Grave eller fræse køkkenhave-jord urørt i 14 år?

Hej alle,

I disse dage er jeg i gang med at konvertere et stykke græsplæne til køkkenhave. Efter at have fået en masse gode råd fra LDS-kollegaer her https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235251/s/konvertering-af-graesplaene-til/pg/3, valgte jeg at skrælle græsset af, ca. 8 cm, således at min nye køkkenhave nu er et stykke med bar jord, som ikke har været rørt i de 14 år, der har været græsplæne. Før det, var der landbrugsjord, så sidst jorden blev rørt for 14 år siden, var det antagelig ved en "almindelig" pløjning med traktor.

De næste, der skal ske, er, at jeg skal tilføje noget jordforbedring https://havehandel.dk/produkt-kategori/jord-og-muld/jordforbedring/ som anbefalet af "Nizlor" i ovennævnte tråd. Jeg agter at sprede jordforbedringen ud over hele arealet og derefter fræse det ned med en almindelig havefræser, som angiveligt kommer 33 cm ned i jorden, dvs. godt og vel et spadestik.

Dette giver anledning til følgende spørgsmål, som jeg håber, nogle velvillige sjæle her på siden vil give nogle gode inputs til:
  1. Kan jeg blot sprede jordforbedringen ud nu og derefter fræse det ned (som profilen "Nizlor" gjorde ref. ovenstående tråd)? Eller:
  2. Er det en god idé allerførst at grave haven på gammeldags manér med en spade for derefter at sprede jordforbedring og så til slut fræse? Jeg har en idé om, at en gammeldags spadegravning "lufter" jorden bedre end en fræset jord, som jeg har en idé om, let "falder sammen". Jeg tænker, at en sådan "luftning" er relevant, når jorden ikke har været rørt i 14 år. Er det mon nonsens?
  3. Uanset hvordan jeg gør noget af ovenstående, hvornår bør jordforbedringen så fræses ned?
På forhånd mange tak for jeres interessante inputs.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hej alle, I disse dage er jeg i gang med at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mine erfaringer her fra 2860 (så har I en idé om jordtypen):
Jeg gravede et stort spadestik ned, vendte alle tørv lige så fint med græsset nedad, kultiverede de værste klumper, rev det (og knuste de resterende klumper) hvorefter jeg såede diverse køkkenhaveting og lagde kartofler. Jeg har høstet ganske fint, kun gulerødder er aldrig blevet en succes, de splitter rødderne. Synes ikke jeg har haft det store problem med nogen former for utøj andet end i fruens kål, men nu er jeg gået over til kun at dyrke kartofler, jordbær og ærter på 1/3 hver og bytter så rundt hvert år. (Køkkenhaven blev desværre sløjfet i år).

Så, mit råd må være, vend det jord du har nu med spade/fræser, når du har tid, på med noget jord, sæt 2 sorter solide kartofler, forsøg med nogle gulerødder (sæt også lidt ude ved kanten, så kan du selv afgøre om de bliver dårligere). Min erfaring med de gængse kartofler er, at det ikke er nogen videnskab at dyrke, medmindre de drukner eller tørrer ud. Og så er kartofler også rigtig gode til at få løsnet jorden med.
Fantastisk med alle de gode svar! :-) Nok ingen tvivl om, at en køkkenhave dybest set er en videnskab, men tilsyneladende kan man være heldig at slippe igennem på mange forskellige måder. Tror, at de mange forskellige erfaringer måske buder i de mange forskellige jord- og græstyper og dermed divserse skadedyrs lyst til at have boet i dem. På min lille matrikel (knapt 1000 m2) har jeg én have på hver side af huset - nord og syd - og jeg har i den ene have oplevet mange larver i græsset, mens jeg i den anden næsten ingen har set. Heldigvis er det i haven med få larver, at jeg nu er ved at anlægge køkkenhaven.

Det, jeg vælger at gøre nu, er at:
1) Fræse jorden, når den værste vinter er væk - håber på start marts
2) Sprede indkøbt kompost ud
3) Fræse igen.
4) Så, plante, lægge alle slags grøntsager inkl. kartofler og gulerødder, og så blot krydse fingre og håbe på det bedste. Faktisk er jeg gået hen og er blevet helt nysgerrig efter at finde ud af, hvor galt det mon kan gå :-)

Tak til alle bidragsydere her i tråden - det har været en stor hjælp!

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren

Har du overvejet højbede ?

Da jeg lavet køkkenhave skrællede jeg 10 cm græs/jord af og smed grus på og lavede højbede. Derefter kom en vognmand med højbedsmuld og smed det i kasserne med grabben. Super dejlig jord.

Kasserne er lavet at 35 mm tykke lærketræ plader der tidligere er brugt som støbeforme til cement. De er nok svære at skaffe i dag, men der er jo mange andre muligheder for opbygning af bede.

Stort arbejde, men jeg har ikke fortrudt et øjeblik. Super nemt at holde og en fornøjelse at arbejde i og se på.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hej Jens J,
Højbede synes jeg umiddelbart er overkill, men måske ændrer jeg mening efter nogle år med en almindelig "flad" køkkenhave. Uanset hvad, så mange tak for dit input - og flot ser det jo ud! :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis