Isolering af gulv med gulvvarme - beregning af varmetab

Jeg har en godt isoleret 60er villa, med 500mm på loftet, hulmursisoleret og nye velfac 3 lags vinduer samt ventilationsanlæg med varmegenvind på. I 2/3 dele af huset er der stadig gulv på strøer med klaplag under. Der er ca. 20 cm luft fra klappag til færdig gulvhøjde. De gulve skal væk nu.

Derfor vil jeg gerne regne lidt på hvad der kan betale sig mht. arbejde og isolerings pris kontra prisen på den ekstra opvarmning.

Nogle der kan komme med et forsigtig bud på hvad mit varmetab/forbrug er på 70 m2 - med følgende u værdier på isolering. Det skal være 10cm beton gulv med gulvvarme.

Kingspan K3 60+50mm = 0,14
Dyr isolering - klaplag beholdes.

Climate C60 Grå 100mm = 0,24
God isolering - klaplag beholdes.

C60 Alm. 300mm = 0,12
Billig isolering - klaplag fjernes, og der graves ud.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
U-værdi betyder det antal Watt/m2 der går igennem materialet ved en temperaturforskel på 1 grad.
Temperaturen under gulvet kan sættes til f.eks. ca 8 grader.
Temperaturen i betonpladen kan sættes til f.eks. ca. 28 grader.
Det giver så en temperaturforskel på 20 grader.

Dit regnestykke kan så f..eks se sådan ud:
U-værdi x 20 grad x 70m2 x 24 timer x 200 dage.

0,24x20x70x24x200 =1612800 Wh = 1612,8 KWh
0,14x20x70x24x200 = 940800 Wh = 940,8 KWh
0,12x20x70x24x200 = 806400 Wh = 806,4 KWh

Fordele/ulemper ved betongulv:
Træg langsom varmeregulering, spec forår og efterår.
God varmebuffer i forhold til f.eks. vandbuffer, ca faktor 10 bedre.
Behagelig at gå på om vinteren.
Nogle personer føler ubehag spec. om sommeren pga. koldt gulv.
Forholdsvis bekostelig og arbejdskrævende, samt lang tørretid.
Samt mv.

Mærkeligt nok, når det drejer sig om f.eks. isolering, så bliver "regnemaskinen rødglødende"   
Men når det drejer sig om hvad der er placeret i f.eks. køkken, bad eller garage, så er der ikke noget der hedder "regnemaskinen"   

Gør dig selv den tjeneste, at isolere efter aktuelle bygnings regler, eller bedre.
Jeg har set på flere huse hvor der var etableret gulvvarme med for lidt isolering, det trækker direkte ned i energi rapporten, og nogle personer (undertegnede inkl.) ser det som makværk og årsag til ikke at købe huset, hvis det ikke er lavet ordentligt.
Nu hvor du er gået "all in" i resten af din bolig, vil det være fjollet ikke at lave gulvet på korrekte vis også.
beregnings messigt er det minimalt hvad du vinder ved at gå fra 300 til 500mm på loftet, men du har gjort det alligevel. Samme råd til gulv isolering: gå all in, og smid hvad der svarer til midst 300, gerne 400mm under.

 

Tak GSH - det var lige hvad man manglede
Jeg har fjernvarme og giver 0,6017 for en kWh.

Vil regne stykket i kr. så ikke være sådan her:

0,24x20x70x24x200 =1612800 Wh = 1612,8 KWh x 0,6017 = 970 kr.

0,14x20x70x24x200 = 940800 Wh = 940,8 KWh   0,6017 = 565 kr.

0,12x20x70x24x200 = 806400 Wh = 806,4 KWh x 0,6017 = 485 kr.

Hvis ja - så skal jeg jo bare brugt den grå climate. Alt andet får aldrig tjent sig hjem ....

Prøv at læse, mindst en gang til, hvad Steensen skriver.
Jeg er helt enig med Steensen.

Der er dog det ved tung gulvvarme at jo bedre huset, er isoleret, jo mere vil det føles koldt om sommeren.
Har ikke selv gulvvarmet, men har det fra andet forum, hvor personer, uafhængig af hinanden, fremhæver dette problem med tung gulvvarme, hvor de om sommeren må gå med sokker.

Du skal ligeledes regne med at den isolering du laver er lig med husets levetid.
Derfor ser dit regnestykke nok lidt anderledes ud, særligt med den alder, der fremstår af dit foto  

Tung gulvvarme har tidligere været meget populært, men flere steder, især i nybygninger, går man væk fra det.

Sagt på en anden måde, nu om dage:
Det er mere rentabelt at have sine penge liggende i gulvet end i banken!  
Jeg kan selv godt lide at gå på et beton gulv. Der er vinyl-kork træ look-a-like gulv på over det hele. Så ingen (kolde) klinker.

Har lavet et udvidet regneark - der viser at jeg over 30 år sparer 14276 kr. i varme ved at isolere med 300mm. Dertil mangler der så udgiften til at fjerne klaplag, grave ud og evne. understøtte skillerumsvægge.

Jeg hælder meget til at jeg bare smider de 100-120mm grå climate isolering der er plads til og ikke skal bøvle med alt det andet ;o)

Er min udregning korrekt?

Annonce
Jeg forstår ikke udregningen bag din "efter 5 år"
Er det varmeforbruget over 5 år?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 04-01-2021 19:30:15

Jeg forstår ikke udregningen bag din "efter 5 år"
Er det varmeforbruget over 5 år?

 Ja - varme forbrug i 5 år + prisen for isolering. 

De tal skal vidst lige regnes efter 😉 10 min
Der var en fejl i det andet ark - her er det rigtige, med de korrekte tal, og lidt mere info.

Nu lyder det mere sandsynligt🙂
Har du overvejet et let terrændæk? Altså uden beton? Jeg ved ikke, hvad det koster, til sammenligning, men har også en del fordele..

Jeg er enig med de andre, hvis du overvejer 300mm, så læg 400mm.. når du alligevel er i gang med spaden og trillebøren, kan du lige så godt gøre det tidssvarende..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis