Fjerne tynde loftplader

Vi er lige flyttet ind i et hus, hvor der i tilbygningen (fra 1974) har nogle tynde (måske gips?) plader i loftet. De virker meget uholdbare og ustabile - og det lyder umiddelbart som om, der er hult oven over.
Vi vil gerne have et glat og plant loft i stedet, og en maler anbefaler fuldspartling som det billigste.
Dog er vi lidt hook på at se, om vi kan vinde lidt lofthøjde ved at pille dem ned (der er nu ca. 2,3 m på det laveste sted) - og derudover få etableret et lidt stærkere loft, der fx kan holde til ophæng af lamper, en gynge til vores datter osv. Det nuværende loft tør vi ikke hænge noget tungt i.
Jeg leder efter svar på:
1) Hvad der evt. kan gemme sig over et loft som dette i en tilbygning fra 70’erne i et hus fra 50’erne?
2) Hvor stort et projekt, det vil være at genskabe et pænt loft efterfølgende, hvis vi river det gamle ned?
3) Om det blot er bedre at bevare det nuværende loft og fuldspartle?

Vi kan lidt selv, men er også villig til at betale en fagmand for arbejdet.

Tak for hjælpen.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være gipsplader, men jeg tror det er en slags masonite plader. Der er en type loft som kommer fra samme fabrik som fast undertag nemlig Huntonit. Du kan sikkert stort set hænge alt op i langs gående samling imellem plader. Der er der en forskalling.
Hiver du det ned møder du sølvpapir (alucraft) som er sømmet op på denne forskalling. Derover isolering som støver MEGET hvis det hives ned. Derudover er der sikkert elinstallationer selv om jeg ikke præcis ser lampesteder.
Om loftet kan hæves kommer mest an på om der er spær som forskalling er sat næsten direkte op på.
Men der er sandsynligvis ikke noget at hente der.
Hvis du fuldspartler mister du jo lidt orienteringen i forhold til hvor samlinger er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
... og dine loftplader vil med tiden hænge endnu mere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når de har siddet der i over 40 år, så er det nok begrænset hvor meget det ændrer sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selv stået i lignende dilemma i vores 60'er villa. Se eventuelt fremgangsmåde og billeder ​her . Det holder fint og flot endnu 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også