Ventilation - dimensionering

Hej, håber kategorien er korrekt, selvom det ikke ligefrem er et hus jeg skal lave.

Jeg skal bygge en lydtæt kasse som skal indeholder en projektor. Projektoren afgiver varme og skal derfor have sikret en god luftudskiftning i denne kasse.

Så mit spørgsmål er: Jeg ønsker at udskifte luften i kassen ca 4 gange i minuttet. Det er "nemt" at finde blæsere som opfylder dette krav da jeg kender kassens volume. Men hvordan påvirker diverse rør og bøjninger blæsernes egenskaber?

F.eks. en blæser som flytter 160m3/h. Hvis jeg tilføjer et 160mm rør med en 90 graders vinkel på midten, hvad bliver værdien af luftudskiftningen så? Kender I formlerne om skal bruges til, at tage højde for dette?
Hej, håber kategorien er korrekt, selvom det ikke... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jonas_h skrev den 13-01-2021 20:25:45

 Det er stort set det der er planen. Ville lave to rør - et med indsug og et med udsug og placere dem i hver side af kassen så det tilsvarer hvor projektoren tager kold luft ind og blæser varm luft ud.


Hvorfor foreslår du ventilator længst væk fra kassen? Tanken var at ventilator skulle være placeret tæt på kassen med lænst væg fra rør-åbning. Netop så lyden af ventilator blev reduceret væsentligt i det lange rør - evt. vinklet for at reducere lydniveauet yderligere.

 Jo længere du flytter ventilatoren, jo længere væk er lyden, den vil vandre i røret naturligvis, men selve suget har jo også en lyd. 

Du kan bruge en badeværelses ventilator, den skal nok kunne sige luft igennem den kasse og de rør uden de store problemer.

Men du vil jo naturligt have en åbning til linsen hvor luften også vil trække. 
Er du sikker på at glas foran linsen ikke forvrænget billedet? Hvis du udformer kassen, så der ingen rette vinkler er i den, vil det være med til at dræbe lyden. Afvigelsen fra 90° behøver kun at være 5 til 10­° for at være effektivt.

fase
S. Fabrin skrev den 14-01-2021 18:55:21

Er du sikker på at glas foran linsen ikke forvrænget billedet? Hvis du udformer kassen, så der ingen rette vinkler er i den, vil det være med til at dræbe lyden. Afvigelsen fra 90° behøver kun at være 5 til 10­° for at være effektivt.

 Ja er sikker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis