Rejseforsikring og uheld i Danmark

Jeg har en årsrejseforsikring.
Eftersom det har lange udsigter med hensyn til at rejse udenlands, så føler jeg ikke det store behov den den lige p.t., og vil da gerne spare de penge.

Men hvordan er man stillet (uden rejseforsikring) ved et uheld i Danmark. At gå glip af en uges forudbetalt ophold på en camping plads/en uges ophold i et sommerhus på grund af sygdom, ligger noget under (i hvert fald ) i min situation, udgifterne til en charterrejse for to.

Og nu kommer mit spørgsmål. Hvordan er man stillet med hensyn til hjemtransport i Danmark, hvis man bliver alvorligt syg “i den anden ende af landet”? Det er jo blandt andet på grund af risikoen for hospitalsophold og evt. efterfølgende sygetransport, at man typisk har en rejseforsikring ved udlandsrejser, skirejser mv.

Jeg synes ikke jeg kan finde nogen steder, som omtaler “dækningen” på det gule sundhedskort ved sygdom i Danmark. Der står lidt om at en læge skal beslutte, at hvis man er sengeliggende så skal  man transporters i ambulance mv. Det er som at det man kan finde på nettet kun omtaler “sygdom i udlandet”!

Er der nogen, som er inde i reglerne?

Træd ikke på mine ledninger :o)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at transport for danskere i DK er gratis ml sygehuse. Hjemtransport skal du selv stå for els med taxi. Nuvel det er ikke gratis men intet at regne imod en sygetransport hjem fra et andet kontinent.
Reglerne er nok ikke generelle, men defineret i dine betingelser, så det er dem du skal kigge på. Ved dog at flere selskaber opdaterer deres betingelser ved nytegning. Dvs hvis du opsiger og gentegner kan der snige sig klausuler ind omkring eks pandemier som din nuværende forsikring er mere gunstig for. Så ring og snak med din forsikring for klarhed
Der er ikke i det danske sygesikringskort nogen form for forsikring, hjemtransport eller tilsvarende.

Hvis du derfor bliver syg i den modsatte ende af landet vil du blive behandlet på det lokale sygehus/læge. Når du er i en tilstand hvor du kan blive udskrevet vil du blive udskrevet og det er derefter op til dig selv at blive transporteret tilbage til dit hjem. Hvis du trods det at du er udskrevet ikke føler du er i en tilstand til at tage med fx DSB vil det være for egen regning at arrangere anden transport - fx ved at betale din nabo, Falck eller en taxi for til at hente dig.
Der er ligeledes heller ikke i det offentlige system nogen form for forsikring for mistet hotel, camping plads mm - Igen skal du betale en (afbestillings) forsikring for at få en dækning.

Nu ved jeg ikke hvordan din egenbetalte rejseforsikring dækker det må du selv checke op på.

Nu er der jo forskel på hvad folks økonomi herunder hvad folk kan klare i uforudset udgifter men nu er udgifterne du kan få i DK til hjemrejse jo forholdsvis begrænset i forhold til de udgifter der kan komme i forhold til fra udlandet.

Mange personer har et falck abonement i forbindelse med deres bil-forsikring, og dette dækker ofte også sygetransport, så tjek op på dit falck abonement.

 

Jeg har fravalgt Falck for mange år siden, så ingen dækning dér. 😇

Jeg tager lige en drøftelse med fruen. Tak for jeres input. 😎

Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er da rig mulighed for at rejse til udlandet. Så det er måske lidt sent i forhold til corona at slette den del af forsikring.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Indlægget er ca 1 1/2 år gammelt, og som udviklingen er sket med corona, så kan man godt rejse udenlands igen - hvilket jeg også gør i august 😎✈️🍸

Træd ikke på mine ledninger :o)
Undskyld det så jeg ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis