.

taknemligst jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis