Kloak kælder

Hej,
Er der nogen herinde, der ved, hvad man skal gøre ved et gulvafløb i en kælder, der lugter?

Jeg kan ikke finde en “vandlås” eller lugtspærre, da hullet er ø200mm. Det virker ikke at fylde vand på. Jeg er ret sikker på, at køkken og toilet/bad kobler sig på.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker det er en gammel kloak brønd ligesom dem jeg havde i kælderen. De fungerer ligesom en sandfangsbrønd, dvs alt skidt samler sig i bunden og der står altid vand i den som fungerer som vandlås. Grunden til den lugter er at alt skidt sætter sig som slam i bunden hvilket er det du kan lugte. Du køber enten en kloakrenser og får tømt den helt ud for gammelt skidt. En kloakrenser er forøvrigt dyr, så hvis du ikke er så sart stikker du bare snitterne derned og skraber det op ;-) Når du har fjernet alt skidt skyller du igennem med meget vand. Så husker du at skylle den regelmæssigt for at undgå flere lugtgener. Når du så bliver træt af det, kontakter du en aut kloakmester og får ham til at grave den op og sætte en p-lås på samt et afløb og er glad ved du er sluppet for lugtgener for eftertiden. Normalt gør jeg alting selv, men kloakker er en af de få ting som jeg ikke selv vil rode ved da det kan gå rigtig galt hvis man ikke får det lavet ordentligt.
Mvh

Du kunne prøve at fuge dækslet så det bliver tæt.
Der er en risiko for at det kan give lidt problemer med at der skabes vacuum så det ikke trækker så godt eller måske ligefrem stopper, men det er da et forsøg værd. Måske kan den trække luft et andet sted fra og så er det ikke noget problem.

Bare kald mig BBB 
Tusind tak for svaret maynardj. Jeg prøvede først uden kloakrenser - men korte arme ingen kager - så jeg må ud og investere i en i morgen. Så håber jeg, det virker

Big Bam Boo, det er normalt ikke et tæt dæksel, der er over. Det glemte jeg bare at vise et billede af. Det er nærmest en rist. 
Jeg har nu prøvet, at rense kloakbrønden, og lugten forsvandt i et par dage - men den er desværre kommet tilbage igen.

Er der ikke andre muligheder end at få en aut. kloakmester ud for at skifte den - og sætte en p-lås i? Og hvad - bare overslag - vil sådan en omgang koste?

Hvis der blot er tale om en vandlås, som ikke er revnet, så kan jeg slet ikke se nødvendigheden af at udskifte kloakrør idet du blot skal rengøre vandlåsen ordentligt. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor gammelt dit hus er, men med den form for kloak, så er det nok nogle årtier gammelt. Såfremt du rengør det ordentligt med en vandslange og noget kraftig sæbe, så kan det holde igen i en del årtier.
Annonce
Huset er fra 1967, så det har et par år på bagen. Når du siger kraftig sæbe, hvad snakker vi så om? Jeg har ikke prøvet at rense med vandslange, bare adskillige spande med vand. 
Jeg har en enkelt gang renset to af mine vandlåse, men kan ikke huske hvad jeg brugte den gang, men mon ikke det var Ajax eller et andet flydende rengøringsmiddel. Brug af en vandslange muliggør nok bedre, at urenheder i bunden af vandlåsen bliver skyllet bort.
Tak for svar efry. Jeg vil give det et forsøg med vandslangen👍🏻
Har du tømt brønden for slam, altså rigtigt tømt. Ellers bliver den ved med at lugte. Det skal nok gøres regelmæssigt. Alternativt, hvis du ikke bruger risten regelmæssigt, kunne du pakke den ind i en plastikpose og smide lidt grus henover for at tætne mod lugten.

Bare kald mig BBB 
Hej BBB
Tak for dit svar.
Jeg tror, jeg har tømt den helt for slam. Jeg har skyllet den med 100L vand - dog ikke med vandslange, men med 10L spande.
Når du skriver, det skal gøre regelmæssigt, hvor meget er det? Godt fif med plastikposen, det vil jeg prøve. Jeg har tidligere haft en spand stående ovenpå, men det har jo heller ikke været helt tæt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis