Opbygning af vægge ved åbning af loftsrum

Isolering/opbygning af loft/vægge til kip/hems.

Overvejer at bygge hems på loft i ældre hus fra 1940’erne. Dvs åbne op til kip hvor en del af loftet så bliver åbent loftsrum ned til stue på 1.sal. Trappe op derfra til hemsen. Der ligger lysbro tegl på taget og der er ikke undertag på. Loftet virker tørt og i god stand over det hele. Hvordan ville I bygge væggene op? Umiddelbar plan: træ skelet, isolering minimum 200mm, 1 lag OSB plade, 1 lag gips.

Lyder det fornuftigt?

Og så er der den klassiske dampspærre diskussion. De fagfolk jeg har vendt det med mener ikke det er et must, pga det er et ældre hus og så længe der er ventilation (min 50mm) imellem isolering og tagsten så er det nok til at huset kan ‘ånde’. Argumentet er altså noget i stil med at man alligevel ikke kan tætne et ældre hus af den type fuldstændigt og at ventilation er vigtigst. Men kom gerne med jeres løsninger🙂
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvem som har forslået at droppe dampspærre men det giver ikke mening for mig. Med kun 200mm ville jeg tilgengæld anbefale en lav klasse 32 eller lavere hvis det er kommet. Det svarer til mere fordi isoleringen er mere effektiv også er dampspærre endnu mere vigtigt
At have en dampspærre går det også mere fleksibelt hvis der en dag skal nyt tag på. Ellers vil det stille en del begrænsninger.

Derudover ville jeg starte med at gå understryge ingen på taget grundigt igennem og opfriske inden du lukker af.  Det vil ikke være sjovt at få for meget fygesne eller lignende ind i sådan en konstruktion.


Ask
Den med at dampspærre kan undværes kommer af nogle forsøg på  anerkendt laboratorium. Men forsøg var at undvære dampspærre hvor der var gammelt tæt pudset loft. Altså den type loft som blev pudset op på tæt forskalling og tagrør.
Det er ikke alle typer loft som er så tætte.
Den udluftning der nævnes er jo gældende i stort set alle typer byggeri.
Men du skal nok overveje hvor meget plads der egentlig bliver over hanebånd når nu udluftning, isolering og loft tager noget af pladsen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I vores.muremester villa har vi også åbnet til kip på 1. Salen. Vi har ikke hanebånd men de mere klassiske spær som jeg vil tro spørger også har.

Der er ganske rigtigt ikke plads til kæmpe hemse, men vi har fået en fin soveplads i det ene rum og en smule opbevaring i det andet.  Vores hemse er lavet i den ene langside af huset. Havde man lavet en hems på tværs kunne man nok have fået mere ud af det (mens et passeret ikke med de rum vi ville have nedenunder). Vi har også fået ovenlys i oppe ved kip hvilket giver et dejligt lys i rumne. 

Vores vægge er iøvrigt med 2 lag gips, dampspærre, 250 mm klasse 32 isolering, diffusionsåbent undertag og tegl. Der er ventilering ude i konstruktionen. Vi fik det hele lavet samtidig med nyt tag. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis