hjælp til at forstå tilstandsrapport K3´er

hej. vi er et par som gerne vil købe hus for første gang, og har fundet et hus som vil passe perfekt til os.
Men vi har lidt svært ved at forstå nogle K3´er og se hvor dyrt det egentlig bliver at lave, og ikke mindst hvor omfattende det er. 
jeg håber virkelig der er nogen her inde som kan hjælpe mig :D
det drejer sig om følgende:

1- Tagsten ligger skævt i områder, hvilket ses på alle tagflader. Mod nord er der konstateret enkelte revnede tagsten og mod øst er tagstan ikke ført korrekt udover vindskede.

2- Undertag har flere defekter og er utæt. Se f.eks. mod nord og syd.

3- Gennemføring af aftræksrør/skorsten i undertag er ikke tætsluttende eller mangler undertagskrave. Se f.eks. mod nord.

4- Ventilationsriste i sokkel er stedvist placeret tæt på terrænniveau, hvilket især ses mod vest.

5- Der er gulvklinker med mangelfuld vedhæftning til underlaget i det lille badeværelses bruseniche samt i det store badeværelse. Hele det store badeværelse betragtes som vandbelastet, da der ikke er afgrænsning omkring badekar.

6- Der er vægfliser med mangelfuld vedhæftning til underlaget i det lille badeværelses bruseniche samt i det store badeværelse. Hele det store badeværelse betragtes som vandbelastet, da der ikke er afgrænsning omkring badekar.

7- Der er stedvist defekte/revnede fuger i badeværelser. Det ses f. eks. i samling mellem væg og gulv samt mellem gulvklinker i det lille badeværelses bruseniche, omkring badekar i det store badeværelse og mellem vægfliser i det store badeværelses brueniche. Hele det store badeværelse betragtes som vandbelastet, da der ikke er afgrænsning omkring badekar.

8- Der er afstand og synlig betonkant mellem afløbsskåle og riste i gulvafløb og afløbsskåle er med rust/tærring. Forholdet er konstateret i begge badeværelser.

vi tænker der skal nyt tag og laves noget på badeværelset.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja når undertaget også er defekt, så er den bedste løsning et nyt tag, men det er jo dyrt.
Så ved jeg ikke med badeværelset, personligt kunne jeg nok godt leve med det, men skal det være 100% i orden er det nye fliser, og sikkert også ny fugtspærre under fliserne, så kan afløbet jo nemt fikset i samme omgang..


Vi prøver igen, i morgen --
Ved ikke med priser, men få en håndværker til at give tilbud på tag, og fliserne på badeværelset.
Men det bliver nok ret dyrt, mit gæt 350000 - 500000 for at få lavet tag og badeværelse.


Vi prøver igen, i morgen --
i badeværelset er det vigtigste nu og her at få lagt en ny fuge da der står den gamle er revnet, fx mellem gulv og væg.. det koster ikke meget.. det med at fliser ikke vedhæfter ordentligt er en typisk fejl som mange har, også uden at de aner det.. jeg tror ikke det betyder særlig meget... i så fald burde de fleste med 70'er badeværelser også pille fliser ned og nye op.. så det ville jeg ikke bekymre mig om i jeres tilfælde som et nu og her projekt.. det er klart at hvis i regner med at kunne huset de næste 30år - så på et eller andet tidspunkt skal i jo nok renoverer dem alligevel..  betonkantet i jeres afløb er mig bekendt lidt samme historie- mange har det.. skal i skifte afløbet ud med noget lovlig så gætter jeg på i skal bruge 10.000kr.. men ring til en tilfældig vvs mand og spørg.. de laver sikkert netop den operation ganske tit... 
Enig i de andre svar. Undertag er svært at reparere, da hele taget skal af, og så kan man lige så godt ligge et nyt på. Det løser så også problemer ved skorsten.
Ventilationsriste skal man være opmærksom på. Men så længe de ikke er dækket, er der ikke noget problem. Man kan evt. grave lidt jord af, hvis den ligger meget tæt på risten.
Klinker uden vedhæftning finder du i næsten alle tilstandsrapporter. Behøver ikke være kritisk. Men de revnede fuger skal repareres - ikke noget som er dyrt.

Jeg tænker at I vil have glæde af at se ejendommen sammen med en rådgiver. Et er hvad der står i tilstandsrapporten. Det står der hovedsageligt aht. forsikringen, som så ikke skal dække de skader. Noget andet er om skaderne er kritiske og/eller dyre at reparere. Og har man ingen erfaring med det, så er pengene på en bygningssagkyndig eller håndværker til en gennemgang nok givet godt ud.
I øvrigt kan K1/K2 være meget dyrere at reparere end K3. Vist i øvrigt grunden til at betegnelserne K1/K2/K3 udgik med den nye huseftersynsordning fra oktober sidste år.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis