strømmonitering

Jeg vil udnytte overproduktion fra mit solcelleanlæg til opvarmning af buffertank (varmelagring).

Jeg skal have et kredsløb, der trækker et relæ, når solcelleanlægget producerer mere end 3 kw.
Idet varmelegemet er på 3 KW, udnyttes den billige strøm fra solceller.

Jeg har en splitcore, model RI-CTS024-G 100A/5A 1,0/A til at detektere strøm på 1 fase.
Relæet et solidstate relæ, der trækker ved 3V DC, der aktiverer varmelegemet.

ca 4.5 A på en fase svarer til 3 KW på 3 faser, d.v.s. at den induktion, som splitcoren genererer ved 4,5A, skal omsættes til 3V DC.

Er der nogen, der kender et kredsløb, der kan omsætte induktionen fra splitcore til en DC udgangsspænding?
Der må godt være noget finjustering med potentiometer eller lignende.

Hilsen Bentevand
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den såkaldte splitcore altså en strømtransformer kan jo ikke give et udgangssignal, uden der løber en strøm gennem primærsiden. Har du overvejet  at bruge en strømtransformer med 4 - 20 mA DC udgang i stedet for den viste.
Dit anlæg producerer ikke nogen Watt, før det er sluttet til en forbruger. Måske har jeg misforstået dit spørgsmål, eller der andre forbrugere tilsluttet kredsløbet. Vil du køre i Ø-drift eller vil du være tilsluttet elnettet?
Du har tilsyneladende en omformer fra DC til 3 faset AC.

fase
hej jeg har et SolarEgde anlæg opgraderet med 12,5 KW solceller. strømtransformer sidder på en af de 3 udgangsfaser fra inverter. Anlægget er altid tilsluttet forbruger, hvis ikke mig så naboerne idet anlægget er tilsluttet elnettet.

Jeg har kun kunne finde noget med aflæsning af energi i forbindelse med brug af strømtransformator.

jeg har brug for et signal der trækker et relæ ved en given effekt fra inverter (ca 3 KW)

så hvis strømmen fra strømtransformator kan, ved et simpelt kredsløb omsættes til en DC på 3V ved ca, 4.5 A på fasen vil det være perfekt, Det er ok at spænding overstiger 3V ved højere strøm fra inverter.
solidstate relæ trigger ved 3-14V DC  Solcelleanlægget er begrænset til 6 KW

SolarEgde har udviklet en poolvarmer der bruger everskuds-EL til opvarmning af svømmepøl, Men det er en dyr og besværlig løsning og er kun til et varmelegme med 1 fase.  (ca 10.000,00 kr)
https://sveigaard.dk/produkt/solaredge-smart-energy-hot-water/
https://sveigaard.dk/produkt/solaredge-energimaaler-og-current-transformers/

Hej det ser super spændende ud, jeg har lige hurtigt gennemgået vedhæftet link. der er ovenikøbet mulighed for indstilling af hysterese, super

tak for hjælpen, er spændt på at afprøve det
Jeg vil anbefale dig at kigge på enten

https://myenergi.com/product/eddi/
eller
https://yellowtec.dk/produkter/overvaagning-og-maaling/

De kigger på hvor meget overproduktion du har fra dit solcelleanlæg og så tænder de for et varmelegeme op til 3kW
og de kan justere strømmen så det ikke bare er tænd og sluk men variabel so mellem 0 og 3kW så du derved forbruger alt strøm og ikke bare når du har over fx. 3kW

Annonce
hej dit første forslag gjorde at jeg fik surfet mere rundt på RS parts. Jeg er endt op med at købe en strømdetektor "RM17JC00MW"  som starter cirkulations pumpe fra vandvarmer når der er overskudsstrøm som overfører energien til buffer.

min buffer består af beton under gulv 45 cm x 270 cm x 420 cm der er 3 x spiral 20 mm PEX af 40 meter i buffer.

Efter 2 måneder hærdning lagde jeg gulv med 300 mm glasuld. Nu når der er kommet varme på sejler det hele i vand, har fundet ud af at beton tørrer med ca 1 cm pr uge.  

så jeg har brækket hele gulvet op igen, kommet varme på buffer, så den kan udtørrer helt, inden jeg lægger gulv igen, sur røv, det er de små ting i livet der giver erfaring, sjældent rigdom.

 

Beton tørrer ikke, beton hærder og hærdetiden er 28 døgn. Du skal ikke varme betonen op, det ændrer ikke hærdetiden, men du resikerer en dårligere beton.
Din beskrivelse lyder lidt underlig. Hvad mener du med gulv? Det er formentlig et lag beton.

fase
Det var godt du fandt en løsning Bentevand

@S. Fabrin Jeg tænker at Bentevand har nedgravet et lag beton på 45x270x420cm og så lagt 300mm isolering ovenpå hvor han så har monteret et gulv oven på.
 
Formentlig et vandtæt gulv, altså et af beton. Beskrivelsen lyder lidt uklar.

fase
Ja forstår i undre jer. I den ene ende af vinkelhuset huset var der snedkerværksted og nedsænket garage.
Loftet over garage var sænket således at der var 2 lofter, Altså så var der plads til tømmer lister osv mellem de 2 lofter, svarende til en kæmpe hylde i tilknytning til værksted,

jeg har inddraget de 45 m2 til beboelse, men i enden af huset var der jo det der store hul. I stedet for at fylde hullet op har jeg benyttet det gamle garageloft til en støbekasse kassen står på spærtræ 300 mm, Bund og sider er isoleret med 300 mm. glasuld.

Jeg gentog processen ovenpå betonklods 300 mm isolering, 300 mm spærtræ, strøer, varmefordelingsplader, 20 mm PEX, 22 mm gulvspån.

Men men hele lortet sejlede i vand da der kom varme på betonklods selvom der gik 2 måneder før jeg lavede gulv,
så lær mig ikke noget om beton, Det kan godt være det hærder på 28 dage, men der er stadig vand i.

nu har jeg brugt ca 200 KWH på opvarmning af klodsen i en uge og der er tilsyneladende ikke mere vand i klodsen.
temperaturen nåede op på knap 60 grader. Temperaturen pt. er 27,5 grader i rummet efter 2 døgn. så jeg venter lidt med at lægge nyt gulv, det er sku for varmt..

Så når der kommer isolering og gulv på bliver temperaturen normal. :)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også