Afbryder spørgsmål

Hej alle sammen

Jeg skulle skifte en afbryder idag men det virkede ikke så nu bliver der tilkaldt en elektriker.

Jeg skal lige forstå det rigtigt, den hvide ledning i bunden er fasen og de 4 huller i toppen er til 2 udtag ik? Men hvorfor er der tre ledninger toppen?

Hvis man piller den hvide af (i køkkenet) , så slukker tv som er i stuen, det lyder bare mærkeligt i mine ører. Hvad tænker i ?

(Den ene hvid ledning mener jeg at den går til stikkontakten)

Mange tak

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gkhnn skrev den 10-01-2021 21:12:18

Jeg skal lige forstå det rigtigt, den hvide ledning i bunden er fasen og de 4 huller i toppen er til 2 udtag ik? Men hvorfor er der tre ledninger toppen?

Hvis man piller den hvide af (i køkkenet) , så slukker tv som er i stuen, det lyder bare mærkeligt i mine ører. Hvad tænker i ?

(Den ene hvid ledning mener jeg at den går til stikkontakten)

Mange tak

Dit billede viser en kroneafbryder altså to afbrydere kombineret sammen.

Faserne skal i klemmen med mærket L. Der er plads til to ledninger nemlig fasen og lusen ned til stikkontakten. Tændledningen skal i en af de nederste klemmer, så burde det virke.
Hvis du piller den hvide af i køkkenet, ser det ud til,at du fjerner forbindelsen til stikkontakten i stuen. Det er en almindelig installationsmåde, at sløjfe fase og nul fra punkt til punkt, så der er ikke noget mærkeligt i, at fjernsynet bliver slukket, når du fjerner fasen i køkkenet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis