Kabel til 16 amp

Hvilket kvatrat skal en kobbertråd i et kabet have for at kunne bære 16 amp = 3500 watt ved 230 volt og hvad vil det være i tykkelse målt med en skydelære.
Volmer.

VH
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det til fast installation eller som tilledning?

fase
Det er et kabel med face nul og jord som skal trækkes fra huset og ud til garagen til et CEE stik.

VH
I gamle dage før 2019 var 2,5 mm ok. 
Den hurtige med de nye regler skal det være 4 mm2 , men måske kan det beregnes til 2,5 mm2 men det kommer an på omgivelses temperatur, parallelføring og indlejring i isolering m.m.
4 mm2 har kobber på ca. 2,26 mm i diameter
2,5 mm2 har kobber på ca. 1,78 mm i diameter.
Men det fremgår næsten altid af tekst uden på kablet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det er stykke gummikabel eller et stykke kabel til fast installation? Hvis det er til fast installation, som din beskrivelse tyder på, skal du for at være sikker vælge et stykke 4 mm2. Det er det der står i den ny standard. Jeg talte forleden med en installatør, som sagde: " Ja det kan godt være, at der står sådan i standarden, men nu har jeg brugt 2,5 mm2 og 16A sikringer i mange år, det bliver jeg ved med".

fase
Annonce
Tak for svarene.
Volmer.

VH
Må jeg spørge hvorfor man pludselig har lavet det om? en 4 kvadrat x5 er jo da noget mere træls og dyrere end en 5x2,5. Og der har vel ikke været i hav af brande opstået med 2,5?
subwoof skrev den 13-01-2021 21:16:58

Må jeg spørge hvorfor man pludselig har lavet det om? en 4 kvadrat x5 er jo da noget mere træls og dyrere end en 5x2,5. Og der har vel ikke været i hav af brande opstået med 2,5?

Grunden til, at det er lavet om, er, at der i Danmark har været noget, der blev kaldt 70% reglen og som nu er ophævet. Jeg har heller ikke kendskab til brande forårsaget af brugen af 2,5 mm2 sammen med 16 A sikringer, men det ændrer ikke at værdierne er ændrede.



fase
Tak for svarene, Til subwoof, det er kun et 3 lederkabel jeg skal bruge = face nul og jord da det kun er med 230 volt og et forbrug på 3500 watt i op til 5 timer, det er til opladning af en plug in hybrid.
Mvh Volmer.

VH
Det er da en meget vigtig oplysning at få. Du skal bruge det til opladning af en elbil. Det betyder, at der stilles andre krav til kablet. I dir tilfælde ville jeg trække et 5x4 mm2 kabel og evt. afslutte i et CEE stik. En normal stikkontakt må ikke belastes i så lang tid med den belastning. I øvrigt ville jeg få lavet en gruppe med egen sikring og HPFI/RCD relæ, som er beregnet til ladning af elbil.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis