Forskalling af lofter og vægge i parcelhus fra 67.

Hejsa!
Jeg har købt hus og er gået i gang med renovering. Vi opdagede at der sad celotexplader på væggene, så dem har vi fjernet på indvendig side. Nu består ydervægge af 80mm træskelet med isolering, en tynd celotexplade og så kommer skalmuren.
Min plan er så at smide dampspærre på træskelettet, 45mm regel udenpå, isolering i den konstruktion og så en fermacellplade som afslutning.
Jeg har også revet lofter ned, så jeg er oppe ved spær og isolering (built-up tag). Her vil jeg så smide dampspærre på spær, 20mm forskalling og så 2 lag gips. Eneste bekymring her er om der er plads til PL dåser. Umiddelbart har min elektriker sendt et billede af en PL dåse som måler 55mm, og den bliver vel for stor. Så har jeg set at man kan få dem mindre, men ved ikke om de kan bruges.

Er det den rigtige måde jeg vil gøre det på, eller skal jeg gøre noget anderledes?

På forhånd tak :)

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved væggen bør du udvide de 80 mm så meget som muligt. Jeg er klar over det stjæler plads. Damspærre bør som tommelfingerregel ikke placeres mere end 1/3 inde i konstruktionen, hvilket den gør her. 
Ang. PL dåser så skal de placeres sådan at de når meget tæt på bunden af gipsloft. Desuden må de godt skubbe lidt til dampspærre.
Så med 2 lag gips, 20 mm forskalling og lidt skub på dampspærre så kan det gå. Man kan få en lille PL dåse men der er ikke meget plads i dem, så dem undgår vi helst.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, super med PL dåser. Så kan jeg godt begynde at forskalle i morgen.
Mht dampspærre 1/3 inde i konstruktionen, så kender jeg godt den regel. Nu placeres den mellem 80 og 45mm isolering, så tænkte at det måske lige gik. Men så skal jeg måske smide et halvt forskallingsbræt på den eksisterinde konstruktion og lidt ekstra isolering ind der? Så får jeg omkring 100mm isolering inden dampspærre
Hej.
Dine vægge vil med garanti være rentable og skal herfor overholde bygningsreglementet med samlet min. 250 mm isolering i vægkonstruktionen.

Hvis loftkonstruktionen har ligmed eller mindre isolering end 100 mm så vil din loftkonstruktion med garanti også være rentable og skal herfor overholde bygningsreglementet med samlet 300 mm isolering. Dog skal der min. være 2300 mm lofthøjde for gulv af. Dette vil afgøre isoleringstykkelsen.

Bygningsreglementets krav desværre.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skal jeg forstå det sådan at jeg faktisk SKAL have 250mm isolering i væggene, når jeg nu har valgt at rive celotexpladerne ned? Det vil jo så kræve at jeg får omkring 17cm mere isolering ind, som jeg så samtidig mister i plads indvendig.
Loftet er isoleret med 250mm
Annonce
Jeg læser med, og tillader mig at spørge lidt🙂
Det er ikke nævnt, hvor meget isolering du har i taget, men jeg gætter på det ikke er alverden, hvis du kun har 80 i væggene ?

@ Martin H:
Hvordan forholder spørger sig, hvis han ikke har mulighed for at lave de 2300mm loftshøjde (f.eks. grundet vinduers placering)? Altså der er hverken mulighed for øget isolering, eller optimal loftshøjde.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du overhalede mig indenom mht loftet🙂

Altså, skal det forstås som om der kun er 80mm isolering i din ydervæg?
Er det helårsbeboelse? Det lyder helt vildt.

Du vil muligvis kunne hente lidt på tykkelsen, med andre isoleringsmaterialer f.eks. King span.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jep kun 80mm og ja, det er et helt alm parcelhus.
Kingspan er vel en mulighed, men vel også en dyr affære.
Det var jo oprindeligt meningen at der kun skulle males og slibes gulv. Tog kun celotexpladerne ned pga brandfaren og så jeg kunne få trukket ny strøm.
Der er i øvrigt en del store vinduepartier på ydervæggene, hvor der er radiator under. Her kan jeg ikke efterisolere væggene, da jeg jo så kommer i karambolage med radiatorerne
Du har lige overtaget det, Ikke? Hvad siger energirapporten? Måske bare mig der ikke ved nok, men der må da være et enormt energiforbrug?
Er en facadeisolering en mulighed? Altså udvendig efterisolering..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jo, overtaget her 1/1. Energirapporten ser faktisk fin ud, alt taget i betragtning, energimærke D.
Vi har en fin facade i mursten, så den vil vi helst ikke røre.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også